صادق فرامرزی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت‌وگو با «اکونگار»:

مشابه سرمایه‌‌گذاری گلرنگ در تپسی ممکن است از سوی برند دیگری در اسنپ هم تکرار شود / عرضه استارتاپ‌ها در بورس، شفافیت‌زاست

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی رایانه‌ای تهران گفت: ممکن است مشابه سرمایه گذاری گلرنگ در تپسی از سوی برند دیگری در اسنپ تکرار شود.

به گزارش اکونگار، عرضه بلوکی سهام تپسی به شرکت گلرنگ قطعا رقبا را نگران خواهد کرد. ورود یک سرمایه گذاری بزرگ به یک تاکسی اینترنتی به طور حتم زمینه های رشد  این استارتاپ را بیش از گذشته فراهم خواهد کرد و همین مساله می تواند رقبا را به تکاپو بیندازد. 

پیوستن تپ‌سی به گلرنگ، جاده صاف‌کن ادغام برندها / سوپر اپلیکیشن‌ها افزایش می‌یابند

صادق فرامرزی عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت و گو با «اکونگار» با اشاره به تاثیر عرضه سهام تپسی در بورس می گوید: سایر رقبا و از جمله اسنپ ممکن است در آینده به این حوزه وارد شوند.

او معتقد است: طبیعتا در بازار بزرگی که پیش رو داریم رقابت تپسی با دیگران احتمالا در آینده نزدیک جذاب تر خواهد شد و ممکن است این اتفاق برای اسنپ و سایر استارتاپ های این حوزه نیز بیفتد. کما اینکه همین امروز نیز سهامداران بزرگی این استارتاپ ها را دارند پشتیبانی می کنند. بنابراین فکر می کنم اضافه شدن تپسی به گلرنگ هم باعث توسعه گلرنگ خواهد شد و هم رشد تپسی را تا چند 10 برابر آن هم در مدت زمان کوتاهی ایجاد خواهد کرد. 

*عرضه سهام تپسی در بورس و فروش بلوکی سهام آن چه اثری بر فعالیت این شرکت خواهد داشت؟

استارتاپ های متفاوت و محدودی می توانند سهام خود را در بورس عرضه کنند. در واقع به عنوان یک استارتاپ بزرگ و با اسکیل مورد پذیرش در بورس، تپسی نخستین عرضه استارتاپ ها در بورس محسوب می شود. همه می دانیم که با کمک ارکان مختلف در اقتصاد کشور این اتفاق افتاده است. از جمله خود دولت که به نظرم در این عرضه و واگذاری نقش داشت. 

Sadegh-Faramarzi-1000-Way2pay-96-04-24

عرضه سهام تپسی اتفاق بسیار خوبی ست. در دنیا هم اینچنین است. یعنی استارتاپ ها و فین تک ها اگر نقطه خروج یا اگزیت نداشته باشند؛ سرمایه گذاری در آنها محدود و بی معنا می شود. اینکه شرکت های سرمایه گذار با مشکل اگزیت مواجه هستند در ایران بسیار می افتد. 

بنابراین عرضه سهام تپسی در بورس و خروج سرمایه گذار اولیه یک گام رو به جلو و موثر در بخش استارتاپ هاست و از آنجا که بورس نیز یک نهاد مالی پذیرفته شده در دنیاست این واگذاری از کانال بورس به لحاظ شفافیت ایجاد شده نیز مورد تایید است. 

*خرید سهام توسط شرکت گلرنگ را چطور ارزیابی می کنید؟

یکی از شواهد انقلاب صنعتی پنجم یا در مرحله انتقال چهارم به پنجم این است که شرکت های بزرگ صنعتی و غیر فین تک و غیر فناوری در بخش فناوری سرمایه گذاری می کنند. چون معتقدند میزان رشد و بزرگ شدن این شرکت ها در مقیاس زمانی محدودی که پیش رو است با سرمایه گذاری در حوزه فناوری به مراتب بیشتر از سرمایه گذاری های دیگری ست که این شرکت ها در آن تخصص دارند. از سوی دیگر با اضافه شدن این محصولات، سرویس ها و خدمات به آنچه که این شرکت های صنعتی و تجاری دارند؛ می توانند محصولات خود را نیز بهتر توسعه دهند. 

گلرنگ هم در مسیری که پیش روی خود قرار داده مشخص است که این حوزه را هدف قرار داده است. پیشتر چند استارتاپ کوچک را خریداری کرده بود و در نهایت اقدام به خرید تپسی کرد. به نظرم تکمیل زنجیره ای که در گلرنگ می بینیم نشان از یک هدف بزرگ و مشخصی ست که دارد و در آینده خواهیم دید که این شرکت نقش موثری در اقتصاد دیجیتال کشور خواهد داشت. 

*نقطه ای که خیلی از دوستان روی آن دست گذاشته بودند نحوه قیمت گذاری بود و مقایسه آن با اقتصادهای دیگر مثل اقتصاد ملک بنیان یا بانک بود. به نظر شما نحوه قیمت گذاری تپسی چه ایراداتی داشت؟

فین تک ها مخصوصا حوزه فناوری در عصر حاضر از یک ضریب رشدی برخوردار هستند که سایر صنایع عمدتا از آن برخوردار نیستند. فناوری به این گونه است که ناگهان شرایط رشد نمایی آن در خیلی از صنعت ها به صورتی چشمگیر است که شرکت را دچار توسعه و فراگیری تخریب گرانه خیلی مشخصی می کند. این را در هیچ صنعتی نمی بینیم. همین مساله سبب می شود سرمایه گذاران غیر حوزه فناوری که این ریسک را می پذیرند و در این حوزه سرمایه گذاری کنند، با سرمایه گذاری در حوزه های دیگر تفاوت آورده خواهند داشت. اما چرا این ریسک را می کنند؟ چون مدیریت ریسک انجام می دهند و می بینند ریسک سرمایه گذاری در چنین حوزه هایی جایزه بسیار بزرگ تری به همراه دارد. بنابراین من به مجموعه بزرگ گلرنگ بابت سرمایه گذاری در این حوزه تبریک می گویم. 

*شرایط جدید تپسی می تواند سایر رقبا را متاثر کند؟

طبیعتا در بازار بزرگی که پیش رو داریم رقابت تپسی با دیگران احتمالا در آینده نزدیک جذاب تر خواهد شد و ممکن است این اتفاق برای اسنپ و سایر استارتاپ های این حوزه نیز بیفتد. کما اینکه همین امروز نیز سهامداران بزرگی این استارتاپ ها را دارند پشتیبانی می کنند. بنابراین فکر می کنم اضافه شدن تپسی به گلرنگ هم باعث توسعه گلرنگ خواهد شد و هم رشد تپسی را تا چند 10 برابر آن هم در مدت زمان کوتاهی ایجاد خواهد کرد. 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان