هزار توی مشکلات تولید

یک کارشناس اقتصادی معتقد است:کاهش تو در توهای بروکراسی اداری زمینه ساز رشد تولید است

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه اعتماد،  علی قنبری-اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی نوشت:  افزایش اشتغال و تامین حداکثری رفاه خانوار همواره یکی از پابرجاترین و اصلی ترین مطالبات مردم از دولتهای مختلف بوده است که مشمول دولت فعلی نیز شده است. بی شک بهبود فضای کسب و کار و تلاش برای زمینه سازی رشد تولید در این بین می تواند کمک کننده باشد چرا که با افزایش اشتغال ودرآمد زایی بیشتر و ایجاد رفاه بخشی از دغدغه های مردم که بیشتر در حوزه معیشتی و اقتصادی است رفع می شود به این خاطر بخشی از مطالبات مردم از دولت به درست ترین شکل ممکن پاسخ داده خواهد شد.

رشد تولید و بهبود فضای کسب و کار وابسته به کاهش گره ها و تو درتوهای بروکراسی اداری است چرا که این موضوع به خودی خود مانع از رشد تولید شده است هر چند تورم بالا و عدم ثبات اقتصادی نیز به این موضوع افزوده و زمینه را برای بی میلی نسبت به سرمایه گذاری در بخش های مولد متاسفانه بسیار کاهش داده است.

حمایت از کارآفرینان، صاحبان سرمایه هایی که می تواند در بخش تولید منجر به راه افتادن بنگاه های تولیدی و کسب و کارها شود یک نیاز مبرم است که دولت باید این موضوع را برای تحقق وعده هایش و پاسخ به مطالبات مردم مد نظر قرار دهد در غیر این صورت با دست خالی نمی توان امیدوار بود اقتصاد ایران در مسیر رشد و رونقی ناشی از شکوفایی بخش مولد قرار بگیرد.

آنچه در این مهم حائز اهمیت است وجود ثبات اقتصادی است که به عنوان یک عامل مهم روی رشد و رونق و بهبود محیط کسب و کار اثر می گذارد. وجود تنش های سیاسی و بین المللی و عدم ثبات در تصمیم گیریهای اقتصادی و نادیده گرفتن حقوق تولید کنندگان و اعمال فشار برای قیمت گذاری های دستوری همه و همه به زیان بخش مولد است و مانع ثبات در بخش های مختلف اقتصاد می شود به این خاطر زمانی سرمایه ها راهی بخش های مولد می شوند که از بابت وجود ثبات اقتصادی مطمئن باشند.

امنیت سرمایه گذاری اگر توسط دولت تضمین نشود و دستگاه های مربوطه برای تحقق این مهم تصمیماتی اساسی اتخاذ نکنند قطعا سرمایه ها میلی برای سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصاد ایران ندارند به این خاطر رشد تولید، افزایش رفاه عمومی و اشتغالزایی متناسب با نیاز کشور همه و همه وابسته به رعایت مولفه هایی است که مهمترین آنها وجود ثبات اقتصادی است که بعضا از ثبات سیاسی ناشی می شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان