چشم انداز صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳+ نمودار

شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران در سال گذشته ۵.۱ درصد رشد تراز داشته است. درحال حاضر با توجه به بحران انباشت زیان خودروسازان، پایان درجا زدن شاخص این صنعت برای فعالان بازار سهام جای سوال دارد.

به گزارش اکونگار به نقل از اکوایران، صنعت خودرو و ساخت قطعات یکی از 52 صنعت فعال بورس تهران است و در بین صنایع اصلی و بزرگ بازار سهام دسته بندی می‌شود. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات بازار سهام در سال 1402 بازدهی ضعیفی داشت و در میان شاخص صنایع بورسی با افزایش 5.1 درصدی به ثبت رساند. شاخص این صنعت در سال 1401 بیش از 45 درصد رشد کرده بود. صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال 1402 بیش از 6 هزار و 581 میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی داشت در حالی که در این مدت 23 هزار و 920 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی کل بازار کاسته شده است. این صنعت 27.5 درصد از خروج پول 1402 را به خود اختصاص داده است.

صنعت سردمدار بازار سهام اسیر شد!

صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران یکی از سنگین‌ترین صنایع بازار سهام به شمار می‌رود. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال 1401 عملکرد متعادلی داشت و در حالی که شاخص کل بورس تهران بازدهی 41 درصدی داشت؛ 45 درصد رشد تراز داشت. سال 1402 برای شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات با نتایج خوبی همراه نبود. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال 1402 تنها 5.1 درصد رشد تراز داشت؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران 12 درصد افزایش تراز داشت.

صنعت خودرو و ساخت قطعات را قدیمی‌های بازار سهام به عنوان صنعت سردمدار شاخص کل می‌شناسند. روند نوسانات شاخص این صنعت در کنار نوسانات نسبت شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات به شاخص کل به خوبی همبستگی شاخص کل به تغییرات قیمت سهم‌های خودرویی را نشان می‌دهد. حال با تشدید انباشت زیان خودروسازان شاخص این صنعت حامی حقیقی مناسبی ندارد و با درجا زدن، شاخص کل را نیز اسیر خود کرده است.

عنوان مثال ایران خودرو و سایپا تا انتهای آذر ماه امسال از مرز زیان انباشته 150 همتی عبور کردند و ترازنامه این دو شرکت در حال حاضر 104 هزار و 43 میلیارد تومان زیان انباشته برای ایران خودرو و 48 هزار و 244 میلیارد تومان زیان انباشته برای سایپا در خود جای داده است. بحران اصلی فرآیند تولید خودرو کشور تداوم روند حاشیه سود منفی در جریان عملیاتی ساخت خودرو است. این درحالی است که عرضه خودرو در بورس کالا توانسته بود این حاشیه سود را مثبت کند اما این روند متوقف شد.

نسبت ارزش معاملات صنعت خودرو و ساخت قطعات به کل بازار نیز نشان می‌دهد که این صنعت در روند صعودی ابتدای سال عملکرد قابل توجهی نسبت به روند بازار داشته است ولی در ابتدای تابستان با اصلاح شاخص کل وارد فاز رکودی شده و تا انتهای سال، ماه به ماه تأثیر کم‌رنگ‌تری بر معاملات بازار سهام داشته است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان