کوچ اجباری تولیدکنندگان برق با بدرقه بی‌توجهی مسئولان

مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل مشهد گفت: عدم دریافت به موقع مطالبات معضل اصلی فعالان صنعت برق است و کار به جایی رسیده که ما در حال رها کردن بازار برق بوده و ترجیح می‌دهیم با مشتریان خارجی یا مشتریان صنایع دیگر همکاری کنیم.

به گزارش اکونگار به نقل از سندیکای صنعت برق؛ پروانه ابراهیم‌زاده، مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل مشهد، اساسی‌ترین معضل این مجموعه را عدم دریافت به موقع مطالبات دانست و گفت: کار به جایی رسیده که ما در حال رها کردن بازار برق بوده و ترجیح می‌دهیم با مشتریان خارجی یا مشتریان صنایع دیگر همکاری کنیم. 

این فعال صنعت برق درباره عواقب و خطر‌های بی‌رغبتی تولیدکنندگان سیم و کابل برای ماندن در صنعت برق افزود: هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان حاضر به شرکت در مناقصه‌های شرکت‌های توزیع برق و برق منطقه‌ای نیستند، همین مساله باعث شده که مناقصات چندین و چند بار برگزار شود و کارفرمایان در تامین تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های زیرساختی با مشکلات جدی مواجه شوند. 

او ادامه داد: برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای به دلیل عدم همکاری تولیدکنندگان جهت حضور در مناقصات ناگزیر به قرض گرفتن کابل از یکدیگر شده‌اند. حتی در حوزه برق منطقه‌ای هم گفته می‌شود که برای تامین نیاز خود، دست به واردات کابل زده‌اند. این در حالی است که تولید کنندگان کابل مورد نیاز این صنعت را تولید کرده و در انبار‌های خود موجود دارند، اما به دلیل بدحسابی کارفرمایان ترجیح می‌دهند به پروژه‌ها ورود نکنند. 

ابراهیم‌زاده با بیان اینکه متاسفانه شرکت‌های دولتی به بهانه‌های مختلف حاضر به پرداخت مطالبات تولیدکنندگان داخلی نیستند، تاکید کرد: شرکت‌های دولتی علیرغم دیرکرد‌های قابل توجه در بازپرداخت مطالبات شرکت‌های داخلی، برای تامین منابع مالی لازم جهت واردات و خرید از رقبای خارجی مشکلی ندارند و پرداخت‌هایشان را به موقع انجام می‌دهند. 

او استفاده از محصولات بی‌کیفیت در پروژه‌های حساس صنعت برق را از دیگر عواقب عدم حضور شرکت‌های بزرگ در مناقصات شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای دانست و یادآور شد: این شرایط بحرانی به دلیل وضعیت مالی حاکم بر پروژه‌ها در حال گسترش است، با این حال به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور حتی همین تولیدکنندگان ضعیف و درجه چندم هم دیگر تمایلی برای حضور در مناقصه‌ها نخواهند داشت. 

مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل مشهد با اشاره به اینکه بی‌توجهی مسئولین به تولیدات داخلی آن هم در شرایطی که صنعت برق با بحران شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند، جای تامل و تفکر دارد، تصریح کرد: تولیدکنندگان تجهیزات صنعت برق، سهم بالایی در اشتغالزایی دارند، به عنوان مثال شرکت سیم و کابل مشهد تا امروز برای حدود ۴۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. با این وجود می‌بینیم که دولت با سیاست‌گذاری‌های نادرست، تولیدکننده‌ای را که در سه شیفت کاری مشغول تولید بوده، تضعیف کرده و در مقابل در مسیر تقویت تولیدکنندگان خارجی گام برداشته است.

او همچنین وضعیت صادرات شرکت سیم و کابل مشهد را مناسب ارزیابی کرد و گفت: کابلی که در این مجموعه تولید می‌شود، کیفیت بالایی داشته و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است. به همین دلیل با وجود تحریم‌ها، موفق به صادرات تولیدات خود به کشور‌های آسیای میانه شده‌ایم. از این رو یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما تلاش برای افزایش میزان صادرات و توسعه بازار‌های صادراتی است. 

مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل مشهد، ظرفیت اسمی تولید این شرکت را سالانه ۲۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر علیرغم همه مشکلات حداقل با نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستیم. 

ابراهیم‌زاده همچنین درباره درخواست‌های خود از سندیکای صنعت برق ایران گفت: انتظار ما از سندیکا پیگیری معضلات کاری فعالان صنعت برق است تا بتوانیم از پتانسیل‌های موجود بیشترین استفاده را ببریم. حجم بالای بدهی‌های معوق توانیر و شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای مشکلات زیادی برای فعالان صنعت برق ایجاد کرده که امیدواریم با پیگیری‌های مسئولین سندیکا هر چه سریع‌تر حل و فصل شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان