زمستانِ بهاری برای بورس در راه است؟

در حال حاضر اگر نگاهی به کلیت داشته باشیم و با توجه به تورمی بودن اقتصاد کشور و اصلاح قیمتی که در اکثر نمادها رخ داده است با قاطعیت می‌توان بیان داشت که حباب عظیم تخلیه شده و اکثر سهم‌ها به نقطه ارزندگی رسیده‌اند.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه تعادل، نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی نوشت: اگر نگاهی به بورس سال 99 داشته باشیم متوجه خواهیم شد که در 90 درصد سهام بازار قیمت‌ها کاذب بوده و در نتیجه حباب بزرگی شکل گرفته بود و در نهایت این حباب تخلیه شد.از آن تاریخ بیش از 3 سال گذشته است و بورس دقیقا به نقطه قبلی برگشته است اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این مورد است که سهم‌های زیادی وجود دارند که بیش از 70 درصد نسبت به سال 99 در زیان هستند پس در نتیجه وضعیت کلی بازار بحرانی است. در حال حاضر اگر نگاهی به کلیت داشته باشیم و با توجه به تورمی بودن اقتصاد کشور و اصلاح قیمتی که در اکثر نمادها رخ داده است با قاطعیت می‌توان بیان داشت که حباب عظیم تخلیه شده و اکثر سهم‌ها به نقطه ارزندگی رسیده‌اند. صرفا ارزندگی ملاک خرید نیست و این جذابیت است که قیمت سهام را تعیین می‌کند.یکی از متغیرهای مهم که می‌تواند قیمت سهام را تحت تاثیر قرار دهد قیمت دلار است که بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا رنج قیمت ثابتی را برای قیمت دلار در نظر  بگیرد و با توجه به فروش نفت تا حد زیادی هم موفق عمل کرده است اما باید توجه داشت در اقتصاد‌های تورمی همه‌چیز به حالت تعادلی برخواهد گشت. از سوی دیگر سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو نیز قیمت کامودیتی‌ها که محرک مهمی برای رشد هستند نیز ثابت بوده و یک وضعیت رکودی شکل گرفته است. حال می‌رسیم به موضوع مهمی به نام افزایش سرمایه که همواره مورد استقبال و علاقه بازاریان بوده و خواهد بود و آن افزایش سرمایه شرکت‌هاست.افزایش سرمایه می‌تواند شرایط مالی و اعتباری شرکت‌ها را بهبود ببخشد و در نتیجه فرصت‌های بیشتری پیش رو قرار بگیرد.زمانی که وضعیت مالی یک شرکت بهبود پیدا کند آن شرکت به نوعی تجهیز شده است و می‌تواند نیروهای بهتر، پروژه‌های بهتر و متعدد‌تر و در نتیجه قدرت رقابتی بیشتری به دست آورد و این دقیقا همان چیزی است که باعث جذابیت بازار سهام خواهد شد.

زمانی که صحبت از افزایش سرمایه به میان می‌آید سهامداران صرفا نباید به قیمت تئوری توجه کنند بلکه این شفافیت‌های شرکت‌هاست که در افق بلندمدت می‌تواند سودآوری را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش سرمایه شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز می‌تواند به اقتصاد کمک کند چرا که تراز مالی یک شرکت بهبود پیدا کند و قدرت بیشتری برای رقابت داشته باشد باعث خواهد شد اشتغال نیز بهبود پیدا می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که باید به دنبال آن بود. از آنجایی که افزایش سرمایه باعث توان و قدرت بنگاه‌ها در جذب نقدینگی بیشتر خواهد شد تولید‌کنندگان می‌توامند تجهیزات خود را به روز کرده و حتی تکنولوژی‌های بهتر و به روز‌تری استفاده کنند. اما متاسفانه مشکل عمده‌ای که پیش روی شرکت‌ها قرار دارد مساله مربوط به تحریم‌هاست و همین عامل باعث چالش‌های بزرگ بر سر راه تولید‌کننده‌ها خواهدبود.شرکت‌ها زمانی که افزایش سرمایه می‌دهند بهتر است برنامه استراتژیک خود را به روز کرده و در نتیجه براساس افق بلندمدت به سمت هدف‌ها و برنامه‌هایی که بهترین بازدهی را نصیب شرکت می‌کند حرکت کنند و این نکته ویژه‌ای است.مساله مهم درتجارت پول است. هرچه پول در دسترس‌تر باشد عمق برنامه‌های استراتژیکی بالاترخواهد بود. نقدینگی برای شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است و افزایش سرمایه یکی از پلن‌های بسیار مهمی است که می‌تواند زمینه‌ساز ورود نقدینگی به شرکت شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان