ریزش بورس در روز رونق ۹ درصدی معاملات / اعتماد از دست رفته به بازار بازنگشت؟

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان رسید.

به گزارش اکونگار، در معاملات روز شنبه هجدهم آذر ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 10 هزار و یک واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 161 هزار و 21 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 2 هزار و 637 واحد در رقم 744 هزار و 659 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد 33 واحدی به رقم 26 هزار و 230 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 380 واحد به سطح 134 هزار و 619 واحد رسید. 

در جریان معاملات امروز، نمادهای فولاد، شستا و حکشتی نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل جم، ذوب و خبهمن از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای کگهر، انتخاب و فصبا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، هرمز و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد خگستر بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و ثشاهد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فصبا، کمرجان و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند.

در روند معاملات امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 803 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 115 میلیارد تومان بود که یک درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 9 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 383 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات شنبه، 58 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 44 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 216 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 118 درصدی به 523 میلیارد تومان رسید.

مهران واحدتی‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به خبرنگار«اکونگار» گفت: در روزهای اخیر شاهد رشد بازار بودیم. به عبارتی انگار اعتماد از دست رفته به بورس بازگشته است. 

وی افزود: : به واقع محرک این اتفاق مثبت به واسطه عزم جدی و پیگیری سازمان بورس برای افزایش سرمایه هلدینگ ها، بانک ها و شرکت های بزرگ بود که این بار به درستی تصمیم گیری شده و البته نظر بازار ساز هم مبنی بر استفاده از این پتانسیل برای برون رفت از شرایط نابسامان بازارسرمایه بود که می توان گفت تمامی آلارم ها و مولفه های اساسی تغییر روند را تا حد زیادی روشن و به نوعی تثبیت کرد، مولفه هایی همچون افزایش ارزش معاملات خرد سهام که در روزهای اخیر افزایشی بود و امروز رشد چشم‌گیری داشت و به عدد بالای ۸۰۰۰ میلیارد تومان رسید، ورود پول حقیقی به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و نکته قابل توجه خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان در دو روز اخیر یا همان پول های هوشمند پارک شده منتظر که گویا با هیجان بالایی این بار قصد ورود به بازار را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به وضعیت کنونی بازار گفت:  این روزها در مورد موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها در بازار سرمایه صحبت های عجیب و غریبی می شود و بحث مهمی همچون تجدید ارزیابی را بهانه ای برای ایجاد نوسان های کوتاه‌مدت بورس می کنند، اما قبل از هر بحثی ابتدا باید مزایا و معایب تجدید‌ ارزیابی و همچنین میزان اثر گذاری آن بر بهبود وضعیت شرکت ها و یا بدتر شدن اوضاع  را بررسی کنیم.

وی در پایان تاکید کرد:  در بازارسرمایه تا زمانی که بحث قیمت گذاری دستوری وجود دارد و فضای اقتصادی پویایی نداریم، همچنین شرکت ها برای قیمت گذاری دچار سردرگمی های فراوانی هستند و در هزینه های شرکت ها  استهلاک تاریخی لحاظ می شود و ما سال ها است که این استهلاک واقعی را در این نرخ های هزینه به قیمت‌گذاران دستوری اعلام نکرده‌ایم و قیمت هایی که در حال حاضر تعیین شده است، قیمت های پایینی برای شرکت ها محسوب می شود.

 

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان