وضعیت صنایع دلاری بازار سرمایه در دی ماه ۱۴۰۲ + نمودار

رشد نرخ دلار نمیایی در دی ماه سال ۱۴۰۲ باعث شده که صنایع دلاری بورس وضعیت مطلوبی پیدا کنند.

به گزارش اکونگار، یکی از هشدارهایی که بیشتر کارشناسان بازار سرمایه در یک ماه اخیر روی آن تاکید جدی داشتند عقب‌ماندگی بورس از تورم و نرخ دلار است. به باور بسیاری از آنها صنایع دلاری بازار سرمایه که باید همزمان با رشد قیمت دلار رشد کنند، نتوانسته‌اند خود را به نرخ تورم و افزایش قیمت دلار برسانند و بورس باید این عقب‌ماندگی را جبران کند. 

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بورس ایران در این سال‌ها به اندازه تورم داخلی و حتی تورم حداقلی که دولت آن را اعلام می‌کند، رشد نکرده است و بازار سرمایه به صورت جدی نسبت به سایر بازارها یک عقب ماندگی جدی دارد. در واقع می‌شود این گونه استنتاج کرد که بخشی از این افت و ریزش احتمالی بازارها را بورس ایران پیش خور کرده است.

به اعتقاد کارشناسان بورسی، بازار سهام نسبت به بازارهای دیگر و نسبت به رشدی که سایر بازارها در سال‌های اخیر تجربه‌کرده‌اند یک جاماندگی جدی دارد. حتی افت بازار مواد خام در بازارهای جهانی هم می‌تواند یک شوک کوتاه مدت ایجاد کند؛ اما در بلند مدت و میان مدت بازارها چون میل به تعادل دارند دوباره قیمت‌ها را به سطوح بالاتر سوق می‌دهند.

به گزارش دنیای اقتصاد، افزایش نرخ دلار نیمایی ، رشد درآمدی خوبی را برای صنایع دلاری بازار سهام رقم زد. به طوری که عمده صنایع بزرگ که درآمد آنها به قیمت دلار وابستگی بالاتری دارد، موفق شدند دی ماه خوبی را تجربه کنند.

 به نظر می‌رسد اکنون نوبت جبران عقب ماندگی صنایع بزرگ رسیده است که از افزایش نرخ دلار استفاده کنند و بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کنند.

برخی صنایع از جمله فولاد، طی دی ماه موفق شده‌اند تا با ثبت درآمد ۴۴هزار میلیارد تومانی رشد ۴۳/۸۲درصدی درآمد را نسبت به دی ماه سال گذشته به ثبت برساند.

 هرچند درآمد مجموع فولادی‌ها نسبت به آذرماه کاهشی بوده است، اما به نظر می‌رسد، با توجه به فصل سرما و کاهش احتمالی تولید و فروش، این کاهش درآمد طبیعی باشد.

رشد درآمد ۱۰ماهه این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸/۵۲ درصد بوده است. همچنان نمادهای «فسبزوار» و «فسازان» جزو برترین نمادهای این صنعت به شمار می‌روند.

قیمت آهن اسفنجی و ورق گرم در بورس کالا درحال رکوردزنی است و شمش فولاد نیز استارت رشد قیمت‌ها را در تالار نقره‌ای زده است. 

IMG_20240201_082128_337

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان