جهش شدید قیمت دام زنده در سال۱۴۰۲/ دام۶۰هزارتومانی چطور ۲۶۰هزار تومان شد؟

در تیرماه سال ۱۴۰۱ میانگین قیمت هرکیلو دام زنده بین ۶۰تا۶۵هزار تومان بود که در اسفند ۱۴۰۲حدود ۲۶۵تا۲۷۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

به گزارش اکونگار، همزمان با اجرای فاز جدید هدفمندسازی یارانه‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۱ بخشی از سبد خانوار تورم قیمتی را تجربه کرد.

توزیع گوشت ۳۷۰ هزارتومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

افزایش قیمت اقلام خوراکی در بازه زمانی اردیبهشت ۱۴۰۱تا اسفند ۱۴۰۲ رکورد بیش از صد درصدی تورم را بر جای گذاشت. در این میان قیمت گوشت در شش ماهه پایانی سال۱۴۰۲ افزایش قیمت سرسام‌آوری را تجربه کرد.

گرانی گوشت قرمز زیر سایه افزایش قیمت دام زنده

قیمت گوشت در زیر سایه افزایش قیمت دام زنده رکورددار تورم بود. برای مثال هرکیلو دام زنده در میادین دام استان‌های مختلف کشور در تیرماه ۱۴۰۱ حدود ۶۵هزار تومان بود که در اسفند ماه ۱۴۰۲به بیش از ۲۶۵هزار تومان رسید. 

570574_179

در این مدت که گوشت رکورددار تورم بوده، قیمت دام زنده نیز روند صعودی داشت. بسیاری از دامداران در دو سال اخیر دام‌های مولد را به دلیل مشکلات اساسی تولید روانه کشتارگاه‌ها کردند و همین موضوع هم بر گرانی دام زنده دامن زد. 

اختلاف اندک قیمت دام زنده در استان‌های مختلف کشور 

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت دام زنده در استان‌های مختلف کشور اختلاف چندانی ندارد. برای مثال هر کیلو دام زنده در استان تهران ۲۶۵هزار، استان اصفهان ۲۴۰هزار تومان، استان همدان ۲۴۰هزار تومان،خراسان رضوی ۲۴۵هزار تومان است. این درحالی است که قیمت هر کیلو گوشت مخلوط گوسفندی  را دو برابر قیمت دام زنده در نظر می‌گیرند. 

قیمت گوشت گوسفندی در کشتارگاهها چند؟

باتوجه به قیمت دام زنده در شهر تهران هرکیلو گوشت گوسفندی در کشتارگاه ها باید بین ۵۸۰تا۶۰۰هزار تومان باشد، اما دولت با تمرکز بر روی واردات و عرضه گوشت منجمد وارداتی در فروشگاه‌ها و توزیع گوشت گرم ‌‌‌‌‌‌وارداتی در میادین میوه و تره‌بار فنر قیمت گوشت را در شهرهای بزرگ فشرده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان