رگبار شوک دولتی‌ها به شاخص، توقف ندارد

رخساره سرخ بورس با سیلی سرکوب نقدینگی / ورود کمرنگ و خروج پر رنگ حقیقی‌ها به بازار سرمایه

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش ۰.۴۱ درصدی مواجه شد و به سطح ۲ میلیون و ۱۷ هزار واحدی رسید.

به گزارش اکونگار، شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری ۸۳۲۵ واحد کاهش یافته و به رقم دو میلیون و ۱۷هزار واحد رسید. از سویی شاخص کل هم وزن نیز ۳۲۶۰واحد افت کرده و رقم ۷۰۰هزار و ۵۳۴ واحد را به ثبت رساند. فعالان در این بازار بالغ بر ۳۳۰هزار معامله به ارزشی بیش از ۴۰هزار میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ایران خودرو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، مخابرات ایران و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس ایجاد کردند.

نمادهای فارس، فولاد و حکشتی بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل گذاشتند و در تاثیرگذاران برتر نماد مثبتی حضور ندارد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز به ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مقدار ۲۰۰۰میلیارد تومان متعلق به بورس، ۲۰۰۰میلیارد تومان متعلق به بازار فرابورس و ۵۰۰‌ میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.

حقیقی‌ها در پایان معاملات امروز ۲۲۶ میلیارد تومان پول به بورس وارد کردند. سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۱۹.۶ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۱۷.۱ میلیون تومان رسید.

علاوه بر این شاخص کل فرابورس نیز ۱۳۲واحد کاهش یافته و در رقم ۲۴هزار و ۹۵۱واحد ایستاد.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، صبا فولاد خلیج فارس، پلیمر آریاساسول، ایران خودرو دیزل، بانک سامان، تجلی توسعه معادن و فلزات و بهمن دیزل از جمله نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس ایجاد کردند.

در جریان معاملات امروز، گروه‌های خودرویی وضعیت مناسبی نداشتند و نزدیک به 80درصد این نمادها سراسر قرمز بودند.

نمادهای شستا، خساپا، خفارس، وساخت،تپکو و خودرو بیشترین حجم معاملات را داشتند و نمادهای اهرم، حفارس، خساپا،وارس،واتی و سبزوار بیشترین ارزش معاملا را به خود اختصاص دادند، همچنین نمادهای کرومیت، فصبا، کترام، قشرین، شیلی و گشان بیشترین صف خرید را داشتند.

فلزات اساسی، خودرو و انبوه سازی به ترتیب با ارزش معامله 1068میلیارد تومان، 374میلیارد تومان و 339میلیارد تومان برترین صنایع امروز بودند که بیشترین ارزش معامله را داشتند.

تعداد نمادهای مثبت امروز در بازار 157و تعداد نمادهای منفی 641 بوده است.

در این رابطه، امیر محمد سپهوند، کارشناس بازار سرمایه به در این رابطه به «اکونگار» گفت: بازار سرمایه پس از تحمیل ریسک‌های جنگ غزه، نتوانست مسیر  رو به رشدی را طی کند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌ها و تصمیمات پیاپی دولت در حوزه‌های مختلف بازار را به سمت رکود می‌برد، گفت: بازار تحت تاثیر شوک‌های آیین نامه‌ای، تهدید وزیران و چالش‌هایی که تصمیم‌گیران حوزه به آن وارد می‌کنند، توانی برای رشد ندارد. حال اینکه دولت در چند وقت اخیر با تزریق مستقیم پول تلاش کرده می‌کند تا بورس را از وضعیت کنونی نجات دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های بازار امروز، قرمزپوشی گروه‌های خودرویی بود، تاکید کرد: وقتی تمام مدت اخبار منفی و زیان جدی خودروسازان منتشر می‌شود، چطور باید منتظر اعتماد سرمایه‌گذاران به این صنایع زیان ده و به اصطلاح ورشکسته باشیم.

وی تصریح کرد: بازار بیش از حد توان تحمل ریسک ندارد و در دو ماه اخیر بدون هیچ پیش زمینه‌ای ریسک‌های جدی بر بدنه صنایع تزریق شده است. نمونه آن ریزش سهم های بانکی، شیمیایی و پتروشیمی و خودرویی در روزهای اخیر است.

وی ادامه داد: تمام این ریسک‌ها به دلیل تصمیم‌ها و دستوراتی بود که دولت برای این صنایع در نظر گرفته و به صورت مستقیم سرمایه‌های حقیقی‌ها را از بین برد. وقتی شاخص به صورت مداوم نزولی می‌شود، اعتماد حقیقی‌ها نسبت به بازار رنگ می‌بازد.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر بازدهی بازارهای مالی بسیار پایین آمده است. یکی از دلایل آن  تلاش بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی و جلوگیری از سونامی نقدینگی است. همین موضوع باعث سرکوب بازارهای مالی و کاهش تقاضا در این بازارها می‌شود. در چند وقت اخیر ورود حقیقی‌ها بسیار کمرنگ و خروج آنها از بازار کاملا ملموس است.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان