شکست برنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: سال گذشته بانک مرکزی ۲۸۵ همت اوراق با بهره ۳۰ درصد توسط بانک‌ها منتشر کرد. هدف این بود که نقدینگی کنترل شود که این امر رخ نداد.

به گزارش اکونگار به نقل از اتاق ایران، صمد حسن‌زاده، در نشست مشترک با استاندار همدان، هیات رئیسه اتاق همدان و برخی مدیران دولتی و فعالان اقتصادی این استان، ادامه داد: همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم. اما یادمان باشد که تحقق این شعار، نیازمند زیرساخت‌های اولیه است. یک واحد تولیدی با بهره بانکی 40 درصد نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.

او افزود: سال گذشته بانک مرکزی 285 همت اوراق با بهره 30 درصد توسط بانک‌ها منتشر کرد. هدف این بود که نقدینگی کنترل شود که این امر رخ نداد. این در حالی بود که کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی مشکلات زیادی ایجاد کرده و حتی بسیاری از آن‌ها در پایان سال توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشتند. بدون حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی، چطور می‌توان جهش تولید را رقم زد.

حسن زاده، بیان کرد: از اولین روز دوره دهم اتاق ایران در خرداد تمام برنامه‌های اتاق با محوریت شفاف‌سازی و توسعه عدالت اجتماعی پی‌ریزی شد تا در چهارچوب تکالیف و وظایف قانونی تعیین‌شده برای اتاق، در کنار دولت پیش برویم و به توسعه کشور کمک کنیم. اما باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

او افزود: در کنار برنامه‌های ملی، اتاق ایران مسئولیت سنگینی در قبال اتاق‌های سراسر کشور دارد. لذا در راستای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد بسترهای مناسب کسب‌وکار در استان‌ها نیز برنامه‌ریزی کردیم.

حسن زاده، بیان کرد: از جمله برنامه‌های در دست اقدام در این زمینه، اجرای برنامه‌های آموزشی با هدف ارتقا مهارت‌های نیروی انسانی در اتاق و خارج از آن در سطح جامعه است. امسال اتاق ایران برای ارتقا مهارت‌های ملی بودجه مناسبی اختصاص داده است.

او با تأکید بر اینکه اتاق ایران در چهارچوب وظایف قانونی خود از اتاق‌های سراسر کشور حمایت کرده و خواهد کرد، گفت: در چارچوب قانون بودجه مناسبی برای توسعه اتاق‌های سراسر کشور در نظر گرفته‌ایم.

 او با اشاره به ظرفیت‌های استان همدان در زمینه سفال و سرامیک، گفت: امروز در دنیا با تجهیزات مدرن و مواد ساده کارهای بزرگی انجام می‌شود. تولیدات سرامیکی ما حداکثر 50 سنت به ازای هر کیلو به فروش می‌رسند در حالی که بسیاری از قطعات الکترونیکی که با مواد اولیه سرامیکی تولید می‌شوند 200 دلار به ازای هر کیلو وارد می‌کنیم.

حسن زاده با بیان اینکه در بسیاری از قطعات تجهیزات نظامی و موتور خودروها، به دلیل تحمل بالای حرارت از سرامیک استفاده می‌شود، ادامه داد: ما باید از این مزیت خود در تولید سرامیک استفاده کنیم. این امر نیازمند دانش فنی است. ما حاضریم امکانات را در اختیار دانشگاهیان قرار دهیم تا با دانش خود تحولی در تولیدات سرامیکی کشور ایجاد شود.

اتاق ایران طرح مهارت‌آموزی ملی را دنبال می‌کند

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران هم در این نشست با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر تحقق رشد 8 درصد اقتصادی به دست بخش خصوصی، گفت: رسالت اصلی ما همرسانی ظرفیت‌های بالای فعالان اقتصادی کشور با بخش تقاضا در داخل و یا خارج از کشور (صادرات) است. این امر مستلزم رفع موانع موجود از پیش پای فعالان اقتصادی است که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها مسئله ارز باشد.

باقری افزود: موضوع ارز را به دستور معاون اول رئیس‌جمهور و از طریق تعامل با بانک مرکزی پیگیری می‌کنیم. همچنین ارتباط منسجمی بین اتاق ایران و وزارت کار به ویژه تأمین اجتماعی برای حل مسائل برقرار است.

نایب‌رئیس اتاق ایران، گفت: برای تأمین نیروی ماهر در کشور طرح مهارت‌آموزی و بورسیه نخبگان را با معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرده و درصدد اجرایی کردن آن هستیم که در این زمینه اتاق‌های سراسر کشور بازوی اجرایی مهمی محسوب می‌شوند.

باقری با اشاره به طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها در وزارت کشور، افزود: اتاق ایران، در مذاکراتی با وزارت کشور بستر انجام این کار برای زنجیره ارزش خواهد شد.

او با بیان اینکه اتاق ایران نماینده بیش از 72 هزار فعال اقتصادی است و 605 تشکل اقتصادی ذیل آن فعال هستند، ادامه داد: 34 اتاق در سراسر کشور و 39 اتاق مشترک با کشورهای هدف ظرفیت بزرگی است که دولت نباید آن را نادیده بگیرد. اتاق هم بخشی از حاکمیت است و دغدغه‌مند شناسایی مشکلات و رفع آن‌ها در مسیر توسعه اقتصادی است.

باقری در پایان گفت: پیشنهاد من این است که اتاق همدان، همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را برای معرفی فرصت‌ها و جذب سرمایه‌های معطل به سمت این فرصت‌ها، را برگزار کند.

در سال گذشته اتاق همدان 4 هزار نفر ساعت آموزش برگزار کرد

رحیم مرتضایی، رئیس اتاق همدان نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت همراهی بخش خصوصی، دولت و مجلس برای تحقق جهش تولید، گزارشی از اقدامات یک سال گذشته این اتاق ارائه کرده و گفت: برای اولین بار اطلس صادراتی استان همدان را در سال گذشته تدوین کردیم. 206 قلم کالای صادراتی برای صادرات به 156 کشور جهان و هزار و 800 شرکت تولیدکننده این کالاها در این اطلس احصا شده است. با وجود این اطلس، اعزام هیات های تجاری به شکل هدفمندتر و با برنامه‌ریزی بهتری انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه در اتاق همدان 22 تشکل اقتصادی عضو هستند، افزود: ما جز استان‌هایی هستیم که بیشترین تشکل‌های اقتصادی را در اتاق داریم. همچنین سال گذشته چهار هزار نفر ساعت آموزش در حوزه‌های مختلف برگزار کردیم.

رئیس اتاق همدان با اشاره به اینکه 18 شرکت بزرگ در همدان فعال هستند، افزود: متأسفانه این شرکت‌ها کارت بازرگانی خود را از تهران دریافت می‌کنند و درخواست ما این است که ترتیبی داده شود تا این کارت‌ها در همدان صادر شود.

او همچنین خواستار افزایش سهم سه در هزار و چهار در هزار اتاق‌های سراسر کشور از 40 درصد به 60 درصد شده و گفت: در اعزام و پذیرش هیات های تجاری و همچنین در پیگیری اجرای کامل قانون بهبود محیط کسب‌وکار، انتظار داریم اتاق ایران بیش از گذشته به اتاق‌ها کمک کند.

واحدهای کوچک و متوسط صنایع‌دستی در تأمین مواد اولیه، نیازمند حمایت بیشتر هستند

ناصر قنبری، عضو هیات رئیسه اتاق همدان هم، اظهار کرد: انتظار ما کمک بیشتر به واحدهای کوچک و متوسط فعال در صنایع‌دستی استان است.

او با بیان اینکه این واحدها برای تهیه مواد اولیه مصرفی خود با مشکلات جدی مواجه هستند، ادامه داد: مثلاً در حوزه مبلمان، بیشتر مواد اولیه وارداتی است و با نوسانات قیمت ارز، هزینه تأمین آن‌ها به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است.

قنبری با بیان اینکه 50 درصد صادرات استان مربوط به ملایر است، گفت: در ملایر فعالان اقتصادی زیادی وجود دارد و به همین دلیل خواستار ایجاد اتاق با همراهی اتاق ایران هستیم.

نرخ ارز آزاد شود

مومنعلی خزایی، مدیرعامل کارخانه روغن نگین نهاوند، هم با اشاره به معضل کمبود کارگر در استان، گفت: مهم‌ترین مشکل ما به عنوان تولیدکننده چند نرخی بودن ارز است. خواسته ما این است که قیمت ارز آزاد شود. در حال حاضر ما مجبور هستیم ارز صادراتی خود را بسیار پایین‌تر از قیمت بازار عرضه کنیم و این به زیان ماست. همچنین ارائه تسهیلات بانکی با سود بالا به تولیدکننده، مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است.

بیش از 270 واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل با همراهی بخش خصوصی، فعال شدند

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان نیز در این نشست با بیان اینکه برای توسعه متوازن استان ریل‌گذاری‌های مناسبی انجام شده است، ادامه داد: بیش از 270 واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل ما با همراهی بخش خصوصی به چرخه فعالیت برگشتند.

او با بیان اینکه باید به اتاق همدان کمک کنیم تا به وظایف قانونی‌اش به خوبی عمل کند، افزود: انتظار ما این است که این اتاق برای ایجاد ارتباط بیشتر ما با همسایگان، فعال‌تر شود.

محمدمهدی مفتح، نماینده تویسرکان نیز در این نشست با بیان اینکه بیکاری در تویسرکان نسبت به 10 سال گذشته به شدت کاهش یافته، گفت: دست‌کم سه کارخانه داروسازی در تویسرکان فعال شده و نرخ رشد صنعت ما به کمک بخش خصوصی قابل توجه بوده است.

احمد شانیان، رئیس سازمان صمت استان همدان نیز با تأکید بر اینکه فضای فعلی کسب‌وکار همدان برای سرمایه‌گذاری بی‌نظیر است، به ارائه گزارشی از پیشرفت‌های صنعتی استان پرداخته و افزود: در شرایطی که پیش از این در استان دغدغه بیکاری و مهاجرت نیروی کار را داشتیم امروز دغدغه کمبود نیروی کار داریم. اگر پیش از این با مازاد برق و صادرات آن در استان مواجه بودیم اما به دلیل توسعه بیشتر صنعتی، امروز با کمبود برق هم مواجه هستیم.

او ادامه داد: رشد صنعتی شدن همدان با همراهی بخش خصوصی، دولت و مجلس به شدت رو به افزایش است و ابرپروژه های خوبی در استان فعال شده و فضای استان آماده سرمایه‌گذاری است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان