گزارش «اکونگار» از چشم‌‌‌‌‌انداز بورس

قله شاخص در تصرف بی‌اعتمادی سهام‌‌‌‌‌‌‌‌داران/ دوپینگ جای خالی اعتمادسازی را پر می‌کند؟

درحالی که بازار یک هفته مثبت و پر رونق را پشت سر گذاشته است، اما همچنان سطح استقبال سرمایه‌گذاران خرد پایین است.

به گزارش اکونگار، بازار سرمایه، هفته کم تنش و مثبتی را پشت سر گذاشت. در سه روز آخر هفته، سبزپوشی سراسری بازار و وضعیت مناسب منجر به بازپس گیری کانال ۲میلیونی شد.

درحالی که چند روز پیش شاخص کل با ریزش ۵۰هزار واحدی ترس از دست رفتن سرمایه در میان حقیقی ها بیشتر کرد، اما سیگنال دبیرکل حزب الله درباره جنگ غزه و عدم دخالت ایران بازار هفته را با یک رشد قابل توجه آغاز کرد.

تداوم سبزپوشی بازار طی یک هفته شاخص را ۸۵هزار واحد رشد داد و روز چهارشنبه و در جریان پایان معاملات هفته شاخص کل بورس روی کانال ۲میلیون و ۰۵۶هزار واحد ایستاد.

در هفته گذشته گروه‌های خودرویی، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری رشد قابل توجهی داشتند و بیشتر نمادهای این گروه‌ها مثبت بودند.

درحالی که این روزها بازار به کمک سیاست های حمایتی و سیگنال های خارجی روند مثبتی را در پیش گرفته است، اما همچنان استقبال حقیقی ها و سرمایه‌گذاران خرد چنگی به دل نمی‌زند.

در این رابطه احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه به اکونگار گفت: در هفته اخیر بازار تحت تاثیر تعیین نرخ خوراک گاز، سیگنال دبیرکل حزب الله و خبرهای مثبت خودرویی وضعیت مطلوبی داشت، اما همچنان اعتماد از دست رفته بر سر بازار سایه افکنده است.

وی افزود: همان‌طور که مشخص است تردید و بی اعتمادی در مدل معاملات و نوع خریدهای با ترس سرمایه‌گذاران دیده می شود که امر طبیعی است و باید چند مولفه مهم اثرگذار؛ از جمله افزایشی بودن ارزش معاملات، ورود پول حقیقی به بازار، خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت و همچنین بهبود سرانه خرید حقیقی برای رفع این موارد و اطمینان از تغییر روند رخ دهد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: انتظار می‌رود بازار در صورت نبود هیجان و اخبار منفی روزهای بهتری را پشت سر بگذارد، اما ترس جدی از دست رفتن سرمایه در میان حقیقی ها بسیار جدی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:تا زمانی که این اطمینان حاصل نشود، فقط به صورت نوسان‌های مثبت و ریزموج صعودی کوچک می تواند باشد؛ در این بین رفتار بازارساز بسیار اهمیت دارد، چراکه در مرحله کنونی تصمیم جدی بازارساز مبنی بر تغیرر روند حائز اهمیت است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان