سیگنال آتش بس در غزه به بازار طلا و سکه در ایران / سقوط آزاد طلای جهانی از اوج

قیمت طلا امروز، چهارشنبه با تثبیت ارزش دلار پس از کاهش اخیر، به زیر سطح کلیدی ۲۰۰۰ دلار کاهش یافت، اگرچه انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو ایالات متحده به پایان چرخه انقباض خود رسیده است، قیمت‌های شمش را کاهش داد.

به گزارش اکونگار، روز گذشته قیمت طلا به یکباره رشد چشمگیری داشت و قیمت سکه به یکباره طی یک ساعت ۱۰۰ هزار تومان گران شد. به گونه‌ای که در پایان معاملات روز گذشته هرسکه بهار آزادی حدود ۲۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان قیمت داشت.

از سوی دیگر افزایش انس جهانی و عبور از کانال ۲۰۰۷ دلاری، قیمت طلای جهانی را به نقطه اوج سه هفته اخیر خود رساند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که سکه و طلا روز گذشته تحت تاثیر افزایش قیمت انس جهانی افزایشی شده است، اما صبح امروز و همزمان با اعلام آتش بس در غزه، بازار طلا و سکه روند کاهشی داشته و هر قطعه سکه امامی در بازار حدود ۲۸میلیون و ۶۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری شد. هر گرم طلای ۱۸عیار هم با ۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

در این رابطه محمد صبوری، کارشناس حوزه طلا و ارز به «اکونگار» گفت: اعلام آتش بس در غزه صبح امروز و همزمان با گشایش بازارها به صورت مستقیم روی کاهشی شدن و یا حتی ثابت ماندن نرخ طلا و سکه تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه، هوشمندی بازارها افزایش یافته و معامله‌گران به سرعت قیمت‌های جهانی و سیگنال‌های خارجی را تحلیل می‌کنند، گفت: موسسه تی دی، یکی از بزرگترین موسسات مالی جهان در رابطه با وضعیت بازار طلا نوشت: حرکت نزولی طلا آغاز شده و درهای نزولی شدن قیمت‌ها به زودی بر روی معامله‌گران باز می‌شود. در حال حاضر جریان‌های صعودی به اوج خود رسیده‌اند و این امکان وجود دارد که انس با شدت بیشتری کاهش یابد.

این کارشناس حوزه طلا و ارز ادامه داد: یکی از عواملی که روی قیمت‌ها تاثیر مهم و جدی دارد، تنش‌های سیاسی و اخبار جنگ‌ها است. در ۴۰ روز گذشته از جنگ غزه، بازارهای مالی در بازه‌های مختلف از این جنگ تاثیر پذیرفته‌اند.  در شرایط کنونی سکه مرز  ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد،  این مرز برای سکه‌بازان مهم است. اگر پنجشنبه صبح آتش بس به صورت رسمی اعلام شود، باید منتظر کاهش محدود قیمت‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: صبح امروز انس جهانی با یک کاهش قیمت جدی رو به رو شد و تحلیلگران از آن به فرود قیمتی یاد کردند. هر اونس طلا  ۰.۹ درصد کاهش به ۱۹۹۶ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۹۹۷ دلار و ۸۰ سنت رسید. بهای طلا روز سه‌شنبه به اوج ۳ هفته‌ای ۲۰۰۷ دلار و ۲۹ سنت رسید.

این کارشناس حوزه طلا و ارز افزود: باز اگر بخواهم به تحلیل موسسه تی دی بازگردم باید بگویم که اگر انس کانال ۲هزار دلاری را از دست بدهد، باید شاهد توقف بیشترمعامله‌گری در بازار طلا باشیم. به عبارتی طلا جذابیت خود را از دست می‌دهد. بسیاری از تحلیلگران جهانی می‌گویند که با وجود شرایط فعلی طلا فاقد شرایط لازم برای تعهد کامل به بالای ۲۰۰۰ دلار است.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از دلایل مهم کاهش انس، ضعف دلار است. وقتی دلار تضعیف می‌شود، طلا برای معامله‌گران ارزان بوده و جذابیت خود را از دست می‌دهد. واقعیت این است که بازارهای مالی کشورمان هم از سیگنال‌های جهانی تاثیر می‌پذیرند و رفتاری مشابه آنها از خود نشان می‌دهند. اما باید بگویم که اگر آتش بس در غزه اتفاق بیفتند بازار طلا و سکه واکنش تند و هیجانی به آن نخواهد داشت. تغییر قیمت‌های در محدوده ۵۰هزار تومان خواهد بود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان