قیمت دلار از کانال ۸۰ هزار تومان عبور می‌کند؟

سعید مشکات، کارشناس اقتصادی معتقد است: اگر قیمت دلار بالای ۶۰ هزار تومان تثبیت شود، تا کریدور ۷۰ و ۸۰ هزار تومانی نیز رشد خواهد داشت.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در سومین روز هفته، سقف قبلی را شکست و در کریدور بالاتر بسته شد. اگرچه تصور می‌شد که حراج ربع سکه‌های بانک مرکزی، اهرمی در جهت کاهش قیمت‌ در بازارهای مالی شود اما بسیاری از فعالان اقتصادی همین اقدام را دلیل روند افزایشی اسکناس دلار طی روزهای اخیر می‌دانند. ربع‌سکه‌هایی که با قیمت دلار ۹۴ تا ۹۵ هزار تومانی حراج شده است! سعید مشکات، کارشناس اقتصادی به این سوال پاسخ داده است که آیا دولت در حال نوسان‌گیری از شرایط صعودی بازارهای مالی است؟

 سقف‌شکنی قیمت دلار و رشد بیش از هزار تومانی این اسکناس در سومین روز هفته جاری در حالی رخ داد که پیش‌بینی می‌شد دولت قصد دارد با حراج ربع سکه و سکه‌های بدون تاریخ، بازار ارز را مدیریت و و به جمع‌آوری نقدینگی در پایان سال اقدام کند تا با این اقدام، مانع جهش قیمت دلار به کریدور بالاتر شود.

در حراج روز یکشنبه نه تنها سکه‌های بدون تاریخ عرضه نشد و حراج آن به زمان دیگری موکول شد، بلکه برآورد صورت گرفته از قیمت ربع سکه‌های حراج شده با نرخ ۱۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان، نشان می‌دهد که این ربع سکه‌ها با دلار ۹۴ تا ۹۵ هزار تومانی عرضه شده است.

باید اشاره داشت که در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۶ تن و ۵۳۸ کیلو شمش طلا به ارزش یک میلیارد و ۷۰۷ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده و برخی رسانه‌ها با اشاره به این آمار، در حمایت از اقدام بانک مرکزی در خصوص حراج ربع سکه‌ها ادعا کردند که این اقدام با هدف جمع‌آوری نقدینگی، کاهش پایه پولی و کنترل تورم از طریق افزایش عرضه سکه به کاهش حباب سکه نیز کمک خواهد کرد. اقدامی که به نظر می‌رسد اهرمی شده است برای افزایش شارپی قیمت دلار! گفتنی است پیش از این عنوان شده بود که حراج سکه‌های عرضه شده از ذخایر بانک مرکزی نیست.

تبعیت بانک مرکزی از قیمت بازار، مهر تایید رشد قیمت ربع سکه و دلار بود

در همین راستا، سعید مشکات کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش تقاضای ربع سکه در روزهای پایانی سال به دلیل نقدینگی مازاد، به تجارت‌نیوز گفت: «به طور معمول، در شب عید نقدینگی مازاد وجود دارد و همیشه تقاضای ربع سکه در این مقطع سال بالا بوده است. بانک مرکزی با این هدف که جلوی التهاب قیمت ربع سکه را بگیرد که گران‌تر نشود و باعث رشد قیمت دلار نشود، اقدام به فروش ربع سکه کرده است؛ اما از آنجا که  بانک مرکزی هم عملا از قیمت بازار تبعیت کرده، گویی مهر تاییدی بر قیمت فعلی ربع سکه و دلار بالاتر زده است!»

رشد قیمت دلار به دلیل افزایش تقاضای فصلی است

وی با تاکید بر اینکه فروش ربع سکه با دلار حدود ۹۵ هزار تومانی اثر روانی در بازار ایجاد کرده است، خاطر نشان کرد:‌ «باید دقت کنیم که معمولا در روزهای آخر سال تقاضا در بازار ارز برای مسافرت‌های خارجی بالاست و هر سال این موضوع تکرار می‌شود؛ اما التهاب این موضوع، معمولا تا نیمه اسفند است و با گذر از این مقطع زمانی بازار آرامشی نسبی به خود می‌گیرد.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «به طور معمول، نوسانات شب عید دائمی نیست که در خود عید و بلافاصله بعد از عید هم تداوم داشته باشد.» مشکات اظهار کرد:‌ «به نظر می‌رسد تقاضای فصلی در بازار اثر گذاشته است و اگر در این تقاضای فصلی دلار بالای ۶۰ هزار تومان تثبیت نشود، ما از آن عبور می‌کنیم.»

سعید مشکات

سلام دلار به ۶۰هزار تومان/ دولت از سرکوب نرخ ارز بازماند؟ + جدول

اگر بانک مرکزی با دلار ارزان شمش خریده باشد، در حال نوسان گیری است

یکی از مسائلی که در خصوص حراج شمش‌های طلای بانک مرکزی مطرح است اینکه این شمش‌ها با دلار نیمایی ۴۰ هزار تومانی وارد کشور می‌شود و بعد تبدیل به ربع سکه شده و با دلار ۹۴ هزار تومانی به مردم فروخته می‌شود؛ آیا دولت با این اقدام در حال نوسان‌گیری و جبران کسری بودجه است؟

مشکات در پاسخ این سوال گفت: «الان مدرکی قطعی در این خصوص وجود ندارد، اما شائبه این موضوع وجود دارد. دلار مرکز مبادله حدود ۴۳ هزار تومان است و الان مشخص نیست که بانک مرکزی با دلار نیمایی معامله کرده یا با دلار بازار آزاد خریده است.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «اگر عملا بانک مرکزی با دلار ارزان شمش خریده باشد، یعنی بانک مرکزی خودش به عنوان نوسان‌گیر وارد بازار شده است. اگر دولت این کار را انجام داده باشد، به شرطی که این موضوع درست باشد، دولت با عاملیت بانک مرکزی در حال نوسان‌گیری از بازار است.»

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

وی در خصوص پیش‌بینی روند قیمت دلار در کوتاه‌مدت گفت: «اگر قیمت دلار بالای ۶۰ هزار تومان تثبیت نشود، بعد از عید در محدوده‌های قیمتی  ۵۵ تا۶۰ هزار تومانی نوسان خواهد داشت، اما اگر بالای ۶۰ هزار تومان تثبیت شود، تا کریدور ۷۰ و ۸۰ هزار تومانی نیز رشد خواهد داشت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان