آهنی‌ها در گفت‌وگو با «اکونگار»: جلسات مزد به‌تازگی کار خود را آغاز کرده

اعلام موضع نماینده کارفرمایان درباره تعیین دستمزد سال آینده کارگران

عضو کارفرمایی شورای عالی کار گفت: برای تعیین دستمزد سال بعد، معیشت کارگران یکی از پارمترهای مهم خواهد.

به گزارش اکونگار، فعالان بازار کار از رقم دستمزد سال آینده رشدی در محدوده 20 درصد را تخمین می زنند. این در حالی ست که سال قبل دولت در حالی موافقت نمایندگان کارگران را برای 27 درصد افزایش دستمزد گرفت که وعده داد تورم را تا همین سطح کاهش دهد. با توجه به اینکه امسال تورم همچنان حدود 45 درصد است یک عقب ماندگی بین دستمزد و رشد هزینه ها وجود دارد. بر این اساس اصغر آهنی ها عضو کارفرمایی شورای عالی کار در گفت و گو با اکونگار می گوید: برای تعیین دستمزد سال بعد، معیشت کارگران یکی از پارمترهای مهم خواهد بود. نیروی انسانی یکی از کلیدی ترین عوامل تولید است و کارفرمایان رضایت آنها را ملاک قرار خواهد داد.

*دولت در لایحه بودجه سال آینده افزایش حقوق کارکنان را 18 درصد در نظر گرفته است. با توجه به روال سال های گذشته و اینکه هر سال دستمزد کارگران نزدیک نرخ افزایش حقوق کارکنان دولت تعیین می شود، پیش بینی می کنید که دستمزد سال بعد هم در محدوده 20 درصد افزایش داشته باشد؟

هنوز برای تخمین رشد دستمزد سال بعد زود است. در حال حاضر اعضای شورای عالی سه جانبه کار معرفی و تایید شده اند و جلسات مزد به تازگی کار خود را آغاز کرده است. ابتدا باید در جلسات درباره سبد معیشت صحبت شده و ارقام سبد تعیین شود بعد نرخ های پیشنهادی طرح گردد.

*سال گذشته سبد معیشت 13.9 میلیون تومان برآورد شده و نرخ تورم نیز در محدود 45 درصد اعلام شد اما بدون توجه به این دو عدد نرخ افزایش حداقل دستمزد 27 درصد تعیین شد. دولت از نمایندگان کارگران خواست که با این نرخ موافقت کنند در عوض قول داد که نرخ تورم را به سطح 20 درصد برساند. اما تورم اعلامی مرکز آمار نشان می دهد که دولت در این وعده ناتوان بوده و نتوانسته به قول خود عمل کند. حداقل انتظار این بود که ترمیم مزد اتفاق بیفتد.

ترمیم دستمزد عملا امکان پذیر نیست. فقط سالی یک بار دستمزدها افزایش می یابد. الان هم برج 9 هستیم و تا پایان سال چیزی نمانده که بخواهیم مزدها را تغییر دهیم. وقت ستاد مزد هم این روزها صرف تعیین دستمزدهای سال آینده می شود و اصلا فرصتی برای بررسی ارقام ترمیم مزد وجود ندارد.

*با توجه به عقب ماندگی مزد 1402 از تورم، اگر رشد دستمزدها در سال بعد به اندازه تورم پیشنهاد شود، کارفرمایان موافقت می کنند؟

تعیین دستمزد مراحلی دارد و شرکای اجتماعی با بررسی همه جنبه ها نرخ ها را اعلام می کنند. اما معتقدم در تصمیماتی که گرفته می شود حتما باید وضعیت معیشت کارگران را در نظر بگیریم. یعنی معیشت کارگر یک پارامتر بسیار مهم برای تعیین دستمزد سال بعد خواهد بود. در کنار تورم و سایر پارامترها، یکی از کلیدی ترین عوامل تعیین کننده سطح رشد دستمزد رقم معیشت خانوار خواهد بود. به هر حال نیروی انسانی و بهره وری نیروی انسانی یک فاکتور بسیار مهم برای کارفرمایان قلمداد می شود. نگاه ما با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد، حفظ قدرت خرید کارگران است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان