ترافیک دلیل است یا بهانه؟

شورای شهر، کسب و کارها را از بیلبوردها پایین کشید / ضربه سنگین در دوران رکود بازارها

درحالی که بر اساس مصوبه شورای شهر، تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی تهران در فضاهای شهری ممنوع شده است، کارشناسان این اقدام را ضربه بر پیکر کسب و کارها در دوران رکود می‌دانند.

به گزارش اکونگار، مهرماه سال جاری، اعضای شورای شهر تهران طی جلسه‌ای تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی تهران در فضاهای شهری را براساس یک مصوبه ممنوع کردند.

مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با بیان اینکه بر اساس این طرح هرگونه تبلیغات در فضاهای شهری در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی ممنوع است، اظهار کرد: سازمان زیباسازی باید مکاتبات لازم را در این خصوص با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهد و نتایج آن را به شورا ارائه کند.

وی با بیان اینکه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، شهرداری تهران مجاز نیست هیچ گونه رویداد، برپایی غرفه یا نمایشگاهی را در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در خیابان سئول برگزار کند، یادآور شد: شهرداری تهران موظف است مصوبات قبلی شورا را در این خصوص مجدانه پیگیری کند.

این درحالی است که وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت واکنشی به این موضوع نداشتند و همچنان نمایشگاه‌های مختلف در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود.

پیگیری شورای شهر در رابطه با ممنوعیت تبلیغات نمایشگاه در تابلوهای شهری در آبانماه هم ادامه داشت و اقبال شاکری در این رابطه گفته بود: سازمان زیباسازی شهر تهران موظف به جمع‌آوری تابلو و ارایه نکردن تابلوهای تبلیغاتی به تبلیغات نمایشگاه‌های بین المللی است.

ممنوعیت تبلیغات راهی برای مدیریت ترافیک است

در این رابطه سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با «اکونگار» با اشاره به معضل ترافیکی نمایشگاه بین المللی تهران اظهار داشت: ترافیک یکی از معضلات اصلی شهر تهران است و بر اساس نظرسنجی که صورت گرفته اکثریت شهروندان این موضوع را مشکل اساسی شهر دانستند و خواستار حل آن شدند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ترافیکی شهر تهران مربوط به برگزاری برخی از نمایشگاه ها در محل نمایشگاه بین المللی در خیابان سئول می باشد که این موضوع در سال های گذشته سبب نارضایتی شهروندان و ترافیک شدید در این محدوده  شده است.

نجفی گفت: مدیریت شهری در ادوار گذشته برای حل این موضوع اقدام به ساخت شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب کرده، اما نهادهای متولی برگزاری نمایشگاه‌ها حاضر به برگزاری نمایشگاه‌های خود در نمایشگاه آفتاب نیستند و همین موضوع مورد اختلاف واقع شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: شورای ششم رایزنی‌های متعددی برای برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب کرده، اما این رایزنی ها تاکنون نتیجه مطلوبی نداشته به همین منظور برخی از اعضای شورای شهر طرح یک فوریتی پیرامون وضعیت نمایشگاه بین‌المللی تهران ارائه کردند تا از این طریق در راستای اختیارات قانونی شورای شهر و شهرداری تهران محدودیت‌هایی در حوزه تبلیغات نمایشگاهایی که در محل نمایشگاه‌های بین المللی برگزار می شود ایجاد کند.

این عضو شورای شهر با اشاره به بند 20 ماده 55 یادآور شد: قانون وظایفی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته است که در بند 20 ماده 55 وظایف شهرداری ها به صراحت قید شده که شهرداری مکلف است از تاسیس تمام مشاغل و کسب و کارهایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کند یا تولید دود نماید جلوگیری کند. لذا شورای شهر می توانست با استناد به این بند از قانون از فعالیت نمایشگاه هایی که در محل خیابان سئول برگزاری می کند جلوگیری کند.

سوده نجفی در پایان گفت: تهران یک شهر ملی است و باید مشکلات آن را به صورت ملی با همکاری همه نهادها و دستگاهها حل کرد. مدیریت شهری برای حل مشکل ترافیکی ناشی از برگزاری نمایشگاه‌ها در مراکز پرتردد اقداماتی انجام داده است و انتظار می‌رود دولت در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

درحالی که شورای شهر اصرار به جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی دارد، کارشناسان این صنعت، ممنوعیت تبلیغات را مسدود کردن فضای آزاد تبلیغاتی می‌دانند.

از دست رفتن فضای تعامل کسب و کارها در سطح شهر

مهرداد انوری، کارشناس برند و تبلیغات در این رابطه به «اکونگار» گفت: واقعیت این است که روش‌های تبلیغاتی در کشور همسو با روش‌های جهانی در دست تغییر است، اما هنوز هم کم نیستند مخاطبانی که با اعتماد به تبلیغات محیطی پای در یک فضای کسب و کاری می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت راه‌حل مدیریت بحران نیست، اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایلی که منجر به ترافیک سنگین در محدوده نمایشگاه می‌شود، کمبود جای پارک است. اگر یک پارکینگ درست و مناسب برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شود، دیگر شاهد چنین مشکلاتی نیستیم.

این کارشناس حوزه تبلیغات با بیان اینکه نمایشگاه یک فضای B2B برای فعالان کسب و کارها است، گفت: بسیاری از کسب و کارهای کوچک در زنجیره کسب و کارهای بزرگ قرار می‌گیرند، نمایشگاه محل مناسبی برای وصل شدن این زنجیره‌ها به یکدیگر است. برای مثال وقتی نمایشگاه صنایع غذایی برگزار می‌شود، فرصت بسیار مناسبی برای شرکت‌های بسته بندی، برای شرکت‌های پخش، برای شرکت‌های صادرکننده محصولات و ... به وجود می‌آید که با فعالان صنعت غذا ارتباط ایجاد کنند.

انوری گفت: رسانه‌های جمعی نقش به سزایی در رشد کسب و کارهای بزرگ و کوچک دارند. هنوز هم در تمام دنیا مدیران ارشد کسب و کارها تبلیغات محیطی را یک رسانه قوی و تاثیرگذار در فضای بیزنسی می‌دانند. حذف تبلیغات نمایشگاهی از تابلوهای تبلیغاتی حذف تعامل کسب و کارها از فضای شهر است.

وی ادامه داد: بیشتر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه دنبال تعامل کسب و کارها هستند. نمایشگاه‌ها مخاطب عام ندارد. از سوی دیگر حاضران در نمایشگاه‌ها مدیران کسب و کارها هستند. بیشتر این مدیران در مناطق نزدیک به محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران فعالیت می‌کنند، شهر آفتاب زیرساخت مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و مناسب برای صنایع بزرگ نیست.

انوری در ادامه عنوان کرد: رفت و آمد به محل نمایشگاه شهر آفتاب بسیار سخت است، از سوی دیگر یک مدیر حتی از مرکز شهر باید یک ساعت تا آنجا زمان بگذارد. برای مثال، ماه گذشته نمایشگاه پارچه در شهر آفتاب برگزار شد، بسیاری از مدیران کسب و کارها اصلا در این نمایشگاه حضور نیافتند. در برندسازی یک اصل وجود دارد و آن موقعیت است. حتی شرکت‌ها به دنبال این هستند که موقعیت جغرافیایی خود را طوری جانمایی کنند که بر موقعیت برند آنها تاثیر بگذارد.

وی افزود: در شهر آفتاب بیشتر نمایشگاه‌ها با مخاطبان عام قابلیت برگزاری دارد و از نظر موقعیت استراتژیک اصلا فضای بیزنسی ندارد.

انوری خاطر نشان کرد: ممنوعیت تبلیغات محیطی برای محل دایمی نمایشگاه‌های تهران دردی از ترافیک دوا نمی‌کند. فقط اینکه مدیران کسب و کار را از برگزاری نمایشگاه‌ها دور کرده و درآمدهای سازمان زیباسازی را کمتر می‌کند. سازمان زیباسازی از تابلوهای تبلغاتی که مرتبط با برندها و رویدادهای اقتصادی است، درآمد قابل توجهی دارد.

این کارشناس تبلیغات در پایان تاکید کرد: تبلیغات محیطی برای مدیران قدیمی یک نوع اطمینان خاطر به وجود می‌آورد. تبلیغات نمایشگاه روی بیلبوردهای شهری برای آنها نماد اعتماد است. اگر تبلیغاتی روی بیلبوردها انجام می‌شود، صرفا برای اطلاع رسانی نیست، بلکه یک سوپاپ اطمینان برای صاحبان کسب و کارها به شمار می‌رود. ممنوعیت برگزاری تبلیغات محیطی تنها منجر به فاصله کسب و کارهای بزرگ و کوچک از فضای نمایشگاهی می‌شود. البته باید این نکته را هم یادآور شوم که اگر تبلیغات محیطی انحصاری و در اختیار سازمان زیباسازی نبود، قطعا بخش خصوصی تمام تلاش خود را برای پر کردن تابلوها  و دعوت از برندها و رویدادهای اقتصادی برای حضور در این رسانه‌های محیطی می‌کرد.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان