سعیدی، نماینده چابهار در گفت‌وگو با «اکونگار»:

نمک به زخم بازنشسته‌های می‌پاشند / حرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌زنند، ولی خروجی خاصی دیده نمی‌شود

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: حرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌زنند، ولی خروجی خاصی دیده نمی‌شود.

اکونگار – محمد آیتی: مدت‌های مدیدی است که موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و نظم و نسق دادن به صندوق‌های بازنشستگی، مطرح بوده و هست، ولی گذشت زمان، دستاورد خاصی را برای این قشر زحمت‌کشیده به بار نیاورده است و گاه و بی‌گاه شاهد اعتراضات بازنشستگان در اقصی نقاط کشور برای تحقق این مطالبه به حق‌شان هستیم.

در همین رابطه، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی روز سه‌شنبه شانزدهم آبان‌ماه مجلس شورای اسلامی و پس از تذکر چند نماینده برای لزوم پرداختن به موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: بارها از این میکروفن اعلام کرده‌ام که حتماً موضوع مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و بحث ایثارگران اولویت اول مجلس شورای اسلامی و دولت است و بنده شهادت می‌دهم که این موضوع در اولویت قرار دارد.

وی افزود: بنده در این خصوص با رییس جمهور نیز صحبت کردم و روز گذشته که در جلسه بعد از ظهر در صحن مجلس شورای اسلامی حضور نداشتم تا آخر شب مشغول تنظیم بحث مربوط به صندوق‌های بازنشستگی در لایحه بودیم.

در همین خصوص، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: تا پاسی از شب کمیسیون تلفیق مواد ارجاعی از لایحه برنامه را مورد بررسی قرار داد و کمیته‌های تخصصی نیز بحث‌های مختلفی داشتند. یکی از این بحث‌ها مربوط به بازنشستگان بود که مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت این موضوع در کمیته‌ای تخصصی نهایی شد و موضوع جمع‌بندی می‌شود تا به صحن مجلس بیاید.

در این رابطه، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار به «اکونگار» گفت: در حال حاضر همه باید شرایط معیشتی بازنشستگان را ببینند تا متوجه شوند که اوضاع و احوال آن‌ها چقدر نامساعد است. واقعیت این است که وقتی روی صندلی مدیریتی می‌نشینیم یادمان می‌رود که ما هم روزی بازنشست می‌شویم.

وی افزود: حقوق بازنشستگان با شرایط تورم در کشور ما، حتی کفاف 10 روز اول ماه را هم نمی‌دهد و حقیقتاً ادامه این شرایط، میزان نارضایتی را افزایش خواهد داد و ضرورت دارد یک بار به طور جدی به موضوع ورود پیدا کرد و در واقعیت و در میدان عمل، کاری کرد که بعد اگر پای صحبت یک بازنشسته نشستیم، رضایت او را به طور واقعی احساس کنیم.

نماینده چابهار تصریح کرد: بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در پیچ و تاب بحث‌های اداری گیر کرده است. خیلی از نمایندگان از جمله خودم، در این خصوص تذکر داده‌ایم و واقعاً تمام سعی‌مان برای این است که کار جدی صورت بگیرد.  

سعیدی اظهار داشت: با این اوصاف باید بگویم، صرف بیان این تذکرها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه نمک هم بر زخم جامعه بازنشستگان می‌ریزد. به نظر من اگر واقعاً قبول داریم که این موضوع جزو اولویت‌های اصلی کشور است، باید عملاً اقدام جدی توسط دولت و مجلس در این راستا صورت بگیرد تا شرایط اداره زندگی برای این قشری که دهه‌ها برای کشور زحمت کشیدند را ببینیم.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: برخی می‌پرسد چرا این‌قدر حرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را می‌زنید، ولی خروجی خاصی دیده نمی‌شود. با وجود اینکه گفتم و باز هم تاکید دارم، باید کاری جدی انجام شود و نباید زمان را بیش از حد از دست داد، ولی مشکل اصلی، منابع مالی است. ما باید قبول کنیم که یک ظرف محدود و خواسته‌های زیاد داریم و باید بین خواسته‌ها، اولویت‌سنجی کنیم. این موضوع واقعاً جزو اولویت‌های برتر است. 

وی یادآور شد: بحث تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی، بحث معلمین خرید خدمات، بحث حق‌التدریس‌ها، بحث آموزش‌گران نهضت سوادآموزی و... جزو اولویت‌ها و مهم هستند، ولی این‌ها هیچ کدام آن‌طور که باید و شاید، دیده نمی‌شوند. 

سعیدی گفت: این اتفاقات باعث شده که در حوزه اداری و استخدامی کشور بی‌عدالتی موج بزند. برخی موارد تبدیل وضعیتی، اصلاً نیازمند منابع مالی نیستند، مثل تبدیل وضعیت طرح مهرآفرین که مصوبه قانونی مجلس است و هیچ بار مالی ندارد، ولی همان هم انجام نمی‌شود.  

نماینده چابهار در پایان خاطرنشان کرد: وقتی در کنار کمبود منابع مالی، نوع نگاه‌ها و برخی موضوعات مدیریتی را کنار هم بگذارید، می‌بینید که تمام کارکنان احساس تبعیض می‌کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان