عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با «اکونگار»:

آمارهای کاهش بیکاری غیرواقعی است / دولت در نگاه معیشتی به لایحه بودجه ناموفق بوده

عضو عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت در نگاه معیشتی به لایحه ناموفق بوده و به وظیفه خودش عمل نکرده است.

اکونگار – محمد آیتی: به باور بسیاری از اقتصاددانان، راه عبور از بحران‌های اقتصادی و البته مقابله با تحریم‌ها، افزایش تولید و خودکفایی است. حال به بهانه بررسی بودجه سال 1403 در مجلس شورای اسلامی به سراغ بهروز محبی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه رفتیم تا نظرات او را در خصوص نقاط مثبت و منفی بودجه سال آتی در خصوص تولید جویا شویم.

او به «اکونگار» گفت: یکی از نقاط مثبت دولت در بودجه این است که بر منابع پایدار تاکید می‌کند. اگر منابع نفتی را کمتر دیده به خاطر این است که عملکرد در سال‌های گذشته نشان داده که آنچه ما می‌بینیم عملیاتی نشده و بر این اساس، موضوع را درنظر گرفته است.

محبی افزود: هفت درصد دریافت مالیات در حوزه تولید کم شده است، یعنی از پارسال، به جای 25 درصد، 18 درصد مالیات گرفته می‌شود تا شرایط برای جان گرفتن تولیدکنندگان بیش از پیش مهیا شود.

نماینده سبزوار تصریح کرد: ما در کمیسیون تلفیق اصرار داریم که حتی آن 18 درصد دریافت مالیات از تولیدکنندگان، کمتر هم شود تا با افزایش انگیزه این افراد و البته با رشد تولید بیشتر روبرو شویم. البته بر اساس قانون، در حوزه کشاورزی، مالیات بر ارزش افزوده‌اش صفر است و نگاه ویژه‌ای روی آن حوزه وجود دارد.   

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: اولین نقد من به دولت این بود که آن‌ها متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را ندیدند که یک مطالبه عمومی و گسترده است؛ این مسئله‌ای است که برای ما فوق‌العاده با اهمیت است. همچنین نقدی که من به لایحه بودجه دارم این است که ما ابداعی در تولید منابع نمی‌بینیم. دولت در این لایحه، ابداعی برای تعریف منابع ندارد و وقتی می‌گوییم این را اضافه کن، یک درصد به ارزش افزوده اضافه می‌کند.

بهروز محبی

محبی یادآور شد: هرچند ارزش افزوده ممکن است تورم انتظاری ایجاد کند، ولی تاثیرات علمی آن چون 70 درصد کالاها را شامل می‌شود، 33صدم درصد است؛ یعنی تاثیر این یک درصد بر ارزش افزوده این‌قدر است.   

وی گفت: این روند دولت در خصوص افزایش ارزش افزوده، یک راه روتین و مستقیمی است و همه آن را بلد هستند که ارزش افزوده را افزایش دهند و منابع ایجاد کنند. از این‌رو دولت هم پاسخ می‌دهد که ما باید در گذشته بحث سرمایه‌گذاری‌ها را می‌داشتیم و بحث بهره‌وری‌های دهه گذشته را داشته‌ایم. از این‌رو، عدم‌همکاری‌های دهه گذشته که تحت تاثیر تحریم‌ها اتفاق افتاد و عدم‌دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای این ناترازی‌ها را برای ما به وجود آورده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: ما الان می‌توانیم بالای 2.5 میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم، اما توان تولیدش را نداریم و این ناشی از این است که در گذشته سرمایه‌گذاری نشده است.  

محبی در ادامه بیان کرد: نقد مهمی که بر دولت وجود دارد این است که در بحث حقوق‌ها اصلاً توجهی نکرده و بعضی کارمندان مخصوصاً در وزارت کشور و یا قشر پرستاران و افراد حاضر در فنی حرفه‌ای و حوزه راهداری و... شرایط حقوقی‌شان خوب و قابل قبول نیست. ما مواجه با کارمندانی هستیم که بین 10 تا 13 میلیون حقوق می‌گیرند و این حقوق کم، اوضاع آن‌ها را نابسامان کرده است.  

وی خاطرنشان کرد: دولت در نگاه معیشتی به لایحه ناموفق بوده و به وظیفه خودش عمل نکرده است. دولت‌ها به مشارکت مردم نیاز دارند و همه آن‌ها می‌دانند چیزی که مردم را در صحنه نگه می‌دارد، رضایت و ایجاد امید است.

نماینده سبزوار اظهار داشت: کارهای زیربنایی خوبی در حال انجام است، اما صرفاً کارهای زیربنایی نمی‌تواند انتظارات مردم را برآورده کند. در حوزه انتخابیه من، الان ده‌ها هزار میلیارد پروژه در حال اجراست، ولی فعلاً معیشت مردم مهم است. دولتی‌ها می‌گویند بحث بیکاری را به شکل قابل توجهی کاهش داده‌ایم، ولی واقعیت ندارد و ما همچنان این چالش برایمان مشهود است. وقتی کسی با حقوق زیر 10 میلیون تومان کار می‌کند، یعنی اشتغال واقعی اتفاق نیفتاده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان