کمبود صنایع تبدیلی ۲۵درصد میوه‌های کشور را به دورریز تبدیل کرده

واردات ۸ میلیون دلار قطعات هلو و پرتقال برای تولید آبمیوه / ایران صدرنشین ضایعات میوه در جهان

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی ضایعات باغی کشور در سه سال اخیر رشد ۲۵درصدی داشته و به دلیل نبود صنایع تبدیلی این مقدار با سرعت بالایی رو به افزایش است.

به گزارش اکونگار، بررسی‌های فائو نشان می‌دهد که سالانه نزدیک به 35 درصد از محصولات کشاورزی در کشورمان دور ریز می‌شود، این درحالی است که نزدیک به 85درصد از مصارف آبی کشور به بخش کشاورزی و باغداری بازمی‌گردد. به عبارت بهتر بخش عمده‌ای از آب کشور به دلیل نبود زیرساخت‌های کافی درصنایع تبدیلی محصولات کشاورزی به دور ریز تبدیل می‌شود. 

در فروردین ماه سال جاری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که رشد میزان ضایعات محصولات باغی در سه سال اخیر نزدیک به 25درصد بوده است. در مقابل سازمان جهانی غذا اعلام کرد که استفاده از شیوه‌های قدیمی و سنتی در مراحل کاشت، داشت و برداشت در محصولات کشاورزی کشورمان سبب به وجود آمدن ضایعات در حجم بالا در این بخش شده است. طبق آخرین اخبار از سازمان جهانی غذا، میزان ضایعات کشاورزی در ایران 25 برابر کشورهای پیشرفته دنیا و در ضایعات میوه رتبه اول در دنیا به کشورمان اختصاص یافته است. 

در ابتدای سال میلادی هم فائودر رابطه با میزان ضایعات محصولات کشاورزی در ایران با سرعت بالایی پیش می‌رود و روی  ایران مسئول 2.7 درصد از کل ضایعات جهان است. در بخش ضایعات میوه رتبه اول در دنیا متعلق به ایران است و با این میزان دورریختنی‌ می‌توان نیاز 15 میلیون نفر را تأمین کرد. گفته می شود که این حجم از ضایعات از میزان واردات سالیانه محصولات کشاورزی بیشتر است.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: سال گذشته ۳۱۴۲ تن قطعات هلو به ارزش ۴.۷۶ میلیون دلار و ۲۷۲۱ تن پرک پرتقال به ارزش ۳ میلیون دلار برای تولید آبمیوه وارد کشور شده است.

کریم ذوالفقاری اظهار داشت: بخشی از مواد اولیه کارخانجات تولید آبمیوه از جمله کنسانتره، پوره، دایس یا قطعات میوه‌ها از طریق واردات تامین می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های باغی و صنایع کشور، در حال بررسی امکان تولید کامل این مواد اولیه در داخل هستیم.

وی درباره میزان واردات مواد اولیه صنایع تولید آبمیوه کشور اظهار داشت: سال گذشته 3142 تن دایس یا قطعات هلو به ارزش 4.76 میلیون دلار و 2721 تن پرک پرتقال به ارزش 3 میلیون دلار برای تولید آبمیوه وارد کشور شده است.

ذوالفقاری افزود: در این جلسه با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره و نمایندگان معاونت باغبانی قصد داشتیم زمینه تولید مواد اولیه این صنایع را بررسی کنیم و در نهایت مقرر شد ظرف مدت یک هفته انجمن صنایع تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره با محوریت کشت قراردادی، میزان نیاز این بخش به سه ماده اولیه کنسانتره، دایس میوه‌ها و پوره را مشخص کرده و معاونت امور باغبانی نیز با اخذ اطلاعات از سازمان جهاد کشارزی استان‌ها، ظرفیت‌های باغی مستعد برای این بخش را اعلام و اتحادیه‌های باغبانی مرتبط و باغداران علاقه‌مند به کشت قراردادی را برای تامین مواد اولیه شناسایی و معرفی کنند.

وی تصریح کرد: ما در حال بررسی و جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری در زمینه توسعه تولید مواد اولیه آبمیوه در قالب کشت قراردادی و محدود کردن واردات این مواد به کشور هستیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: با انعقاد کشت قراردادی، باغداران خود را با شرایط مطلوب کارخانه‌ها از نظر کوددهی، سم‌دهی، مبارزه با آفات و تغذیه باغات هماهنگ کرده و سرانجام محصول خود را تحویل صنایع فرآوری می‌دهند و پول خود را دریافت می‌کنند.

وی اذعان داشت: کارخانجات تولید آبمیوه آماده کشت قراردادی هستند و این بازی برد- برد است، زیرا از این طریق صنایع نیز می‌توانند به مرور زنجیره تولید خود را تکمیل کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان