نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اکونگار»:

ناترازی ۴۰۰هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۳ / دولت به جای افزایش مالیات هزینه‌های جاری را کاهش دهد

نماینده شیراز گفت: به جای افزایش مالیات دولت هزینه‌های جاری خودش را کاهش دهد و خودش را جمع و جور و کوچک کند.

اکونگار – محمد آیتی: سه‌شنبه هفته گذشته، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با ۱۲۷ رای مخالف از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس، رد شد و تنها ۹۱ نماینده به لایحه دولت رای موافق دادند. اکنون بودجه برای اصلاح در اختیار دولت قرار گرفته است تا پس از بررسی کمیسیون تلفیق، احتمالاً در جلسه سه‌شنبه این هفته، کلیات آن، مجدد به رای گذاشته شود.

پاک فطرت1

در همین خصوص، علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز به «اکونگار» گفت: رد شدن بودجه توسط مجلس، دلیل بر مخالف بودن یا زاویه داشتن با دولت نیست. این مجلس، چهارمین بودجه را بررسی کرد و انتظار داشت بودجه‌ای ارائه شود که ناترازی نداشته باشد، اما به نظر می‌رسد با گزارشی که کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه دادند، حدود 400 هزار میلیارد تومان ناترازی بودجه داریم و این از نظر ما قابل قبول نیست.

وی افزود: در سه سال گذشته، 50 تا 70 درصد رشد مالیاتی داشتیم و امسال هم 50 درصد افزایش مالیاتی لحاظ شده است که از نظر ما فشار زیادی به مردم می‌آورد و دلیلش هم این است که دولت انقباضی عمل می‌کند و در حال جمع‌کردن نقدینگی است. 

پاک‌فطرت تصریح کرد: تبصره 18 که اعطای وام به تولیدکننده هست را هم تا حدود زیادی حذف کرده بودند. وقتی اقتصاد به این روز بیفتد، چگونه مالیات می‌خواهد افزایش پیدا کند؟ مردم برای ما خیلی مهم هستند و هر چه داریم از مردم است و نباید از آن‌ها چیزی را پنهان کنیم و نباید در تنگنا باشند یا به زور از آن‌ها چیزی بگیریم. معتقد بودیم که به جای این‌ها، دولت هزینه‌های جاری خودش را کاهش دهد و خودش را جمع و جور و کوچک کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: چه دلیلی دارد که دولت هر روز عریض و طویل‌تر شود و بریز و بپاش بیشتری داشته باشد؟ جراحی اقتصادی یعنی همین که دولت را کوچک کنند. اینکه در شعار مرتب بگوییم جراحی اقتصادی شود، ولی در عمل، هزینه‌های جاری دولت را  19 درصد افزایش دهیم، اصلاً قابل قبول نیست.

وی یادآور شد: موضوع مهمتر، بحث بازنشستگان عزیز است که واقعاً دخل و خرج‌شان بهم نمی‌خورد و وقتی آن‌ها را می‌بینیم، شرمنده می‌شویم، چون به این‌ها قول داده‌ایم.

نماینده شیراز در ادامه بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور هم به این نتیجه رسیدیم و تصویب کردیم و 2، 3 ماده هم این بود که حقوق بازنشسته 90 درصد حقوق شاغل هم‌تراز خودش شود. دولت اول قبول نمی‌کرد و چندبار رفت و آمد و آخر سر گفت پلکانی ظرف سه سال به آن عمل می‌کنیم. یعنی سال اول که 1403 است،40 درصد افزایش می‌دهیم و 1404 و 1405 به اندازه 30 درصد. یعنی پایان سال 1405 حقوق بازنشسته، 90 درصد شاغل هم‌ترازش باید باشد. 

پاک‌فطرت افزود: بودجه سال 1403 دو مرحله‌ای به مجلس ارجاع داده می‌شود و در مرحله اول درآمدها و منابع بود که اصلاً منابع این موضوع را ندیده بودند و بعد گفتند 50 هزار میلیارد برای این طرح کنار می‌گذاریم، ولی این‌ها که حرف است تا جا و منبعش مشخص شود و کنار گذاشته شود، خیلی فرق دارد.

وی گفت: روی این بودجه، بیشتر از سه ساعت موافقین و مخالفین بحث کردند و به این نتیجه رسیدند که این بودجه را دولت باید هرچه سریع‌تر اصلاح کند و بیاورد و به واقعیت نزدیک‌ترش کند. اگر قرار است در بودجه منابعی اضافه نشود، عیبی ندارد ولی دولت باید هزینه‌های جاری خودش را کاهش دهد و از مبلغی که به دست می‌آید روی حقوق بازنشستگان بگذارد، چون رضایت‌مندی بازنشسته‌ها برای ما مهم است.   

نماینده شیراز در پایان خاطرنشان کرد: بازنشستگان آینه شاغلین امروز ما هستند. شاغل وقتی می‌بیند که امروز به بازنشسته این‌گونه بی‌مهری می‌شود، در راندمان کاری‌اش تاثیر زیادی می‌گذارد. یادمان باشد که رشد اقتصادی قرار است هشت درصد باشد که قرار شده سه درصد آن از بهره‌وری باشد. بهره‌وری را منابع انسانی انجام می‌دهند و منابع انسانی که کارمند یا کارگر است اگر راضی نباشد، بهره‌وری حاصل نمی‌شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان