خودروی ۱۵ هزار دلاری را ۴۰ هزار دلار کرده‌ایم!/ از کدام مصرف کننده حمایت می‌کنید؟

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت خودروی ۱۵ هزار دلاری را ۴۰ هزار دلار کرده‌ایم، از کدام مصرف کننده حمایت می‌کنید؟

به گزارش اکونگار، بیش از یک سال از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو توسط هیات وزیران می‌گذرد و حدود چهار ماه است که مجلس و شورای نگهبان واردات خودروهای کارکرده را تایید کرده و منتظر آیین نامه نهایی وزارت صمت هستند.  از سوی دیگر با گذشت بیش از نه ماه از زمانی که متقاضیان این خودرو‌ها با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی وارد چرخه قرعه کشی برای نوبت دهی خرید خودرو‌های خارجی شدند، قرار است سرانجام سازوکار عرضه تعدادی از خودرو‌های وارداتی، عملیاتی شود.

خودروی 800 میلیونی 2میلیارد قیمت‌گذاری شده

شورای رقابت در مهرماه با انتشار جدول مبهمی لیست علی الحساب خودروهای وارداتی را اعلام کرد که روز 24مهرماه جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی گفت: خودروی 800 میلیونی 2میلیارد قیمت‌گذاری شده و به زودی در رابطه با قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی شفاف‌سازی خواهد کرد. 

دست دولت در جیب مردم

به گزارش ایلنا، جلال رشیدی کوچی امروز در رابطه با موضوع واردات خودروهای خارجی گفت: روی یک خودروی وارداتی دو بارمالیات برارزش افزوده 9 درصدی، اعمال می‌شود، یعنی دولت دستش در جیب مردم است. یکبار وقتی خودرو وارد می‌شود، 9 درصد پرداخت می‌شود، آیا این را مجلس تصویب کرده است؟ بعد قیمت گذاری می‌شود و 700 میلیون تومان را تبدیل به 2 میلیارد تومان می‌کنیم بعد روی 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، دوباره یک 9 درصد دیگر مالیات می‌گیریم. این موضوع دست کیست؟ اختیارش با کیست؟ اختیارش با دولت یا وزیر صمت است.

وی گفت: شوراها و سازمان‌های متعددی را درست کرده‌ایم و نام آنها را هم سازمان حمایت از مصرف‌کننده گذاشته‌ایم. آن‌وقت در سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت خودروی 15 هزار دلاری را 40 هزار دلار کرده‌ایم. از کدام مصرف کننده حمایت می‌کنید؟ باید اینها را حل کنیم وگرنه راهکار تا دلتان بخواهد هست.

معنای مبهم خودروی اقتصادی

به گزارش «اکونگار»، خلف وعده مسولان وزارت صمت در موضوع واردات خودرو، از سوی هیچ نهاد و سازمانی پیگیری نمی‌شود. طبق وعده وزارت صمت، قرار بود تا پایان بهار 1402تمام خودرو‌های وارداتی به دست متقاضیان برسد، ولی در میانه دومین ماه پاییز هنوز خبری از آیین نامه واردات خودرو وجود ندارد و وزارت صمت این موضوع را تعیین تکلیف نکرده و خودروهای اقتصادی با قیمت‌های نجومی قیمت‌گذاری شده‌اند. 

این درحالی است که سیدرضا فاطمی امین وزیر سابق صمت، سال گذشته گفته بود: واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی قشرهای متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت. حالا با رونمایی از قیمت شش خودروی وارداتی به صورت علی‌الحساب، ابهامات زیادی مطرح شده است که چطور یک خودروی اقتصادی بیش از 2میلیارد قیمت دارد؟

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان