ناترازی ۴۰۰ همتی بودجه دستاورد اختلاف دولت و مجلس

سخنگوی دولت گفت: ناترازی هایی که به واسطه، تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که این عدد بسیار بالا و چشمگیری است و به نوعی شاکله بودجه را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش اکونگار به نقل از ایرنا، سخنگوی دولت در مقدمه نشست خبری خود با بیان اینکه طبق گزارش دستگاه‌های متولی در وزارت اقتصاد، در حوزه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم، تاکید کرد: در حوزه تامین ارز صنعت و معدن، نسبت به چهار سال قبل، ۶۳ درصد رشد را شاهد بودیم. 

بهادری جهرمی با اشاره به حوزه تجارت افزود: در ۱۷ کشور مقصد صادراتی، مراکز تجاری فعال شده که هم معرف فعالان اقتصادی تجاری در کشورهای مختلف است و هم در انجام تشریفات قانونی برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی تسهیل‌گری می‌کنند در همین راستا کسب و کار با این بازارهای صادراتی رونق بیشتری خواهد داشت.

جهرمی-سخنگوی دولت

 حداقل ۴۰۰ همت ناترازی داریم

بهادری جهرمی در باره تغییرات مجلس در لایحه بودجه و ایجاد ناترازی در آن بیان کرد:طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه که منتشر شد و مکاتباتی که با مقامات رسمی کشور داشته اند ناترازی هایی که به واسطه، تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، که این عدد بسیار بالا و چشمگیری است و به نوعی شاکله بودجه را تحت تاثیر قرار داده است و حدود یک پنجم کل بودجه کشور مصارفی اضافه شده که منابعی برایش پیش بینی نشده است. 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از کسری بودجه که آن را ام الخبائث نامیدند و با توجه به نظرات متعدد و اجماعی کارشناسان که کسری بودجه را یکی از اصلی ترین علل ایجاد تورم در کشور  و ناترازی در سایر حوزه دانسته اند، طبیعتا انتظار می رود بتوان با همراهی و هم فکری و نگاه کارشناسی  کشور این مهم را در مراحل بعدی مورد بازنگری قرار دهیم. مراحل تصویب بودجه هنوز نهایی نشده است و بررسی سایر ابعاد و زوایا و جزئیات بودجه همچنان فرصت باقی است. 

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تحقق رشد اقتصادی جز در گرو تامین هزینه های سرمایه گذاری و عمرانی ممکن نخواهد بود گفت: از همکارانمان در مجلس خواهش می کنم که نگاه و خط قرمز همه ما  کنترل و مهار تورم باشد و بتوانیم رشد اقتصادی ۸ درصد را که در سیاست های کلی نظام  آمده است را محقق کنیم. تحقق رشد اقتصادی جز با جلوگیری از ریخت و پاش ها و جلوگیری از هزینه های غیر ضرور محقق نخواهد شد. کنترل و مهار تورم جز از طریق کنترل و مهار کسری بودجه محقق نخواهد شد. 

وی در تشریح راهکارهای دولت برای رفع ناترازی حوزه انرژی، گفت: استاندارد مصرف انرژی در کشور کمی بالاست، دولت برای حل مشکل ناترازی در تولید و مصرف انرژی، راهکارهای غیرقیمتی را در پیش می‌گیرد.افزایش عرضه و تولید و همچنین مبارزه با قاچاق از جمله راهکارهایی است که دولت برای رفع این ناترازی‌ها پیش‌بینی کرده است.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که با تدابیر دولت در افزایش عرضه و مدیریت همگانی در اصلاح الگوی انرژی، کشور بتواند به تراز بهتری در حوزه مصرف دست پیدا کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان