تراز تجاری منفی ایران و روسیه / سبقت سهم صادراتی روس‌ها

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تراز تجارت ایران با روسیه را منفی اعلام کرد و گفت: ایران بیش از اینکه صادرکننده کالا به این کشور باشد واردکننده است و دلیل آن هم واردات حجم زیاد غلات از روسیه به ایران است.

به گزارش اکونگار به نقل از ایلنا، عبدالله مهاجر دارابی، نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه درباره تسویه‌حساب با ارزهای ملی در تجارت دو کشور گفت: این موضوع بیش‌تر از یک سال است که در دستور کار دولت‌های ایران و روسیه قرار گرفته اما از آنجا که به پختگی کامل نرسیده با وجود پیگیری‌های دو کشور هنوز اجرا نشده است با این حال آنچه قطعی است اینکه هر دو دولت تمایل به حذف دلار از روابط تجاری دارند.  

وی افزود: تحقق این امر مطلوب صادرکنندگان ایرانی است چون سبب تسهیل ایفای تعهدات ارزی می‌شود و قدرت رقابت ایران را در بازار روسیه در برابر رقبا بالا می‌رود. با این اتفاق روبلی که در صادرات به دست می‌آید به طور مستقیم به ریال تبدیل می‌شود و آن گره‌ای که در اثر چند نرخی بودن دلار در ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به دولت ایجاد شده با این راهکار باز می‌شود، بنابراین گشایشی که در این زمینه حاصل می‌شود، برای تاجران ایرانی اهمیت زیادی دارد.

مهاجر ادامه داد: طرف روس در تلاش است اجرای این امر با آسیب همراه نباشد و بنابراین فرآیند اجرایی شدن این امر را با آهستگی پیش می‌برد.

وی درباره تجارت آزاد بین دو کشور نیز اظهار کرد: این موضوع هم مانند حذف ارز در تجارت دو کشور در حد امضای قرارداد مانده و عملیاتی نشده هر چند در اجرای آن نیز منافع دو کشور نهفته است اما باز هم این روسیه است که جریان امور را به تندی پیش نمی‌برد و در این زمینه انتظار می‌رود که مسئولان ایرانی روس‌ها را برای پیشبرد سریع‌تر امور در تنگنا قرار دهند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تراز تجارت ایران با روسیه را منفی اعلام کرد و گفت: ایران بیش از اینکه صادرکننده کالا به این کشور باشد واردکننده است و دلیل آن هم واردات حجم زیاد غلات از روسیه به ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزش صادرات ایران به روسیه سالانه 1.5 تا 2 میلیارد دلار است در حالی که می‌توان این رقم را به 20 میلیارد تا 30 میلیارد دلار ارتقا داد اما موانعی مانع تحقق این حد از صادرات می‌شود که مهم‌ترین آنها همین موضوع رفع تعهدات ارزی است که صادرکنندگان ایرانی با آن دست به گریبان هستند.

مهاجر اضافه کرد: روس‌ها از خرید کالاهای ایرانی استقبال می‌کنند و حتی استانداردهای بهداشتی کالاهای ایرانی را قبول دارند اما تعهدات ارزی هزینه تجارت را برای تاجران ایرانی در بازار روسیه بالا می‌برد تا جایی که صادرکنندگان ایرانی نمی‌توانند با بازرگانان دیگر کشورها در بازار این کشور رقابت کنند. به عبارت ساده‌تر مشتری برای کالاهای ایرانی در روسیه وجود دارد اما این قوانین هستند که جریان صادرات را کند می‌کنند. امیدواریم با اجرایی شدن دو موضوع حذف دلار از تجارت دو کشور و آزاد شدن تجارت میان طرفین از سنگینی بار قوانین برای صادرکنندگان ایران در بازار روسیه کاسته شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان