بررسی وضعیت فروش صادراتی فلزات اساسی در دی‌ماه ۱۴۰۲ + جدول

بررسی وضعیت فروش کل صنعت فلزات اساسی در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این شرکت‌ها روند رو به رشدی را طی کرده‌اند، اما در دی‌ماه سال جاری فروش صادراتی شرکت‌های گروه فلزات اساسی کاهش یافته است.

به گزارش اکونگار، گروه فلزات اساسی از سال 81 به بازار سرمایه پیوسته و از آن زمان تا کنون یکی از مهمترین گروه‌های پرمخاطب در بورس به شمار می‌رود. گروه فلزات اساسی در دهه هشتاد وضعیت مناسب و رو به رشدی داشتند، اما با تشدید تحریم‌ها وضعیت این شرکت‌ها رو به افول گذاشته و در سال‌های پایانی دهه هشتاد با وضعیت کاهش شدید فروش صادراتی رو به رو شدند.

در دوران برجام، وضعیت فروش صادراتی این شرکت‌ها دوباره به حالت مطلوب بازگشت و در دوران استقبال مردم از بازار سرمایه گروه فلزات اساسی یکی از مهمترین و جدابترین گروه‌های بازار برای مخاطبان بورسی به شمار می‌رفت، اما با ریزش‌های تاریخی بورس، گروه‌های فلزات اساسی در بازار سرمایه هم دچار افت شدید شدند و با تغییر و تحولات جهانی نمادها چندان بازدهی خاصی نداشتند.

وضعیت قرمز در بازار سرمایه / نوسان شاخص کل بورس طی یک هفته + جدول

یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار روی وضعیت شرکت‌های گروه فلزات اساسی حاشیه سود است. درحالی که در ماه‌های گذشته حاشیه سود تولید فولاد در چین کاهشی بود، اما شرک‌های ایرانی در این زمینه وضعیت بهتری داشتند. البته  باید توجه داشت که میزان سودآوری مقاطع فولادی گوناگون با توجه به هزینه‌های تولید و نرخ فروش نهایی، تفاوت دارد.

بررسی وضعیت فروش کل صنعت فلزات اساسی در 10 ماهه سال نشان می‌دهد که این شرکت‌ها روند رو به رشدی را طی کرده‌اند، اما در دی‌ماه سال جاری فروش صادراتی این شرکت‌ها کاهش یافته است.

جدول زیر فروش کل صنعت فلزات اساسی در 10 ماهه سال 1402 را نشان می‌دهد.

ماه

میزان فروش

فروردین

49.2همت

اردیبهشت

69.4همت

خرداد

71.2همت

تیر

63.3همت

مرداد

60.9همت

شهریور

63.9همت

مهر

64.4همت

آبان

62.2همت

آذر

63.99همت

دی

60.27همت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در دی‌ماه سال جاری شرکت‌های فعال در گروه‌های اساسی وضعیت صادراتی مطلوبی نسبت به ماه قبل نداشتند و فروش صادراتی این شرکت‌ها نسبت به آذرماه با کاهش رو به رو شد. بر اساس آمار، میزان فروش صادراتی گروه فلزات اساسی در آذرماه 1402 حدود 64همت بود که در دی‌ماه به 60.27همت رسید.

جدول زیر برترین صادرکنندگان فلزات اساسی در دی‌ماه 1402 را نشان می‌دهد.

نماد

میزان صادرات

فولاد

2915میلیارد تومان

ذوب

2053میلیارد تومان

فایرا

996میلیارد تومان

فملی

855میلیارد تومان

فخوز

838میلیارد تومان

هرمز

813میلیارد تومان

فجهان

724میلیارد تومان

کویر

667میلیارد تومان

کاوه

556میلیارد تومان

فسازان

292میلیارد تومان

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان