دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با «اکونگار» مطرح کرد

هشدار درباره زیان ده‌ها هزار میلیاردتومانی خودروسازان/ زمین‌گیری شرکت‌های خودروساز با تداوم قیمت‌گذاری دستوری

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: فروش خودرو همانند سال ۱۴۰۲ با قیمت دستوری منجر به زیان ده‌ها هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها شده است.

به گزارش اکونگار، تازه‌ترین آمار منتشر شده درباره میزان تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد که میزان تولید با وعده‌های وزارت صمت فاصله دارد. 

بر اساس آمار رسمی وزارت صمت در رابطه با میزان تولید خودرو در سال 1402، تولید کل خودرو در سال گذشته به یک میلیون و 338 هزار و 856 دستگاه رسید که از این بین ایران خودرو با تولید 516 هزار و 710 دستگاه در مقام اول و سایپا با تولید 364 هزار و 139 دستگاه در مقام دوم قرار می‌گیرد. این آمار از پایین بودن حدود 261 هزار دستگاه یا به عبارتی 19 درصدی از وعده حداقل تولید (یک میلیون و 600 هزار دستگاه) در سال 1402 خبر می‌دهد.

مخالفان واردات خودرو کارکرده را بشناسید / "کهیر" زدن وزیر ، مهم است یا "قربانی" شدن منافع مردم؟!

 بررسی صورت‌های مالی ارائه شده از سوی خودروسازان به سامانه کدال نشان می‌دهد که زیان دهی خودروسازان همچنان ادامه دارد و هر ماه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند؛ به شکلی که مجموع زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان آذرماه  (۹ ماهه1402 ) به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

چالش قیمت‌گذاری و تنگنای ارز گریبانگیر خودروسازان

بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل عمده تداوم زیان‌دهی خودروسازان را دخالت‌های دولت و قیمت‌گذاری دستوری می‌دانند. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این‌باره به «اکونگار» گفت:خودروسازان در سال 1402، 6 درصد در خودروهای سواری و در مجموع خودروها 9 درصد افزایش تولید داشته‌اند و از میزان آمار تولید سال 1401 عبور کرده‌اند. دلیل این که تولید بیشتر از این نبوده به چالش‌های قیمت‌گذاری دستوری و تنگناهای ارزی بازمی‌گردد. بانک مرکزی تامین ارز نمی‌کرد و چندین بار در این رابطه شخصا هشدار دادم و ابراز نگرانی کردم.

نعمت بخش

 

پاسکاری وزارت صمت و شورای رقابت در زمینه قیمت‌گذاری خودرو

وی افزود: اختیار قیمت‌گذاری را شورای رقابت به وزارت صمت داده است، وزارت صمت هم می‌گوید براساس محاسبات سازمان حمایت که قیمت تمام شده مشخص می‌شود با یک سود معقول به خودروساز اجازه می‌دهیم که قیمت‌گذاری کند، با این روند قیمت خودروسازان که الان مرتب در حال ضرر و زیان هستند حل می‌شود و بهتر می‌توانند به کیفیت خودرو رسیدگی کنند، چون وقتی ضرر می‌کنند دیگر پولی ندارند که برای کیفیت هزینه کنند.

بهترین روش برای فروش خودرو چیست؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد:چند روش برای فروش خودرو وجود دارد. روش اول فروش خودرو در حاشیه بازار است،  چناچه فروش خودرو در حاشیه بازار عملی نشد، راهکار دوم فروش خودرو در بورس کالا است و راهکار سوم فروش خودرو با محاسبه قیمت تمام شده با یک سود معقول توسط خودروساز است و راهکار آخر که بدتر از همه است فروش خودرو همانند سال 1402 با قیمت دستوری است که منجر به زیان ده‌ها هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها شد.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان