افزایش ۲ میلیارد دلاری واردات بنزین/ لزوم چاره اندیشی برای ناترازی بنزین

برای ناترازی بنزین که منجر به واردات شده و طی سال آتی نیز با افزایش و تشدید این واردات همراه است؛ باید فکری جدی کنیم

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه جوان، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد بحث ناترازی بنزین می‌گوید: با این روندی که الان خودرو وارد بازار می‌شود و سرمایه‌گذاری آنچنانی در حمل‌ونقل عمومی نمی‌کنیم، هر چقدر هم پالایشگاه بسازیم باز هم کمبود داریم.

متأسفانه خودروهایی را که وارد بازار می‌کنیم مصرف سوخت بالایی دارند. پالایشگاه‌سازی باید انجام شود، ولی در کنار آن توسعه واحدهای CNG هم باید انجام شود که بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی خصوصاً مناطق مرزی را از طریق CNG پاسخ دهیم، یعنی اینگونه نشود که ما بنزین بدهیم بخش قابل‌توجهی از آن قاچاق و از مرز خارج شود.»

وی می‌افزاید: «باید به خوبی از ظرفیت ماده ۱۲قانون رفع موانع تولید استفاده کنیم و به سمت تولید خودروهای برقی برویم؛ خودروهای برقی می‌توانند بخش عمده‌ای از مشکل را حل کند. در مناطق مرزی خودروهای CNG سوز و برقی می‌توانند کمک کنند تا این مشکل رفع شود.
 
در شهرهای آلوده نیز خودروهای برقی می‌توانند کمک کنند. دولت باید تسهیلات بدهد شهرداری‌ها به کمک دولت بیایند که در شهرهای آلوده خودروهای حمل و نقل عمومی مثل تاکسی‌ها را برقی کنیم.»
 
قادری تصریح می‌کند: «در ابتدای کار برای اینکه موضوع جا بیفتد و برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد، باید یارانه‌هایی را پرداخت کنیم که جذابیت ایجاد کند و در کنار آن مکانیسم‌هایی که برای تخصیص بنزین است را به کار ببریم. وقتی خودروها را برقی و CNG را تقویت کنیم، می‌توانیم قیمت بنزین را نیز افزایش دهیم و به قیمت‌های بین‌المللی برسانیم.
 
وقتی قیمت‌ها به قیمت‌های بین‌المللی نزدیک شد آن موقع بحث واردات خودرو در کنار آن افزایش تولید داخل کمک می‌کند که به سمت و سوی مکانیسم‌های برویم و از خودروهای کم‌مصرف استفاده کنیم و اگر به این شکل به استاندارهای جهانی نزدیک شویم شاید همین تعداد پالایشگاه نیز بتواند پاسخگو باشد.»
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان می‌کند: «برای ناترازی بنزین که منجر به واردات شده و طی سال آتی نیز با افزایش و تشدید این واردات همراه است؛ باید فکری جدی کنیم و در زمینه اصلاح وضعیت مصرف در خودروهای کشور و تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور از طریق افزودن CNG به سبد سوختی حرکت کنیم.»
از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان