تولید پلاستیک تا سال۲۰۴۰ میلادی ۴۰درصد کاهش می‌یابد

طبق توافق پاریس، کشورها برای محافظت از سلامت انسان و محیط زیست، محدودیت‌هایی برای تولید جهانی پلاستیک اعمال می کنند.

به گزارش اکونگار، به نقل از تجارت‌نیوز، در راستای تلاش برای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی‌گراد طبق توافق پاریس، کشورهای سراسر جهان در حال بررسی طرحی برای کاهش 40 درصدی تولید پلاستیک تا 15 سال آینده هستند. این اقدام اولین قدم مهم در جهت یک معاهده جهانی الزام‌آور قانونی برای مقابله با بحران آلودگی پلاستیک و پیامدهای مخرب آن برای محیط زیست و سلامت انسان به شمار می‌رود.

ارزش ۳.۵میلیارد دلاری بازار صنعت بازیافت/ چرا شهرداری در این مسیر کارشکنی می‌کند؟

چرا کاهش تولید پلاستیک ضروری است؟

به نقل از گاردین، تولید پلاستیک به طور تصاعدی در حال افزایش است. تولید جهانی پلاستیک از 2 میلیون تن در سال 1950 و به 348 میلیون تن در سال 2017 رسیده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ظرفیت تولید تا سال 2040 دو برابر شود. این امر پیامدهای فاجعه‌باری برای محیط زیست دارد، زیرا حدود 11 میلیون تن پلاستیک سالانه به اقیانوس‌ها راه می‌یابد و انتظار می‌رود آلودگی پلاستیکی دریایی تا سال 2040 سه برابر شود.

علاوه بر این، تولید پلاستیک سهم بسزایی در تغییرات آب‌وهوایی دارد. مطالعه‌ دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی نشان داد تولید پلاستیک می‌تواند تا سال 2050 بین 21 تا 31 درصد از بودجه انتشار کربن مورد نیاز برای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی‌گراد را به خود اختصاص دهد.

آمارها نشان می‌دهند صنعت پلاستیک آمریکا تا سال 2030 نسبت به انرژی زغال‌سنگ در این کشور سهم بیشتری در بحران آب‌وهوا خواهد داشت.

چه اقداماتی برای مقابله با بحران پلاستیک انجام شده است؟

مذاکرات در حال انجام در اتاوا، کانادا، بر پیش‌نویس متن معاهده‌ای متمرکز است که تا اواخر سال 2024 نهایی خواهد شد. این معاهده جامع باید به چرخه عمر کامل پلاستیک بپردازد و شامل اقداماتی برای کاهش تولید، ترویج راه‌حل‌های جایگزین و بهبود مدیریت زباله‌های پلاستیکی است.

نقش حیاتی تعهدات جهانی

کاهش 40 درصدی تولید پلاستیک تا سال 2040 گامی ضروری در جهت مقابله با بحران آلودگی پلاستیک و تغییرات آب‌وهوایی است. این هدف جاه‌طلبانه نیازمند تعهد جهانی و همکاری بین دولت‌ها، صنعت و جامعه مدنی برای یافتن راه‌حل‌های پایدار و سازگار با محیط زیست است.

نقش ما چیست؟

هر یک از ما می‌توانیم با کاهش مصرف پلاستیک در زندگی روزمره خود به این تلاش جهانی کمک کنیم. استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی، انتخاب بطری‌های آب قابل استفاده مجدد و اجتناب از محصولات یک‌بارمصرف، گام‌های مهمی در جهت کاهش ردپای پلاستیکی ما هستند.

کاهش تولید پلاستیک یک چالش جهانی است که نیاز به اقدام فوری و همکاری بین‌المللی دارد. تعهد کشورها به این هدف جاه‌طلبانه گامی مثبت در جهت حفاظت از سیاره ما و تضمین آینده‌ای سالم‌تر برای نسل‌های آینده است.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان