گوجه فرنگی رکورد قیمت دلار را زد / علت چیست؟

افزایش قیمت گوجه فرنگی در دو هفته اخیر، آن را به یکی از سبزیجات لاکچری تبدیل کرد.

به گزارش اکونگار،  در مهر و هفته‌ ابتدایی آبان قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار بین ۹ هزار تا ۱۰هزار و پانصد تومان بود.

در این بازه زمانی قسمت هر کیلو گوجه فرنگی مرغوب در میوه فروشی‌ها بین ۱۵تا۱۷هزار تومان بود، اما از هفته دوم آبان روند افزایش قیمت گوجه‌فرنگی سرعت گرفت و به یکباره قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در میادین میوه و تره‌بار بین ۲۰تا۲۲هزار تومان شد. نکته قابل تامل اینکه بیشتر محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار از کیفیت چندانی هم برخوردار نبودند. 

در این مدت قیمت  هر کیلو گوجه مرغوب در میوه فروشی ها نیز به ۵۰تا۵۵هزار تومان رسید و باعث شد، گوجه فرنگی رکورد دلار را بزند و مرزهای جدیدی از افزایش قیمت را درنوردد. 

به گزارش دنیای اقتصاد، قیمت گوجه فرنگی درحالی از یک دلار نیز فراتر رفته که موز درجه یک، اکنون در محدوده ۶٠ هزار تومان فروخته می‌شود.

به گفته مغازه‌داران دلیل اصلی گرانی گوجه فرنگی صادرات این محصول به عراق است. اما بر خلاف وعده رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران مبنی بر کاهش قیمت این محصول، گوجه فرنگی همچنان به تاخت‌وتاز قیمتی ادامه می‌دهد.

عده‌ای از مغازه‌داران می‌گویند که در ١٠ روز پایانی آبان، قیمت گوجه فرنگی از محدوده قیمتی ٨ تا ١٠ هزار تومان پرواز کرد به طوریکه اکنون در برخی از مناطق تهران تا کیلویی ٧٠ هزارتومان هم فروخته می‌شود.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در نقاط مختلف تهران قیمت گوجه فرنگی از ۴٠ هزار تومان تا ٧٠ هزارتومان بستگی به محل و منطقه آن در نوسان است به گونه‌ای که برخی از شهروندان برای خرید این قلم با مشکل مواجه شده و قید خرید گوجه فرنگی را زده‌اند. همین موضوع سبب شده تا مغازه‌داران نیز زیر بار فروش گوجه فرنگی نروند.

داستان افزایش ناگهانی قیمت گوجه فرنگی هر سال در پاییز تکرار می‌شود و به صدر اخبار گرانی‌ها بازمی‌گردد و دلایلی همچون افزایش هزینه حمل‌ونقل و صادرات در خارج از فصل را پشت پرده اصلی این گرانی بی‌سابقه عنوان می‌کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان