جهش آمار تراکنش‌های شاپرک در شهریور ماه

بر اساس داده‌های شبکه شاپرک، تعداد کل تراکنش‌های این شبکه پس از کاهش در دو ماه نخست تابستان، در شهریور ماه بار دیگر صعودی شده است. این رشد در مبلغ تراکنش‌ها ملموس‌تر بوده و باعث شده که مجموع کل مبلغ تراکنش‌های بانکی در پایان تابستان به بیشترین میزان خود از ابتدای سال ۱۴۰۲ برسد.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز،بررسی گزارش شهریورماه شاپرک نشان می‌دهد که تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در این ماه افزایش یافته‌اند. میانگین مبلغ هر تراکنش نیز به بیشترین حد خود از اسفند 1402 به این سو رسید.

 بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه انتشار گزارش تراکنش‌های بانکی تحت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک)، آمار و ارقام مربوط به شهریور ماه سال جاری را منتشر کرد. بر اساس داده‌های شبکه شاپرک، تعداد کل تراکنش‌های این شبکه پس از کاهش در دو ماه نخست تابستان، در شهریور ماه بار دیگر صعودی شده است. این رشد در مبلغ تراکنش‌ها ملموس‌تر بوده و باعث شده که مجموع کل مبلغ تراکنش‌های بانکی در پایان تابستان به بیشترین میزان خود از ابتدای سال 1402 برسد.

آمار تراکنش‌های بانکی از آن جهت اهمیت دارند که امروزه خرید و فروش با اسکناس جای خود را به تراکنش‌های بانکی داده است و بخش عمده مبادلات، بدون جابه‌جایی فیزیکی اسکناس انجام می‌شوند. از سویی دیگر، تقریبا همه بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در شبکه بانکی ایران به شاپرک متصل هستند و از همین روی، بررسی گزارش‌های ماهانه این شبکه می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت کل تراکنش‌ها در کشور ارائه کند.

رشد 1.8 درصدی تعداد تراکنش‌ها در شهریور ماه

داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهند که مجموع کل تعداد تراکنش‌ها تحت شبکه شاپرک در شهریورماه 1402 با افزایشی حدود 1.8 درصدی مواجه شده و به چهار میلیارد و 193 میلیون تراکنش رسیده است. این رقم همچنین در مقایسه با شهریور سال گذشته رشدی 8.2 درصدی را تجربه کرده است.

به علاوه، طبق آمارها حدود یک میلیارد و 33 میلیون تراکنش معادل حدود 24.6 درصد از کل تراکنش‌ها مربوط به استان تهران بوده و سه میلیارد و 160 میلیون تراکنش در سایر استان‌‌ها انجام شده است.

35 درصد از مبلغ تراکنش‌ها در تهران ثبت شد

بررسی آمارهای منتشر شده از دیدگاه مبلغ تراکنش‌ها نیز حاکی از آن است که در شهریور ماه سال جاری بیش از 994 هزار و 740 میلیارد تومان تراکنش تحت شبکه شاپرک انجام شده است. رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، جهشی 38 درصدی را تجربه کرده و نسبت به مردادماه امسال نیز 4.5 درصد افزایش یافته است.

 

همچنین این رقم با وجود افتی که در دو ماه اخیر رقم زده بود، با این رشد به بیشترین میزان خود از اسفند 1401 به این سو رسید.

به علاوه، سهم پایتخت‌نشینان از کل مبلغ تراکنش‌ها در شهریور ماه، 350 هزار و 465 میلیارد تومان، معادل 35 درصد از کل تراکنش‌ها بوده و باقی این تراکنش‌ها در دیگر استان‌ها انجام شده‌اند.

 

میانگین مبلغ تراکنش‌ها در قله 7 ماهه

یکی از نکاتی که در بررسی وضعیت تراکنش‌های بانکی، از اهمیت بالایی برخوردار است، روند تغییرات میانگین مبلغ هر تراکنش است. این اهمیت نیز از آنجا نشات می‌گیرد که این رقم می‌‌تواند تا حدودی منعکس‌کننده اثر تورم بر تراکنش‌ها باشد.

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که رشد شدیدتر مبلغ تراکنش‌ها نسبت به تعداد آنها در شهریور ماه سبب شده است که میانگین مبلغ هر تراکنش نیز صعودی شود. به طوری که میانگین مبلغ هر تراکنش از 231 هزار تومان در مردادماه به 237 هزار تومان در شهریورماه افزایش یافته است. این در حالیست که میانگین مبلغ هر تراکنش در شهریور سال 1401 معادل 186 هزار تومان بود.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که در شهریور ماه سال گذشته هر فرد برای هر بار خرید کردن به طور میانگین 186 هزار تومان پرداخت می‌کرده که این رقم در شهریور ماه امسال به 237 هزار تومان رسیده است که می‌توان حداقل بخشی از این افزایش را ناشی از رشد قیمت‌ها و تورم در اقتصاد ایران دانست.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان