انحلال سه موسسه اعتباری

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه مجامع سه موسسه اعتباری ناتراز تا مهرماه برای انحلال برگزار می شود، از گشایش ها در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها خبر داد و گفت: خبرهای خوب ارزی در راه است

به گزارش اکونگار به نقل از ایرنا، محمدرضا فرزین در نشست مشترک خبری تیم اقتصادی دولت برای ارایه گزارش عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اقدامات بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی است که در حال انجام آن هستیم تا ناترازی بانک ها اصلاح شود.

وی افزود: برای این منظور برنامه اصلاحی به همه بانک‌ها داده‌ایم و بر روند اجرای برنامه نظارت داریم.

نظام بانکی ورشکسته نیست؛ بلکه کمبود نقدینگی دارد

فرزین با بیان اینکه بانک‌های ناتراز را محدود کردیم، گفت: البته ناترازی به معنی ورشکستگی نیست؛ نظام بانکی ما ورشکسته نیست بلکه دارایی منجمد و عدم کفایت سرمایه مشکل اساسی بانک مرکزی است و باید بانک‌ها کفایت سرمایه را افزایش دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی تنظیم امور پولی، اعتباری و ارزی کشور است، اظهار کرد: متغیرهای پولی کشور در پنج سال گذشته آسیب جدی داشته است و از این رو نیاز به اصلاح اساسی در قوانین و نظامات بانکی و پولی احساس شد.

وی با بیان اینکه متوسط رشد نقدینگی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ برابر ۳۳ درصد و نرخ تورم معادل ۴۲ درصد بود، افزود: به دلیل شوک‌های سیاسی و انتظارات تورمی، بی‌اعتمادی و فضای ناشی از بی اعتمادی در کشور ایجاد شد.

فرزین در توضیح برنامه دولت سیزدهم برای بهبود شاخص های اقتصادی در حوزه پولی و بانکی اظهار داشت: ما نقشه راهی در بانک مرکزی تدوین کردیم که نقدینگی مدیریت و کنترل ششده و بازار ارز مدیریت شود تا از این مسیر تنظیم گری و تقویت حکمرانی بانک مرکزی در حوزه ریال و ارز محقق شود.

وی ادامه داد: با همکاری دولت و مجلس، قانون بانکداری مرکزی تهیه شده است. اختلافاتی در دیدگاه‌های دولت، مجلس و بانک مرکزی در این زمینه وجود داشت که به توافق خوبی رسیده‌ایم.

وی درباره مشکلات قانون فعلی توضیح داد: یکی از اشکالات این است که قوانین حل و فصل به درستی تدوین نشده و بانک مرکزی اختیار کافی ندارد و اقتدار بانک مرکزی به خوبی انشاء نشده است و به همین دلیل قانون جدیدی که در حال تهیه است، بر انجام این اصلاحات تمرکز دارد.

فرزین با یادآوری اینکه قانون بانکداری در قالب طرح در مجلس بررسی شد، خاطر نشان کرد که جلسات منظمی با مجلس برای تدوین و تصویب این طرح برگزار شد تا ضوابط و ساختارهای جدیدی فراهم شود.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان