«اکونگار» گزارش می‌دهد

قطع برق، بلای جان شهرک‌های صنعتی / بی‌برقی صنایع، هم در تابستان و هم در زمستان

ناترازی برق که بین ۱۰ تا ۲۰ هزار مگاوات برآورد می‌شود، امسال هم در نیمه نخست، باعث تعطیلی ۲ روز در هفته شهرک‌های صنعتی شد و کم شدن تعداد روزهای کاری در شهرک‌ها فشار هزینه‌ها را افزایش داد و تعطیلی واحدهای خرد را به دنبال داشت.

به گزارش اکونگار، از آنجا که هزینه‌های واحدهای تولید از جمله اجاره واحد، دستمزد پرسنل، مالیات و سایر هزینه‌ها ثابت است، کم شدن روزهای کاری در شهرک‌های صنعتی، درآمد واحدها را کاهش داد و این مساله موجب شد درآمد جوابگوی تامین هزینه‌های واحدهای صنعتی نباشد.

این مشکل به‌ویژه برای واحدهای صنعتی کوچک مقیاس به شکل پررنگ‌تری بروز داشت به طوری که برخی از این واحدها توان ماندگاری خود را از دست دادند.

درآمدها کاهش یافت اجاره ها 2 برابر شد

مهدی رضازاده صاحب کارگاه رنگ مبلمان و چوب که به تازگی کارگاه خود را در شهرک سیاه سنگ تعطیل کرده به «اکونگار» گفت: در تابستان مجبور بودیم 2 روز در هفته را به دلیل قطعی برق تعطیل باشیم. این تعطیلی باعث شد تعهداتمان را نتوانیم به موقع تحویل دهیم و متعاقب آن نتوانیم وصولی‌های به موقع و به اندازه‌ای داشته باشیم.

او به افزایش هزینه اجاره کارگاه نیز اشاره کرد و ادامه داد: اجاره کارگاه من که سال گذشته 40 میلیون تومان بود امسال به 80 میلیون تومان رسیده بود. با توجه به کاهش درآمدی هم که اتفاق افتاده بود به هیچ وجه توان پرداخت چنین هزینه‌ای را نداشتم به همین دلیل در شهریور ماه تصمیم گرفتم کارگاه را تعطیل کرده و تمام وسایل را بفروشم.

کارگران دستمزد کامل می‌خواهند

مرتضی سلیمی تولیدکننده نَورد نیز در گفت‌وگو با «اکونگار» به زیان چند میلیارد تومانی زنجیره فولاد از قطعی برق اشاره و عنوان کرد: صنعت فولاد در چند سال گذشته تحت تاثیر قطعی برق مستمر زیان های قابل ملاحظه میلیاردی دیده است.

او اضافه کرد: ما باید به پرسنل پاسخ بدهیم. نمی توانیم نیمی از روزهای هفته آنها را بیکار نگاه داریم. اگر دستمزد روزهای تعطیل شده را به آنها پرداخت نکنیم حاضر به ماندن نخواهند بود. اگر هم دستمزد آنها را به طور کامل پرداخت کنیم، خودمان زیان خواهیم دید.

سلیمی اظهار کرد: وزارت نیرو نه در تابستان قادر به تامین برق صنایع است و نه در زمستان. در تابستان به دلیل افزایش مصرف برق، دچار ناترازی می شویم و در زمستان به دلیل نرسیدن گاز به نیروگاه های حرارتی، تولید برق افت شدید پیدا می کند و باز هم برق صنایع قطع می شود.

تعطیلی در صنعت سیمان یک روز بیشتر از صنایع دیگر

علی محمد بُد تولید کننده سیمان نیز در گفت و گو با «اکونگار» از مشکلات صعت سیمان گفت. به عقیده او قطعی برق زیان هنگفتی به این صنعت وارد کرده است.

او متذکر شد: در شرایطی که دولت به دنبال رشد اقتصاد است با قطع کردن برق صنایع، مانع بزرگی برای رسیدن به این هدف ایجاد می کند.

بُد تاکید کرد: در صنعت سیمان قطعی برق زیانی به مراتب بیشتر از سایر صنایع به بار می آورد چرا که در بخش سیمان کوره هایی وجود دارد که برای آغاز به کار نیاز دارد 24 ساعت روشن بماند تا گرم شود. بنابراین قطعی برق در این صنایع عملا یک روز بیشتر از سایر صنایع سبب تعطیلی می شود.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان