هشدارهای دبیر کانون سراسری انبوه‌‌‌سازان

دبیر کانون سراسری انبوه‌‌‌سازان گفت: در شرایطی که فضا برای صنعت ساخت‌وساز بسیار محدود‌‌‌تر شده چطور می‌توان انتظار افزایش تولید مسکن را داشت.

به گزارش اکونگار و به نقل از دنیای اقتصاد، فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌‌‌سازان  تا‌کید کرد: انگیزه تولید در بین تولیدکنندگان این صنعت از بین رفته است. به‌‌‌رغم اینکه طی این سال‌ها بار‌‌‌ها از سوی فعالان و کارشناسان بر بحث سامان‌دهی مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی برای صدور پروانه ساختمانی تاکید شده است، بازهم امروز شاهد هستیم، صدور پروانه ساخت یک‌سال زمان می‌‌‌برد. هیچ سازمان و ارگانی به این موضوع مهم توجه نکرد که سرمایه‌گذاری در بخش صنعت مسکن دچار ریسک بزرگی در زمان صدور پروانه ساختمانی شده است.

پورحاجت گفت: در ۱۰- ۱۲ سال گذشته به جای اعمال سیاست‌‌‌های مشوقانه در حوزه تولید مسکن، ما سیاست‌‌‌های بگیر و ببند راه انداختیم و هر سازمان و نهاد و ارگان دولتی از هر طریق و روش توانستند برای این صنعت نسخه تجویز کردند که منابعی درآمدی برای خودشان ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: امروز بخش خصوصی به ازای ساخت یک مترمربع در پروژه‌‌‌های متوسط شهری در کل کشور، باید رقمی ‌‌‌معادل ۲میلیون تومان هزینه خدماتی پرداخت کند و خدمات شایسته‌‌‌ای هم از طرف دستگاه‌‌‌های خدمات‌‌‌رسان دریافت نمی‌‌‌کنند و فقط از پیکره بی‌‌‌جان مسکن هزینه‌‌‌های زیادی دریافت شده است آن هم بدون هیچ خدمات‌‌‌دهی!

دبیر کانون سراسری انبوه‌‌‌سازان گفت: در ادامه این روند رو به افزایش مشکلات سازندگان مسکن، دولت با سیاست‌‌‌های انقباضی شرایط را برای بخش خصوصی کشور تیره‌‌‌تر می‌کند. حالا اگر می‌‌‌خواهند بخش تولید مسکن به روال عادی و صحیح خود بازگردد دولت پس از ۱۰ سال سیاست سرکوب، باید به دنبال ایجاد شرایط تشویقی برای بخش خصوصی باشد.

پورحاجت با بیان اینکه تولید مسکن در کشور، دیگر توجیه اقتصادی ندارد، ادامه داد: وقتی که سود بانکی برای پروژه دو ساله ۲۶‌درصد بوده، اما عملا ۴۶‌درصد اعمال و اجرا می‌شود و از سوی دیگر هیچ پروژه‌‌‌ای کمتر از دو سال زمان نمی‌‌‌برد و مضاف بر آن یک‌سال نیز باید ۵۰‌درصد سرمایه بخش خصوصی در دیوان‌سالاری دولت سرکوب شود، قطعا بخش خصوصی متوجه این موضوع می‌شود که دیگر وارد بخش تولید نشود و عایدی سرمایه خود را در سایر بازار‌‌‌ها به دست بیاورد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان