نماینده مجلس در گفت و گو با «اکونگار»:

خودروهای داخلی، قتلگاه مردم شده / صمت، پیشنهاد سرمایه‌‌‌‌گذاران برای تولید خودروهای با کیفیت و ارزان‌‌تر را رد می‌‌کند

نماینده مجلس معتقد است خودروهای داخلی تبدیل به قتلگاه مردم شده است.

اکونگار، محمد آیتی_هرچند اوضاع نابسامان صنعت و بازار خودرو در کشور ید طولایی دارد، اما از اوایل سال 1397 تا امروز به واسطه خروج آمریکا از برجام و فشارهای حداکثری بر اقتصاد ایران و البته سوءمدیریت‌های داخلی، شرایط صنعت و بازار خودرو، وخیم‌تر از همیشه شده است.

از یک طرف افزایش چندباره قیمت‌ها و از سوی دیگر، کاهش کیفیت و عدم‌تنوع در محصولات داخلی، صدای همه را درآورده است و آن چیزی که در این بین بیشتر خودنمایی می‌کند، عدم‌تغییر رویه‌ها در این حوزه حساس است.

در همین خصوص، یحیی ابراهیمی، نماینده دلفان و سلسله در مجلس یازدهم به «اکونگار» گفت: داشتن خودرو به عنوان یکی از ضروریات، برای خیلی از خانواده‌ها مطرح است، با این حال، آقایان به جای نظم و نسق دادن در این حوزه، فقط در مقام لفظ و حرف زدن، خوب عمل می‌کنند نه در میدان عمل.

وی افزود: بد نیست که قیمت تمام‌شده خودروهای ایرانی را با خودروهای خارجی مقایسه کنید، آن هم خودروهایی با بدترین کیفیت، آنگاه بیشتر متوجه تصمیمات آقایان خواهید شد. یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیا و البته ایران، تصادفات است. بخش بزرگی از این تصادف‌ها به خاطر بی‌کیفیتی خودروها است و بخشی از آن به ضعف جاده‌ها و بخشی هم به عدم‌رعایت قوانین برمی‌گردد، ولی باید دانست که عمدهِ دلیل، بی‌کیفیتی خودروها است.

ابراهیمی تصریح کرد: من حتی به چشم خودم در جاده دیده‌ام که پراید با باد تند، چپ و به تبع آن، دو نفر فوت کردند. متاسفم که باید بگویم خودروهای داخلی، قتلگاهی برای مردم شده‌اند.  

نماینده دلفان و سلسه اظهار داشت: عجیب است که قوانینی وضع می‌کنیم که جمعیت ایران را افزایش دهیم، ولی نمی‌بینیم که بدترین ظلم و جنایت در حق مردم را همین خودروسازان دولتی انجام می‌دهند. چرا ما نباید مثل بقیه دنیا خودروهای لوکس سوار شویم یا در سفرها مدام باید استرس خرابی، تصادف و... را داشته باشیم. با این اوصاف، دولت چه زمانی خود را پاسخگو می‌داند؟

وی یادآور شد: مجلس ورود خوبی به موضوع بهبود بازار خودرو پیدا کرد، ولی در بحث نظارتی ضعف مجلس مشهود است. مجلس واردات خودروهای خارجی را مصوب و شورای نگهبان تایید کرد، ولی به کدامین گناه مجمع تشخیص مصلحت نظام، پروژه وارد کردن خودرو را متوقف کرد؟ آقایان چه دلیل منطقی و برنامه‌ای برای این داستان داشتند؟

ابراهیمی افزود: سطوح قانون‌گذاری در کشور ما بسیار مختلف است. وقتی شورای نگهبان تایید می‌کند، قانون باید قابل اجرا باشد، اما در این مورد خاص، مجمع تشخیص مصلحت نظام، کنترل را از مجلس گرفت.

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان گفت: در موضوع واردات خودروهای خارجی، هم دولت تعلل می‌کند و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مسیر خود را بلد باشد و ورود به قضیه نکند تا برای مردم مشکل ایجاد نشود. از خودروی داخلی باید حمایت شود به شرطی که قابل رقابت باشد، ولی ببینید همه خودروها الان چینی هستند و در ایران مونتاژ می‌شوند.

وی تصریح کرد: یک نفر سرمایه‌گذار آمده و گفت بهترین خودرو با موتور ژاپنی را وارد می‌کند که قیمتش 500 تا 600 میلیون تومان می‌شود، ولی وزارت صمت اجازه کار به او نداده و پیشنهاد او را رد کرد و وزارت صمت گفته اگر قرار است این خودرو را در ایران تولید کنید باید به قیمت سه میلیارد تومان بفروشید. 

ابراهیمی اظهار داشت: الان حتی قیمت خودروهای مونتاژی در ایران باید بسیار پایین باشد، ولی دست‌هایی در کار است که نمی‌گذارند مردم آسایش داشته باشند. از هر چیزی که قرار است مردم لذت ببرند، جلوگیری می‌کنند. افرادی که در صنعت خودرو حضور و لابی‌های قوی دارند، عامل اصلی مرگ و میر جاده‌ها هستند و باید در دستگاه قضایی محاکمه شوند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان