تغییر در فرمول حقوق بازنشستگان / وضعیت معیشت مستمری بگیران بهتر می‌شود؟

نمایندگان مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه فرمول واریزی حقوق بازنشستگان را تغییر دادند.

به گزارش اکونگار، یکی از وعده‌های دولت سیزدهم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و حل مشکلات معیشتی آنها بود. افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه 1403 مورد قبول مجلس نبود و نمایندگان به دلیل مشخص نبودن منابع مالی لازم، لایحه بودجه را رد کردند، اما با تغییرات صورت گرفته مقرر شد تا به منظور اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، در بند (س) تبصره (6) لایحه بودجه سال 1403 منابع لازم از محل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی و از سوی دولت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی انجام شود. این مصوبه در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1403 نیز به تصویب رسید و  منابع حاصل از این بند در سال 1403 حداقل معادل 50 همت است که صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان همطراز خواهد شد. شورای نگهبان پس از بررسی برنامه هفتم توسعه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش سن بازنشستگی را تایید کرد. 

مصوبه مجلس برای تامین منابع مالی حقوق بازنشستگان / ترمیم حقوق‌ها در دستورکار

حقوق بازنشستگان چقدر بیشتر می‌شود؟

یکی از دیگر از مواردی که در مورد حقوق بازنشستگان مورد نقد قرار می‌گرفت،میزان افزایش حقوق بود، درحالی که دولت پیشنهاد داده بود که حقوق بازنشستگان 18درصد افزایش یابد، اما مجلس با این موضوع موافقت نکرد و مقرر شد تا سال آینده حقوق بازنشستگان 20درصد افزایش یابد. 

درحالی که افزایش 20درصدی حقوق بازنشستگان نیاز به منابع مالی فراوان دارد، اما افرادی که در صف بازنشستگی هستند نسبت به تعیین فرمول حقوق واریزی بازنشستگان نگرانی دارند. 

بر اساس مصوبه قانونی مجلس در جریان تصویب برنامه هفتم دولت موظف به پرداخت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود به سازمان تامین اجتماعی شد. این مصوبه دست این سازمان را برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باز کرد.

بازنشسته

حقوق بازنشستگان چقدر بیشتر می‌شود؟

از آنجایی که سقف افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان برای سال آینده 20درصد تعیین شده است، فرمول تعیین حقوق بازنشستگان هم در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. 

طبق مصوبه مجلس بر این اساس برقراری مستمری بازنشستگان برای تمامی بیمه‌شدگان صندوق‌های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاه ها، نهادها و بانک‌ها) برمبنای میانگین دو سال آخر خدمت منتهی به بازنشستگی دریافتی که دارای کسور بازنشستگی با اعمال ضریب حقوق سال بازنشستگی است، خواهد بود.

یکی از مشکلات اساسی بازنشستگان سقف پایین حقوق و دستمزد آنهاست که این موضوع بارها از سوی نمایندگان بازنشستگان پیگیری شده و دولت بر خلاف وعده‌های قبلی اقدام به افزایش حقوق بازنشستگان نکرده است. بسیاری از بازنشستگان معتقدند که حقوق آنها کفاف هزینه‌های 10روز اول ماه را هم نمی‌دهد. 

3گام دولت و مجلس برای تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان 

هفته گذشته محسن پیرهادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به موضوع حقوق بازنشستگان گفته بود: گام اول نمایندگان افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال آتی بود که مجلس با افزایش دو درصد به پیشنهاد ۱۸ درصدی دولت در این زمینه گام مؤثری برداشت. گام دوم و مهم نمایندگان افزایش کف حداقل حقوق دریافتی است و با مصوبه مجلس و همراهی دولت در سال ۱۴۰۳ حقوق زیر ۱۰ میلیون تومان نخواهیم داشت، گام سوم و اثرگذار دیگر مجلس در حوزه حمایت از بازنشستگان این است که دریافتی بازنشستگان در سال آتی ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم رده خود خواهد بود و توأمان از افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیز بهره خواهند برد.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان