کارشناسان در گفت‌وگو با اکونگار بررسی کردند

رشد کم رمق بورس / سهم‌های کوچک زیر ضرب

تابلوی سبز بازار در پایان معاملات امروز نشان می‌داد که شاخص کل با ۴۹۶ واحد رشد به ۲ میلیون و یک هزار و ۹۶۰ واحد رسید، اما شاخص هم وزن با کاهش ۱۱۹۹ واحد به رقم ۶۷۸ هزار و ۸۱۷ واحد رسید. کارشناسان معتقدند رشد کم‌رمق بورس ریشه در ادامه جنگ غزه دارد.

به گزارش اکونگار، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۰.۰۲ درصدی همراه شد و در سطح ۲ میلیون و ۱ هزار واحدی باثبات باقی ماند.

ارزش روز بازار که ناشی از ارزش شرکت‌های بورسی است به بیش از 7 میلیون و 16 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 248 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 648 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

تقویت 0.1درصدی شاخص کل و شاخص قیمت

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی امروز در بورس نسبت به روز قبل 0.1 درصد تقویت شدند. این دو شاخص با معیار هموزن 0.18 درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 0.3 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 0.8 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 0.6 درصد کاهش یافت.

نمادهایی که بیشترین اثر کاهشی را داشتند

نمادهای فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، شستا، پتروشیمی خلیج‌فارس و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی نوری و پتروشیمی بوعلی بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

عقب نشینی 51واحدی شاخص فرابورس

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل 51 واحد عقب نشست و به رقم 24 هزار و 848 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 380 هزار میلیارد تومان رسید.ارزش بازار پایه فرابورس 429 هزار میلیارد تومان شد.

فضای حاکم در بازار سرمایه بی‌رمق است

احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به «اکونگار» گفت: درحالی که بورس امروز وضعیت بهتری را نسبت به روز گذشته پشت سر گذاشت، اما همچنان سهام‌کوچک تحت فشار بودند که دلیل مهم آن وجود یک فضای منفی و بی‌رمق نسبت به بازار سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه سبزشدن بازار لزوما نشان دهنده وضعیت مطلوب نیست، عنوان کرد: با وجود رشد  496 واحدی باز هم نمی‌توانیم وضعیت را مثبت ارزیابی کنیم. با وجود وضعیت کنونی از نظر تحلیلگران بازار  از نظر بنیادی ظرفیت رشد دارد.

بازار سرمایه با شدت به محرک‌های بیرونی واکنش نشان می‌دهد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از زمان جنگ غزه  تا کنون بازار تحت تاثیر این محرک قرار گرفته است، عنوان کرد: بازار سرمایه به شدت به محرک‌های بیرونی واکنش نشان می‌دهد. با هر محرکی که برای سرمایه‌گذاران مخاطره انگیز باشد بازار دچار نوسان می‌شود. دلیل این موضوع هم ریسک نکردن سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در شرایط امن‌تری در بازار حضور داشته باشند و خریدهای خود را به شرایط بهتری موکول کنند، حتی اگر این موضوع به قیمت خرید سهم با قیمت بالاتری تمام شود. سرمایه‌گذاران در بازارها ترجیح می‌دهند از مخاطرات احتمالی مصون باشند و با درجه اطمینان بالاتری در بازار سرمایه‌گذاری کنند.

رضاپور با تاکید بر اینکه ایمنی سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: برای مثال در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در رابطه با جنگ غزه مخابره شده است و همین موضوع روی ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری ایمن تاثیر می‌گذارد. انتشار یک خبر ممکن است موجب عقب نشینی سرمایه‌گذاران از بازار شود.

وی تاکید کرد: در روزهای اخیر اخبار خوبی از عدم دخالت ایران  در جنگ غزه به گوش می‌رسید، اما با اوج گیری تنش‌ها وضعیت متفاوت شده است و تاز مانی که سایه نگرانی بر سر بازار وجود داشته باشد، نمی‌توانیم از بازار سرمایه انتظار رشد چشمگیر و وضعیت مطلوب داشته باشیم.

واکنش بازار به فصل بودجه‌ریزی

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: یکی دیگر از فاکتورهایی که بر وضعیت بورس تاثیر می‌گذارد این است که در فصل پاییز و همزمان با بررسی بودجه، تصمیم‌های بزرگی در مورد متغییرهای اقتصادی اتخاذ می‌شود. در بیشتر کمیسیون‌های مجلس موضوع قیمت‌گذاری‌ها، انرژی و تعرفه‌ها بررسی می‌شود که تمامی آنها برای سرمایه‌گذاران مهم است.  

وی افزود: گروهی از سرمایه‌گذاران این موضوعات را به عنوان فاکتور در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند محتاط‌تر وارد عمل شوند. عده‌ای هم تا شفاف شدن وضعیت دست از فعالیت برمی‌دارند.

رضاپور در ادامه بیان کرد: فارغ از مباحث بودجه‌ای، ریسک‌های انتقالی و درآمدهای نفتی موضوع دیگری که روی بازار تاثیر می‌گذارد، بخث تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در بازارهای امن است.

وی با اشاره به اینکه عقب افتادگی بورس نسبت به سایر بازارها در گذر زمان منجر به رشد این بازار  شده و سرمایه‌گذاران را ترغیب به حضور در بازار سرمایه می‌کند، گفت: به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده وضعیت حضور سرمایه‌گذاران در بازار بهتر باشد و شاهد رشد بازار باشیم، البته به شرط اینکه ریسک‌های تحمیلی و لحظه‌ای مانند جنگ غزه به بازار وارد نشود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر تعاملات سیاسی، امنیتی و اجتماعی در آرامش باشد فرصت مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران در بازار ایجاد می‌شود و به فراخور خبرهایی که دل شرکت‌ها بیرون می‌آید، اتفاقات مثبتی در بازار رخ می‌دهد.  

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان