نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اکونگار» انتقاد کرد

ناهمراهی دولت در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان / بحران ملی در راه است؟

نماینده مجلس گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه نظر کمیسیون تلفیق برنامه بود نه دولت.

اکونگار – محمد آیتی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از کش و قوس‌های فراوان با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در طول اجرای برنامه هفتم توسعه کشور موافقت کردند؛ بنابراین، قرار شد حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کشور شاغلان مشابه و هم‌تراز برسد.

14000623000446_Test_PhotoO

در همین خصوص، اسماعیل حسین‌زهی، نماینده خاش به «اکونگار» گفت: در هر کشوری هر فردی که 30 سال خدمت کرده باشد، بازنشست می‌شود که می‌باید مورد احترام دولت قرار بگیرد. از طرفی افرادی که وضع قانون و اجرای آن را به عهده دارند، باید بدانند که این روزها برای همه هست، پس توجه ویژه به این قشر، یکی از ضروریات است.

وی افزود: حتی در بعضی کشورها، زمانی که شخص بازنشسته می‌شود، می‌تواند یکی از فرزندانش را در همان دستگاهی که بوده، شاغل کند، ولی در کشور ما این‌طور نیست. تمامی این کارها یک جریان  ناامیدی به  جامعه تزریق می‌کند.

حسین‌زهی اظهار داشت: دولت در مورد حقوق بازنشستگان مصوبه‌ای داشته که به نظرم باید یک لایحه می‌داد. حال برخی می‌پرسند این روندی که ما در مجلس در پیش گرفتیم، مورد تایید دولت هست یا نه؟ که باید بگویم نقطه نظرات و پیشنهاداتی که در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور و صحن مجلس صورت گرفته، با هماهنگی دولت و بحث و بررسی نمایندگان آن‌ها بوده است و به هر حال بر سر این موضوع مهم، توافق شد، هرچند که پیش از این توافق، شاهد نارضایتی‌شان در خصوص بار مالی آن بودیم.

نماینده خاش در ادامه بیان کرد: در برنامه توسعه هفتم کشور که ماه‌ها در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس، به خاطر آن، جلسات فشرده‌ای برگزار شد، همکاران را به این واداشت که کاری کنند تا حقوق بازشستگان به 90 درصد حقوق کسانی که شاغل هستند، برسد و به اصطلاح، همسان‌سازی شود که این موضوع بااهمیت، نظر کمیسیون تلفیق برنامه بود نه دولت. حال این 90 درصد، می‌باید طی سه و به صورت درصدبندی که سال اول آن 40 درصد است، انجام شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مهمترین چالش دولت در این راستا، تامین مالی لایحه است. ما نمایندگان با بررسی‌هایی که داشتیم، منابع آن را دیده‌ایم و می‌گوییم کار شدنی است و حال هم انتظار داریم دولت به طور جدی پای کار بیاید در حال حاضر تورم بسیار بالاست و بازنشستگان با مشکلات جدی معیشتی رو به رو هستند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تامین بودجه مورد نیاز حقوق بازنشستگان برای دولت یک چالش است، اگر این منابع تامین نشود سطح نارضایتی در میان آنها بسیار بالا می‌رود.

حسین‌زهی افزود:  اینکه حقوق بازنشستگان طی سه سال به حقوق شاغلان برسد، کاری مهم بود، ولی هنوز فاصله زیادی داریم تا مشکلات اقتصادی بازنشستگان را برطرف کنیم.

وی در ادامه گفت: چون سال گذشته هم همسان‌سازی به نتیجه نرسید دولت باید خود را برای یک اقدام جدی آماده کند، وعده‌های بر زمین مانده به یک بحران ملی تبدیل شده است. همسان سازی حقوق بازنشستگان موضوعی نیست که بتوانیم از آن به راحتی عبور کنیم و نسبت به کم‌کاری‌ها چشم‌پوشی کنیم.

وی تاکید کرد: بازنشستگان تحت تاثیر تورم ۵۰درصدی با مشکلات جدی رو به رو شدند که مصوبه فعلی پاسخگوی نیاز آنها نیست، در وهله اول، کار به درستی و بابرنامه اجرا شود و در ادامه، با طرح و لوایح دیگری که می‌توانیم داشته باشیم باید مشکلات دیگری مانند هزینه‌های درمان و ... را بررسی کنیم.

به گزارش اکونگار، دولت سقف و رقم ۹ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین کرد، اما به دلیل نداشتن نقدینگی، پرداخت آن را در قالب سهام ارائه داد تا از طریق فروش آن در بورس، نقدینگی را تامین کند، اما این روند اجرایی نشد و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عملاً به اجرا نرسید.

حال با این تفاسیر، دولت سیزدهم در آزمون بزرگی قرار گرفته است و چشم و دل بازنشستگان به این است که این دولت به این قانون عمل خواهد کرد یا مثل بسیاری از قوانین و وعده‌ها، این موضوع هم بر زمین خواهد ماند؟

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان