موج انتقاد از مصوبه افزایش سن بازنشستگی / از فعالان کارگری تا احزاب سیاسی و حقوقدانان چه گفتند؟

درحالی که مجلس مصوبه افزایش سن بازنشستگی را به تصویب رساند کارشناس معتقد که یک شوک به بازار کار وارد شده است.

به گزارش اکونگار، هفته جاری مجلس شورای اسلامی مصوبه جنجالی افزایش سن بازنشستگی را به تصویب رساند. 

درحالی که نمایندگان کارگری به دنبال افزایش حقوق و دستمزد و ترمیم مزد کارگران بودند، مصوبه جنجالی مجلس بازار کار را شوکه کرد. 

دولت و نمایندگان مجلس مهمترین علت افزایش سن بازنشستگی را ناترازی صندوق‌ها بازنشستگی اعلام کردند و معتقد بودند با این اقدام صندوق‌ها از حالت بحرانی خارج می‌شوند. 

بر اساس این مصوبه، بر اساس این مصوبه حداکثر سنوات خدمت 35 سال یا 62 سال سن برای مردان و 30 سال سنوات خدمت یا 55 سال سن برای زنان است.

قانون جدید بازنشستگی از سال ۱۴۰۵اجرایی می‌شود 

وزیر کار در واکنش به این مصوبه گفت: مصوبه افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۵قابل اجراست. 

بحران در معیشت کارگران و فعالان مشاغل سخت

واکنش‌ها به افزایش سن بازنشستگی از سوی فعالان بازار کار و کارگری بسیار تند بود، حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار یکی از مهمترین مشکلات این مصوبه و تصمیم‌گیری‌هایی از این دست را بی‌اعتمایی مطلق دولت و مجلس به تشکل‌های کارگری و البته ذینفعان این موضوع می‌داند.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس، به صورت یک جانبه و بدون مشورت با نمایندگان کارگران و کارفرمایان چنین تصمیم بزرگی را گرفته‌اند، گفت: مگر می‌شود درباره چیزی که زندگی انبوهی از مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد بدون اعتنا به نهادهای مدنی تصمیم‌گیری کرد.

وی گفت: تغییرات در بخش مشاغل سخت و زیان آور بسیار گسترده است و بی‌تردید زندگی همه کارگران و حقوق‌بگیران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

فشار بر دوش مردم 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: با افزایش سن بازنشستگی، عملا سن بازنشستگی برای طبقات محروم به سن مرگ رسیده است و بسیاری از دهک‌های محروم تنها با مرگ است که می‌توانند بازنشستگی را تجربه کنند. دولت به جای اینکه دین خود را به صندوق‌های بازنشستگی ادا کند فشار را بر دوش مردم انداخته است.

تعارض جدی در تصمیم دولت و مجلس 

درحالی که دولت و مجلس معتقد افزایش سن بازنشستگی در راستای حل بحران ناترازی صندوق‌ها بازنشستگی بود، مجلس طرح همسان سازی حقوق را به تصویب رساند. صندوق هایی که در صورت عدم پشتیبانی از طریق ورود بیمه شدگان جدید و خروج شاعلان در پی بازنشسته شدن آنها بی تردید با مشکل جدی مواجه خواهند شد. البته اظهار نظرهای مختلفی در خصوص تصمیم مجلس در افزایش سن بازنشستگی مطرح می شود که بعضا اقدام به چنین کاری را بناچار لازم می بینند و برخی دیگر می گویند؛ مدیران صندوق های بازنشستگی طی سنوات پیشین بایستی با سیاست گذاری های درست و اصولی سرمایه گذاری ها را طوری انجام می دادند که نه تنها منابع صندوق به خوبی حفظ می شد بلکه بازگشت سرمایه قابل توجهی را نصیب صندوق می کرد تا با ناترازی مواجه نمی شدند.

طبق مصوبه اخیر مجلس در خصوص سن بازنشستگی، سقف میزان سابقه خدمت شاغلان این است که آقایان شاغل ورودی ۱۴۰۳ به بعد برای بازنشستگی باید ۳۵ سال سابقه خدمت و یا ۶۲ سال سن و بانوان شاغل ورودی همین سال باید ۳۰ سال سابقه خدمت و یا ۵۵ سال سن داشته باشند و این موضوع برای شاغلان در حال خدمت به صورت زمان‌دار بوده که بین ۲ تا ۵ ماه است اما آندسته از شاغلینی که تا سال ۱۴۰۴ سی سال تمام بیمه خود را پرداخته اند و بازنشسته می شود سر موقع بازنشست خواهند شد. هر چند مجلس با افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه موافقت کرده است اما از طرفی نیز به حمایت از بازنشستگان حقوق آنها را تا ۹۰ درصد متناسب سازی می کند تا این قشر بتوانند از یک رفاه نسبی برخوردار شوند.

ناترازی صندوق‌ها نتیجه ضعف عملکردی مدیران است

به گزارش خبرگزاری بازار، در این رابطه لطفعلی بخشی کارشناس اقتصادی با اشاره به علل تصمیم اخیر مجلسی ها در افزایش سن بازنشستگی، گفت: اینکه هم دولت و هم مجلس بدنبال افزایش سن بازنشستگی هستند باید ریشه آن را در جای دیگر جست که چرا اکنون اقدام به چنین تصمیم گیری شده است. اقدامی که حاصل وضعیت نامناسب و ناتراز صندوق های بازنشستگی و ورشکستگی آنهاست چرا که بخش عمده ناترازی صندوق ها نتیجه ضعف عملکرد مدیران در مدیریت منابع این صندوق ها در طول چندین سال گذشته بوده است زیرا منابع را باید در جاههایی سرمایه گذاری و به کار می گرفتند که عایده آن به کسب درآمدزایی های مناسب این صندوق می انجامید تا به این شکل ناترزایها به بار نمی آمد.

وی منابع صندوق های بازنشستگی را امانت مهم مردم در دست گردانندگان آن برای حفاظت از پولی که طی سالها کار به عنوان حق بیمه پرداخت کرده اند دانست تا در زمان پیری و ناتوانی به شکل حقوقی مستمر از آن بهره ببرند، افزود: وقتی یک کارگر ۳۰ سال حق بیمه خود را می پردازد تا در زمان بازنشستگی از آن بهره ببرد، مدیران صندوق بازنشستگی باید طوری از این منابع صیانت کنند و با سرمایه گذاری درست از منابع صندوق ایجاد ارزش افزوده نمایندکه ذیفعان صندوق بازنشستگی دغدغه ای برای دریافت حقوق بازنشستگی نداشته باشند، نه اینکه اعلام شود؛ صندوق های بازنشستگی در آستانه ورشکستی قرار گرفته و باید نسخه ای برای نجات آن پیچیده شود.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان