تنها امید بورس

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که بازگشت اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه نیازمند اتخاذ تصمیمات صحیح‌تری است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد، ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار  دریادداشتی نوشت:شاخص‌کل بورس روز گذشته برای پنجمین روز متوالی مثبت بود. دیروز شاخص‌کل با افزایش حدود ۱۱هزار‌واحدی حدود نیم‌درصد رشد داشت. با وجود اینکه در اواسط بازار دو خبر خوب به بورس مخابره شد اما فشار عرضه که در شروع بازار کم بود رفته‌رفته و با نزدیک‌شدن به اواخر بازار افزایش یافت. یکی از دو خبری که به بازار مخابره شد این بود که نمایندگان مجلس به صندوق توسعه‌ملی اجازه دادند تا یک‌درصد از منابع ورودی سالانه خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه‌گذاری کند، اما چرا خیلی از سرمایه‌گذاران به این خبر وزنی ندادند؟ چون صندوق توسعه‌ملی در زمان ریزش بورس در سال‌۹۹ نیز قرار بود منابعی به بازار تزریق کند اما این منابع خیلی دیر، فرسایشی و صرفا در سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ و به‌صورت ناقص تزریق شد و اگرچه این خبر در آن زمان روی بازار تاثیر روانی مثبتی داشت اما در حال‌حاضر به دلیل ذهنیتی که سرمایه‌گذاران از عملکرد صندوق توسعه‌ملی در گذشته دارند فعلا به این خبر وزنی ندادند.

مورد بعدی که اتفاق مثبت‌تری بود در مورد بخشودگی مالیاتی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس بود. نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی تصوب کردند که شرکت‌های پذیرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده در بورس تهران یا فرابورس ایران که نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق‌تقدم و عرضه عمومی اقدام کنند به شرط انجام اقداماتی، به میزان افزایش سرمایه ثبت‌شده از سود سال‌مالی قبل آنها، مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شوند.

این موضوع برای شرکت‌هایی که افزایش سرمایه دارند خبر نسبتا خوبی است و می‌تواند به‌عملکرد آنها کمک کند اما در حال‌حاضر بازارها به‌طور کلی در رکود فرسایشی به‌سر می‌برند و بازار سرمایه نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌همین‌دلیل هم بورس به‌صورت یک به یک با نرخ دلار حرکت می‌کند و هر زمان که نرخ دلار روند صعودی می‌گیرد بازار سرمایه با فاصله زمانی بسیار کمی صعودی شده و چنانچه دلار درجا بزند یا کاهش قیمت داشته‌باشد بازار نیز راکد می‌شود. روز گذشته نیز وضعیت بهتر ابتدای بازار نسبت به انتهای آن با وجود مخابره دو خبر مثبت در این میان این بود که در انتهای بازار دلار مقداری ریزشی شد و به کانال ۴۸‌هزار ‌تومان رسید. این به‌آن معنی است که در حال‌حاضر عملا بیش از اینکه بازار سرمایه به اخبار داخلی وزنی بدهد به قیمت دلار در بازار موازی وزن می‌دهد و تحت‌تاثیر نوسانات قیمت ارز در بازار آزاد حرکت می‌کند.

دلار در حال‌حاضر محرک اصلی برای بازار سرمایه است. بین دو خبری که دیروز به بورس مخابره شد نیز خبر بخشودگی مالیاتی برای شرکت‌هایی که افزایش سرمایه دارند خبر خوبی است اما قدرت اخبار در حال‌حاضر به حدی نیست که محرکی برای بازار سرمایه محسوب شود.در نهایت نیز نباید از خاطر برد که تصمیمات اتخاذ‌شده از قبیل دو تصمیمی که روز گذشته اتخاذ شد برای کلیت بازار سرمایه اتفاقات خوبی به‌شمار می‌رود اما در این مدت اعتماد سهامداران بیش از حد از بین رفته‌است و با اخبار این‌چنینی هم بازنمی‌گردد. بازگشت اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه نیازمند اتخاذ تصمیمات صحیح‌تری است. در ادامه نیز هرقدر زودتر منابع صندوق توسعه‌ملی به بازار سرمایه تزریق شود تا بازار این جریان نقدینگی را حس کند، اثر این اخبار در ادامه بر بازار سرمایه بیشتر خواهدشد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان