"چیزها"را از دست ندهید / نمایشگاه عرضه بدون دلال آثار هنری به شهروندان

سومین نمایشگاه «چیزها» که از ۱۸ اسفند آغاز شده تا ۲۵ اسفند بیش از ۵۰۰ اثر هنری منحصر به فرد، شناسنامه دار و با تخفیف ویژه را به نمایش می گذارد.

به گزارش اکونگار، چیزها واسطه ها را حذف می کند و امکان به نمایشگاه رفتن را برای شهروندان عادی فراهم می کند. در این نمایشگاه همه چیز از 10 هزار تومان تا 10 میلیون تومان وجود دارد. بنابراین در وسع و دامنه خرید افراد قرار می گیرد و حس به نمایشگاه رفتن را برای افراد ایجاد می کند که جای دیگر چنین حسی ایجاد نمی شود.

سپیدار سوم با مسئولیت اجتماعی آزادی زندانیان نوجوان و بزرگسال

نمایشگاه چیزها که در پلتفرم فیل در کافه باکارا در حال برگزاری ست این امکان را برای عموم مردم فراهم می کند که آثار هنری را در سبد خرید خود داشته باشند. در دیگر نمایشگاه ها عموما آثار یک هنرمند به تنهایی به نمایش گذاشته می شود و اغلب قیمت آثار به گونه ای ست که امکان خرید برای بسیاری از افراد فراهم نمی شود. اما در چیزها، آثار 59 هنرمند به نمایش گذاشته شده و با حذف واسطه ها همچنین کاهش هزینه های برگزاری، قیمت ها به صورتی تعیین شده که افراد از هر قشری می توانند آثار هنری را خریداری کنند. 

جای کار اولی ها خالی بود

سعید برآبادی روزنامه نگار در گفت و گو با «اکونگار» با بیان اینکه ایده چیزها یک سال پیش به ذهنم رسیدم گفت: همیشه در بازار هنر جای آثار کار اولی ها، هنرمندانی که درگیر زد و بندهای گالری داران نیستند و کلا در جریان اقتصاد هنر در حاشیه قرار دارند؛ خالی بود. به همین دلیل به این فکر کردیم که آثار هنری این افراد را در جایی برای فروش به نمایش بگذاریم. در واقع هدف این بود که بدون حضور واسطه ها این اثار را پیدا کنیم و مستقیم به دست مردم برسانیم. 

او متذکر شد: برای شروع کار ابتدا لازم بود نامی برای نمایشگاه داشته باشیم. از آنجا که می خواستیم همه آثار را از جمله عکس، نقاشی، خط، حجم، گرافیک، چاپ، جواهرو زیورآلات و صنایع دستی پوشش دهیم، کلمه «چیزها» به ذهنم رسید. بر این اساس برند چیزها از سال پیش کار خود را با حراج آثار هنری آغاز کرد. 

به گفته برابادی برند چیزها در قالب یک کار گروهی هشت نفره انجام می شود. سال گذشته یک نمایشگاه در موسسه بهاران برگزار کردیم و توانستیم در اولین حراج 80 درصد کارها را بفروشیم. در نظر داریم چیزها را به صورت فصلی برگزار کنیم. یعنی قاعده جهانی چنین نمایشگاه هایی به این صورت است. اما هنوز آنقدر قوی نشدیم که بتوانیم نمایشگاه را چهار بار در سال برگزار کنیم و اسفند امسال سومین دوره چیزها را توانستیم برگزار کنیم. اولین نمایشگاه 21 اسفند 1401 برگزار شد. دوره دوم شهریور 1402 و سومین دوره در اسفند 1402 در حال برگزاری ست. 

بسیاری از مکان های مناسب را از دست دادیم

او توضیح داد: همیشه بزرگ ترین چالش این قبیل ایونت ها محل برگزاری ست و ما هم در این زمینه به شدت دچار مشکل شدیم. مخصوصا به دلیل مساله حجاب خیلی از مکان هایی که می توانستند محل مناسبی برای برپایی این نمایشگاه باشند را از دست دادیم. نه به این دلیل که ما حجاب را رعایت نمی کنیم. به این دلیل که برگزار کردن ایونت به دلیل حضور احتمالی افراد بدون حجاب، پر هزینه شده است.  

برابادی با اشاره به اینکه این پروژه در حال حاضر آورده مالی زیادی ندارد یادآور شد: اگر به مدل برگزاری این دست حراج ها در تاریخ معاصر ایران نگاه کنیم به حراج «100 اثر- 100 هنرمند» گالری گلستان می رسیم که می توان گفت قدیم ترین حراجی ست که به شکل مرسوم در بازار هنر ایران انجام می شود. ولی وقتی به تاریخ آن حراج نگاه می کنیم می بینیم که چند حراج اول آن هم با ضرر همراه بوده است. در حراج ما که یک حراج نوپا و جوان محسوب می شود از اولین حراج ضرر نداشته ایم ولی سود ما بسیار بسیار اندک بوده و این هم به طبقه اجتماعی که به عنوان مخاطب نمایشگاه انتخاب کردیم، وسع مالی که امروز مردم دارند و همچنین به این مساله که هنر دیگر چندان در سبد هزینه خانوار جایی ندارد، باز می گردد. 

او در خصوص هزینه های برگزاری نمایشگاه برای شرکت کنندگان گفت: وقتی شما به عنوان هنرمند کاری را به نمایشگاه می برید عموما یک هزینه ورودی برای حضور پرداخت می کنید و 40 درصد روی فروش هر کار سود دریافت می کنند. ما در این نمایشگاه ورودی را حذف کردیم و 40 درصد را به 35 درصد کاهش دادیم و علاوه بر آن تمام آثار را بیمه می کنیم و نیازی به حضور هنرمند در فرآیند فروش نیست و توسط مجموعه آثار فروخته می شود. 

هر نمایشگاهی که برگزار می شود فقط یک هنرمند را معرفی می کند ولی ما بازاری ایجاد می کنیم که تعداد زیادی از هنرمندان در آن معرفی می شوند. به طور مثال در اسفند امسال آثار 59 هنرمند به نمایش گذاشته می شود. 

برابادی استقبال هنرمندان را بسیار خوب ارزیابی و اظهار کرد: در فراخوان آخر 100 هنرمند شرکت کردند که آثار 59 نفر از آنها پذیرش شده که یک رکورد محسوب می شود. در نمایشگاه اول 28 آرتیست و در نمایشگاه دوم 50 آرتیست حضور داشتند.

نمایشگاه چیزها از جمعه 18 اسفند  شروع به کار کرده و تا 25 اسفند اسفند ادامه دارد. این نمایشگاه از ساعت 16 تا 21 در پلتفرم فیل واقع در خیابان انقلاب غرب به شرق، بعد از چهار راه ولیعصر، کوچه انجمن کتاب، طبقه دوم، کافه باکارا قابل بازدید است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان