هشدار نسبت به چینی زده شدن صنعت خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، تاکید کرد: توسعه و گسترش خودروهای چینی با افزایش فعالیت خودروسازان چینی و تداوم واردات، نسبت به «چینی‌زده شدن» صنعت خودرو است.

به گزارش اکونگار به نقل از بازار، انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، شب گذشته (دوشنبه) نشست خبری با موضوع بررسی صنعت قطعه‌سازی کشور و بررسی تحقق شعار سال در جهش تولید و البته در حقیقت حفظ تولید، برگزار کرد.

محمدرضا نجفی‌منش- رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور- در ابتدای این نشست، ضمن گلایه و هشدار نسبت به توسعه بازار خودروهای چینی به‌ویژه در حوزه‌ خودروهای مونتاژی در کشور، اظهار کرد: در برهه‌ای هستیم که وضعیت صنعت خودرو با فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود و از سوی دیگر نفوذکنندگان داخلی، زیر ضرب وجود دارد و شرایط به گونه‌ای شده که بگویند صنعتگران داخلی''بلدکار'' نیستند و راهکار هم این است که این کار را به دست چینی‌ها بسپارند. قطعا این اتفاق، بزرگترین آسیب را به عنوان صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند؛ چرا که چینی‌ها در وهله‌ اول تنها به دنبال بازار خود هستند و چندان دلسوز بازار داخل ما نیستند.

وزیر صمت با صنایع خودروسازی جلسه دارد/ درخواست صنعت خودرو از علی آبادی چیست؟

وی افزود: این درحالیست که صنعت قطعه‌سازی از مهمترین حلقه‌ زنجیره تامین و تولید خودرو به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور و سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده است. دیدیم که شروع تحریم‌ها در هر دو دوره‌ ریاست جمهوری امریکا، با تحریم صنعت خودروسازی آغاز شد؛ چراکه می‌دانستند این صنعت بسیار مهم است؛ بنابراین نباید بگذاریم دستاوردهایی که طی سال‌ها زحمت صنعتگران به دست آمده، به راحتی "چینی‌زه" شده و از دست برود.

این فعال صنعت قطعه با بیان اینکه صنعت خودرو و صنعت توریسم ما دو صنعتی بود که بیشترین هدف تحریم‌ها بود، گفت: اما به صنعت پتروشیمی به‌ سبب اینکه مورد نیاز خودشان هم هست، چندان فشاری وارد نکردند و بدین ترتیب سراغ صنایع مادری رفتند که دارای مزیت است؛ بنابراین بایستی مقاومت کرد که دستاوردها حفظ شود.

نجفی‌منش تصریح کرد: در کشور به‌ سبب قیمت‌گذاری دستوری و دیگر سیاست‌های اشتباه، خودمان خودمان را فلج کردیم. مجبورمان کردند به طور مثال خودرویی را با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده، عرضه کنیم که این موضوع خود سبب ایجاد تعداد زیادی متقاضی و صف‌های طولانی می‌شود که نه تنها متقاضی واقعی خودرو نیستند بلکه تنها به دنبال کسب سود از این مابه‌التفاوت هستند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی یادآوری شد: به یاد داریم که در دهه ۷۰، همین موضوع وجود داشت، در برهه‌ای قیمت بالا رفت اما متقاضی به این سمت کشیده نشد، بنابراین حتی قیمت بازار از قیمت کارخانه هم پایین‌تر آمد. نکته مهم اما این است که دستوری ماندن قیمت خودروها برای منفعت مردم نیست و تنها برای آن است که این صنعت را زمین بزنند. قیمت خودرو و قیمت بنزین دو موردی است که هیچکس جرئت اینکه سمت آن برای افزایش برود را ندارد و برای افزایش قیمت آن‌ها واهمه وجود دارد؛ در حال حاضر قیمت بنزین برابر یک لیتر آن هم نیست، اما این جرات وجود ندارد که سمت افزایش آن بروند و قیمت آن را اصلاح کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان