رکورد گرانی به گوشت و لبنیات رسید/ ثبات قیمت ماکارونی طی ۷ماه

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که از اسفند ۱۴۰۱ تا کنون قیمت ماکارونی تغییری نداشته؛ اما لبنیات و گوشت رکورد گرانی را زدند.

به گزارش اکونگار، دولت سیزدهم در پایان عمر دوساله خود، مدعی کنترل تورم و کاهش قیمت کالاهای اساسی است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ تمامی کالاهای اساسی خانوار، اعم از گوشت قرمز، گوشت مرغ، حبوبات، لبنیات و سایر اقلام با افزایش قیمت چشم‌گیری رو به رو شده‌اند. اما در سال ۱۴۰۲ وضعیت کمی تغییر کرده و برخی کالاها طی این هفت ماه تغییر قیمت چندانی را نداشته‌اند. 

برای مثال ماکارونی که یکی از اقلام خوارکی اساسی در سبد خانوار ایرانی به شمار می‌رود از اسفند ۱۴۰۱ تا کنون تغییر قیمتی نداشته و با همان قیمت ثابت به دست مصرف کننده رسیده است. 

در آن سوی سبد خانوار گوشت قرمز با جهش قیمتی چشمگیر حدود ۶۰درصد رشد کرده است. همچنین برنج پاکستانی دولتی که سال گذشته به قیمت ۲۹هزار تومان به فروش می‌رسید هم‌اکنون در محدوده قیمتی ۴۰هزار‌تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. در این میان قیمت محصولات لبنی با جهش ۳۰ تا ۳۵درصدی در اقلام مختلف در صدر گرانی‌ها قرار گرفته است. البته در سال جاری به دنبال اعتراض پیاپی دامداران قیمت شیرخام از ۱۲هزار تومان به ۱۷هزار تومان افزایش پیدا کرد که این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده لبنیات کارخانه‌ای داشت. 

جدول زیر مقایسه‌ای بین قیمت برخی کالاهای اساسی را نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی ۷ماهه یعنی اسفند ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ در نظر گرفته است. همچنین قیمت کالاها بر اساس وزن، یک کیلو و به تومان است؛ همچنین مبنا استخراج درصد تغییرات قیمتی، سقف آنها لحاظ شده است.

قیمت کالاهای اساسی ۱

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که برخی کالاها طی یکسال اخیر روند نزولی داشته‌اند. برای مثال برنج شمشیری در دسته کالاهایی است که طی هفت ماه اخیر حدود ۸درصد ارزان‌تر شده است. البته روز گذشته دبیرانجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان برنج با اعلام کسادی بازار برنج ایرانی عنوان کرد که خانوار ایرانی قدرت خرید برنج ایرانی را از دست داده و به همین دلیل تقاضا برای برنج هندی و پاکستانی افزایش یافته است. همین موضوع سطح تقاضا در بازار برنج ایرانی را کاهش داده و کشاورزان با یک رکود رو به رو هستند. 

در نیمه اول سال ۱۴۰۲ مرغ هم در دسته کالاهایی قرار داشت که با تنش قیمتی مواجه شد. ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت هرکیلو مرغ گرم بین ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان بود که در تیر و مرداد هرکیلو مرغ تا سقف ۱۰۰ هزار تومان را هم به خود دید. هم‌اکنون مرغ در بازار میادین میوه و تره‌بار در محدوده قیمتی ۷۸ تا ۸۹هزار تومان به فروش می‌رسد و نسبت به دو ماه گذشته با کاهش قیمت رو به رو شده است. 

جدول شماره ۲ قیمت کالاهای اساسی را در هفته اول ۷ماه اخیر نشان می‌دهد. 

قیمت کالاهای اساسی۲

کنسرو ماهی یکی از کالاهایی است که در دو ماه اخیر صعود قابل‌توجهی داشته است. در اسفند سال ۱۴۰۲ میانگین قیمتی کنسرو ماهی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان بود؛ اما در حال حاضر قیمت کنسرو ماهی بین ۷۵ تا ۹۰هزار تومان است. البته به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان کنسرو، برای شرکت‌های تولیدی قیمت‌های موجود هم به صرفه نیست و به همین دلیل تولیدکنندگان با استفاده از روش‌هایی مانند ترکیب طعم‌ها محصولات را با قیمت بالاتری در بازار به فروش می‌رسانند. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان