تبعات تصمیمات خلق‌الساعه و روزانه برای بورس

رشدهای اخیر در هفته‌های گذشته به نوعی از دو میلیون واحد تا دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی شاخص کل را تجربه کردیم به پتانسیل بازار سرمایه بازمی‌گردد. علی‌رغم دلنگرانی‌ها از تصمیمات خلق‌الساعه و روزانه که وجود دارد کماکان گسیل نقدینگی به بازار سهام وجود دارد.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه تعادل، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی نوشت: شاخص کل و هم‌وزن کماکان نشان‌دهنده بی‌اعتمادی در بازار سرمایه است. بازار ۵۰ و ۶۰ هزار واحد در یک روز مثبت می‌شود و روز بعدی این مثبت شدن را پس می‌گیرد. شرایط به گونه‌ای است که تصمیمات قانون‌گذار و به نوعی انفعال سازمان بورس در مقابل یکتازی تصمیمات دولت وضعیت را تغییر داده است. ساختار سازمان بورس و شورای عالی بورس برخلاف حضور مدیران خصوصی کاملا دولتی است. رشدهای اخیر در هفته‌های گذشته به نوعی از دو میلیون واحد تا دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی شاخص کل را تجربه کردیم به پتانسیل بازار سرمایه بازمی‌گردد. علی‌رغم دلنگرانی‌ها از تصمیمات خلق‌الساعه و روزانه که وجود دارد کماکان گسیل نقدینگی به بازار سهام وجود دارد. در سال ۹۹ با وجود فعالیت و بازدهی مناسب بازار سرمایه ۲۴ همت، در سال ۱۴۰۰، ۴۰ همت، در سال ۱۴۰۱، ۶۰ همت و در سال جاری تا این لحظه ۹۰ همت پول حقیقی و نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده که می‌تواند در بازارهای مختلف از جمله ارز، مسکن، خودرو و … که بازارهای سفته‌بازی محسوب می‌شوند سرمایه‌گذاری شده باشد. این میزان خروج نقدینگی می‌تواند حاصل کم اعتماد شدن مردم به بازار سرمایه باشد، ضمن اینکه سیاست‌های نادرست دولت و بانک مرکزی که در سال‌های جاری اجرا شده می‌تواند عامل خروج نقدینگی از بازار سرمایه باشد، همچنین، سازمان بورس هم که نسبت به سیاست‌های مرتبط دولت با بازار سرمایه فضای انفعالی دارد که این هم می‌تواند دلیل دیگری برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه باشد. در بازار سرمایه می‌گوییم قیمت‌ها براساس پیش‌بینی‌ها شکل می‌گیرند. این پیش‌بینی‌ها در حال حاضر با وجود تصمیمات خلق‌الساعه مثل انتشار اوراق و نرخ بهره بانکی ۳۰ درصد، نرخ خوراک پالایش و پتروشیمی به حداقل امکان‌پذیری خود نزدیک شده است. طبق اصول اولیه علم اقتصاد و حرکت هماهنگ بازارها، زمانی که تورم بالای ۴۰ درصدی در کشور داشتیم. 

آقابزرگی

انتظار این بود بازار سرمایه نیز اعداد بالاتر را در شاخص ثبت کند. بنا به این دلایل بعد از گذشت حدود ۳ سال از درجا زدن شاخص در سطح عمومی قیمت‌ها انتظار من برای ۱۴۰۳ بیش از آن چیزی است که در ۲ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ داشتیم. نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد نحوه مدیریت سازمان بورس است. یکی از بهترین خدمت‌هایی که آقای عشقی از حیث مقامات بالادست در طول دوران مسوولیت خود انجام داد، خنثی و خاموش کردن صدا و انسداد راه‌های مطالبه‌گری ذی‌نفعان بازار سرمایه در جهت حفظ منافع دولت بود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان