کاهش روابط تجاری ایران و هند/ بمبئی به دنبال حفظ رابطه با آمریکا

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: هند به دلیل ارتباطاتی که با امریکا و اروپا دارد در تجارت با ایران محافظه کارانه رفتار می کند به همین دلیل در یک دهه اخیر و در پی تشدید تحریم ها روابط تجاری ایران و هند کاهش پیدا کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از ایلنا،مهدی رنگ رونا، نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند درباره آخرین وضعیت تجارت دو کشور به خبرنگار ایلنا گفت: کشور هند به دلیل ارتباطاتی که با امریکا و اروپا دارد در تجارت با ایران محافظه کارانه رفتار می کند به همین دلیل در یک دهه اخیر و در پی تشدید تحریم ها روابط تجاری ایران و هند کاهش پیدا کرد، این در حالیست که پیش از اینها هند یکی از پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی بوده و از مشتریان سنتی نفت ایران به شمار می آمده است.

وی افزود: با این حال هنوز طرفین سعی بر حفظ ارتباط حداقلی دارند و تجارت دو کشور با دور زدن تحریم ها برقرار است و این  تجارت بیشتر با تهاتر کالا صورت می گیرد.

رنگ رونا اضافه کرد: صادرات غیرنفتی ایران به هند شامل محصولات پتروشیمی و محصولات کشاورزی به ویژه سیب درختی و خرما است، همچنین در سال 1402 با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی توافقاتی برای ازسرگیری صادرات کیوی ایران به هند صورت گرفت.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند در ادامه از چای، برنج و موز به عنوان کالاهایی یاد کرد که به طور مستمر از هند به ایران وارد می شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان از هند به عنوان بازاری یک میلیارد و 200 میلیون نفری یاد کرد که نزدیکی جغرافیایی آن به ایران امتیاز مهمی در تجارت دو کشور محسوب می شود.

وی در توضیح بیشتر در این باره گفت: کالاهای ایرانی حتی با در نظر گرفتن زمان ماندگاری در بنادر حداکثر 20 روزه به هند می رسند و کالاهایی که در بنادر آماده هستند تنها هفت روز با بنادر هند فاصله دارند، بنابراین اگر ایران تحریم نبود هند به دلیل جمعیت بالا و نزدیکی می توانست یکی از بازارهای قدرتمند صادرات کالاهای ایرانی باشد. افزون بر آنچه گفته شد ایرانی ها و هندی ها قرابت فرهنگی هم دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کشور هند عضو کشورهای گروه ۲۰ و در کنوانسیون های بین المللی عضو است و از اقتصادهای در حال رشد جهان به شمار می آید که در آینده نزدیک در عرصه های اقتصادی حضور قدرتمندی خواهد داشت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان