شرایط پذیرش دانش‌بنیان‌‌ها در تابلوی بازار نوآفرین

شرایط اختصاصی پذیرش شرکت‌ها در تابلوی دانش‌‌بنیان شامل حداقل سرمایه ثبت شده شرکت به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال، دریافت مجوز دانش‌‌بنیان، حداقل ۱۰درصد سهام ثبت‌‌شده شناور یا ارزش بازار سهام شناور آزاد حداقل ۲۰۰ میلیارد ریال، دارای صورت‌های مالی مطابق با مقررات قانونی و حسابرسی شده توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان، عدم‌سابقه کیفری اعضای هیات ‌‌مدیره و مدیرعامل و افشای دعاوی له یا علیه متقاضی پذیرش و تعهدات و بدهی‌‌های احتمالی و معوق دارای اثر بااهمیت بر عملکرد و وضعیت مالی آن است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ فاطمه کوثری، مدیر تامین مالی کارگزاری بانک آینده در یادداشتی نوشت: بازار نوآفرین را می‌توان به‌‌عنوان جدیدترین بازار فرابورس معرفی کرد که تمرکزش بر پذیرش شرکت‌های دانش‌‌بنیان و استارت‌آپی است. بر اساس دستورالعمل موجود می‌توان گفت که بازار نوآفرین مختص شرکت‌های کوچک نیست بلکه بازار شرکت‌هایی است که ریسک بالاتری دارند یا در صنعت جدیدی فعال هستند.

«هیات پذیرش بازار نوآفرین» وظیفه اخذ تصمیم، نسبت به پذیرش و لغو پذیرش اوراق بهادار در بازار نوآفرین را بر عهده دارد و به‌صورت مستقل از هیات پذیرش بازار اول و دوم فرابورس فعالیت می‌کند که دارای ۵ عضو به این شرح است:

مدیرعامل فرابورس، یک شخص حقیقی با تخصص در حوزه محصولات و خدمات دانش‌‌بنیان، یک شخص حقیقی با تخصص مالی یا حسابداری آشنا با شرکت‌های دانش‎بنیان، یک شخص حقیقی با تخصص حقوق و آشنا با شرکت‌های دانش‌‌بنیان، یک شخص حقیقی با تخصص در حوزه کسب و کار دانش‌‌بنیان.

شرکت‌هایی هم که قابلیت پذیرش در بازار نوآفرین را دارند با تعاریف زیر شناخته می‌‌شوند:

شرکت دانش‌‌بنیان: شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی که برای توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی‌‌ و اقتصادی (اختراع و نوآوری) و تجاری‌‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (طراحی، تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

شرکت فناور: واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌‌های علم و فناوری که در جهت انجام ماموریت‌‌های خاصی، از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت‌‌های مالیاتی و عوارض سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار هستند را شرکت فناور می‌‌نامند. شرکت «خلاق»: اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که در حوزه فرهنگی، علوم انسانی و اجتماعی فعالیت دارند و نسبت به ارائه محصولات (کالا و خدمات) نوآورانه، فناورانه یا بهره‌برداری از الگوهای جدید کسب و کار اقدام می‌کنند. تشخیص مصادیق واحدهای واجد شرایط فوق برعهده معاونت علمی ‌‌و فناوری رئیس جمهور است.

شرکت «فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال»: شرکتی که با ایجاد زیرساخت‌‌های ارتباطی مبتنی بر فناوری‌‌های دیجیتال در بستر اینترنت به ارائه خدمات می‌‌پردازد و به تشخیص فرابورس دارای حداقل دو شرط از شروط ذیل است:

متقاضیانی که کسب و کار داده محور بر بستر اینترنت دارند؛ متقاضیانی که بیش از ۳۰‌درصد از ارزش روز دارایی‌‌های آنها از نوع نامشهود باشد؛ متقاضیانی که کسب و کار آنان کاربرپایه باشد.

به این ترتیب سهام شرکت‌ها در دو تابلوی «دانش‌‌بنیان» و «رشد» بازار نوآفرین قابل پذیرش است.

تابلوی دانش‌‌بنیان شامل شرکت‌های دانش‌‌بنیان، خلاق، فناور و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال است که شرایط عمومی‌‌حائز اهمیت پذیرش شرکت‌ها در این تابلو، ثبت شرکت‌ها نزد سازمان؛ سهم با نام و عدم‌محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال است. شرایط اختصاصی پذیرش شرکت‌ها در تابلوی دانش‌‌بنیان شامل حداقل سرمایه ثبت شده شرکت به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال، دریافت مجوز دانش‌‌بنیان، حداقل ۱۰درصد سهام ثبت‌‌شده شناور یا ارزش بازار سهام شناور آزاد حداقل ۲۰۰ میلیارد ریال، دارای صورت‌های مالی مطابق با مقررات قانونی و حسابرسی شده توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان، عدم‌سابقه کیفری اعضای هیات ‌‌مدیره و مدیرعامل و افشای دعاوی له یا علیه متقاضی پذیرش و تعهدات و بدهی‌‌های احتمالی و معوق دارای اثر بااهمیت بر عملکرد و وضعیت مالی آن است.

تابلوی رشد شامل شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، دارای سهم با نام، عدم‌محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال، ارزش اسمی ‌‌هر سهم عادی برابر ‌هزار ریال و پرداخت تمامی ‌‌بهای اسمی‌‌ است. شرایط اختصاصی پذیرش شرکت‌ها در تابلوی رشد شامل جمع حقوق صاحبان سهام حداقل ۱۰۰ میلیارد ریال و حداکثر ۵۰۰۰ میلیارد ریال، طرح توجیهی تایید شده توسط هیات‌مدیره مبنی بر وجود چشم‌‌انداز روشن از سودآوری فعالیت‌‌ها، حداقل ۱۰درصد سهام ثبت‌‌شده شناور یا ارزش بازار سهام شناور آزاد حداقل ۱۰۰۰ میلیارد ریال، دارای صورت‌های مالی مطابق با مقررات قانونی و حسابرسی شده توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان، عدم‌سابقه کیفری اعضای هیات ‌‌مدیره و مدیرعامل، افشای دعاوی له یا علیه متقاضی پذیرش و تعهدات و بدهی‌‌های احتمالی و معوقِ دارای اثر بااهمیت بر عملکرد و وضعیت مالی آن و شرکت سهامی‌‌ عام است.

نکته قابل‌توجه پذیرش شرکت‌ها در تابلوی دانش‌بنیان بازار نوآفرین، میزان عرضه اولیه سهام است که به تشخیص هیات پذیرش بازار نوآفرین قابل تغییر بوده و متقاضی پذیرش موظف است جهت پذیرش و درج در فهرست نرخ‌های فرابورس، نسبت به انعقاد قرارداد با مشاور پذیرش از بین مشاوران پذیرشی که در آخرین درجه‌‌بندی کیفی فرابورس از مشاوران پذیرش جزو ۱۰ مشاور پذیرش اول باشد، اقدام کند. تغییر مشاور پذیرش فقط با درخواست متقاضی پذیرش و قبول فرابورس امکان‌‌پذیر است، در غیر ‌این صورت شرکت نمی‌تواند درخواست پذیرش را حداقل برای یک سال به فرابورس ارائه کند.

همچنین متقاضی پذیرش موظف است علاوه بر معرفی مدیران و کارکنان کلیدی شرکت، مستندات اتخاذ سازوکارهای لازم جهت نگهداشت آنان و جلوگیری از ایجاد اختلال در تداوم فعالیت شرکت با فرض خروج یا سوءاستفاده آنها از شرکت را به هیات پذیرش بازار نوآفرین، تسلیم و در امیدنامه افشا کند.  قابل ذکر است شرکت‌های واجد شرایط پذیرش در بازار اول و دوم در صورتی که اثبات کنند در حوزه نوین فعالیت دارند به پیشنهاد هیات پذیرش فرابورس و اخذ موافقت هیات پذیرش بازار نوآفرین می‌توانند در بازار نوآفرین پذیرش شوند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان