بازی متفاوت بورس در نیمه اول و دوم معاملات / شاخص به کانال ۲و نیم میلیونی می‌رسد؟

شاخص کل بورس تهران امروز در نیمه اول ریزش کرد و در نیمه دوم روند صعودی داشت.

به گزارش اکونگار، بازار سرمایه امروز با ریزش شاخص‌ها کار خود را آغاز کرد، اما در نیمه دوم معاملات ورق برگشت و بورس سبزپوش به کار خود پایان داد. 

امروز، 19آذر 1402شاخص کل بورس تهران 114 واحد نسبت به روز کاری گذشته افزایش یافت و به کانال  2 میلیون و 161 هزار و 77 واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و 787 واحد در رقم 746 هزار و 446 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با رشد 63 واحدی به رقم 26 هزار و 294 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 646 واحد به سطح 135 هزار و 266 واحد رسید.

موثرترین نمادها

در جریان معاملات امروز، نمادهای حکشتی، فولاد و وپاسار  سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل شپنا، وبملت و شبندر از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای کگهر، انتخاب و تجلی بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای وسپهر، هرمز و فجهان بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد حکشتی بیشترین تراکنش را داشت و ثشاهد و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز کرومیت، فصبا و کمرجان بیشترین تراکنش را داشتند. 

ارزش معاملات چقدر بود؟

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 8 هزار و 944 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 381 میلیارد تومان بود که 4 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 21 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 30 میلیارد تومان رسید. 

نمادهای صف خرید و فروش

در جریان معاملات امروز، 61 نماد صف خرید داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 276 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 30 درصدی به 366 میلیارد تومان رسید.

در این رابطه محمد جواد فتاحی، کارشناس بازار سرمایه به «اکونگار» گفت: این روزها نمادهای بانکی درحالی که گزارش‌های تجدید ارزیابی منتشر شده واکنش مناسبی نشان نداند. بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظر واکنش‌های اساسی نمادهای بانکی به تجدید ارزیابی بودند، اما از آنجایی که هنوز نرخ تسعیر ارز تعیین تکلیف نشده است، نمادهای بانکی وضعیت مناسبی ندارند. 

وی با اشاره به اینکه، نمادها از دستورها و آیین نامه‌های دولتی تاثیر می‌پذیرند، عنوان کرد: در حال حاضر نمادهای خودرویی در انتظار تعیین وضعیت ارایه محصولات در بورس کالا هستند. آنها منتظرند تا محصولات در بورس کالا کشف قیمت شود و همین موضوع منجر می‌شود که چشم انداز دقیقی برای نمادهای خودرویی در دسترس نباشد. 

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بسیاری از صنایعی که در بورس حضور دارند در ماه‌های اخیر وضعیت خود را اصلاح کرده‌اند. به نظر می‌رسد که صنایع بانکی، صنایع خودرویی و صنایع فلزی دیگر اصلاح نمی‌کنند و باید منتظر رشد این نمادها باشیم. با این حال باید در نظر داشت که هر تکانه خارجی و یا هر خبر مثبت و منفی می‌تواند وضعیت نمادها را تحت تاثیر قرار دهد. 

فتاحی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از فعالان بازار در انتظار فتح کانال 2 و نیم میلیونی هستند. این سطح غیر قابل دسترس و غیر واقعی نیست. امکان این وجود دارد که شاخص در 3 ماه آینده روند رو به رشد و پرقدرتی را طی کند، اما به شرطی که محرک خارجی بر روی بازار تاثیر نگذارد. 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان