صدای پای دلار ۵۸هزار تومانی/ فنر قیمت ارز پرید؟

درحالی که بانک مرکزی در ماه‌های اخیر صحبت از تثبیت نرخ ارز می‌کرد، قیمت دلار با عبور از کانال ۵۷هزار تومانی در آستانه ۵۸هزار تومان قرار گرفت.

به گزارش اکونگار، از ابتدای بهمن‌ماه جهش نرخ ارز روند تندتری به خود گرفته و طی 9روز از 53هزار تومان به 58هزار تومان رسیده است. درحالی که بانک مرکزی وعده داده بود، نرخ دلار در ماه‌های اخیر کاملا مدیریت شده و سیاست‌های ثبیت نرخ ارز موثر بود جهش نرخ ارز باعث التهاب در بازار شده است. 

سکه در آستانه ثبت قیمت جدید / سیاست‌های طلایی بانک مرکزی شکست خورد؟ +جدول

دلار در کانال ۵۶هزار تومانی / جهش ارزی دیگری در راه است؟ + جدول

افزایش قیمت دلار از ابتدای بهمن‌ماه

بازار ارز از ابتدای بهمن تا کنونی با رشد قیمتی همراه بود، در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد 58هزار و 100 تومان است، درحالی که نرخ دلار در پایان معاملات روز گذشته در بازار آزاد 56هزار و 100 تومان بود. رشد هزار و 800 تومانی قیمت دلار از ابتدای معاملات صبح امروز تا کنونی دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها سیگنال‌های سیاسی به بازار عنوان شده است. کارشناسان معتقدند که با ایجاد تنش‌ها در خاورمیانه قیمت دلار در بازار آزاد به صورت مستقیم تاثیر می‌پذیرد و دچار التهاب می‌شود. این درحالی است که دلار روز گذشته تحت تاثیر چند سیگنال دولتی روند کاهشی در پیش گرفته بود و پیش بینی می‌شد که نرخ دلار روند اصلاح قیمتی را در پیش بگیرد. 

نتایج نافرجام سیگنال‌های دولتی به بازار ارز 

روز گذشته دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی عنوان کرد که بانک مرکزی با با شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه درهم در بازار توافقاتی کرده که بر کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیم دارد. از سوی دیگر عرضه شمش طلا در مرکز مبادله اقدامی برای تخلیه حباب سکه و کاهش نرخ دلار بود که در ساعات میانی روز تاثیر خود را روی بازار ارز گذاشت.

نقش حمله به برج 22 در افزایش قیمت دلار 

با وجود آرامش در بازار ارز، انتشار خبر حمله به مقر نظامیان آمریکا باعث ایجاد تنش در خاورمیانه و واکنش سران سیاسی کشورها شد. برج ۲۲ یکی از پایگاه‌های مهم و استراتژیک آمریکا در منطقه به‌شمار می‌رود که روز گذشته هدف حمله پهپادی  جبهه مقاومت قرار گرفت. پیش از این عنوان شده بود که ایران نقش موثری در این رابطه دارد و این خبر به یکباره بازار ارز را دچار تلاطم کرد. 

فتح کانال 57هزار تومانی توسط دلار

از ابتدای صبح و همزمان با آغاز معاملات در بازار ارز، قیمت دلار با 56هزار و 800 تومان کار خود را آغاز کرد و با ادامه روند افزایش قیمت‌ها وارد کانال 57هزار تومان شد. دلار در میانه روز به 57هزار و 900 تومان نزدیک شد تا سناریوی اصلاح قیمت ارز که روز گذشته بسیار محتمل بود، کاملا فراموش شود. در حال حاضر و در زمان نگارش این گزارش قیمت دلار در بازار آزاد به 58هزار و 100 تومان رسیده است. 

کارشناسان بر این باورند که وقتی قیمت‌ها بالای  مرز 57هزار تومان باشند به نزول قیمتی کمتر فکر می‌کنند. البته بازهم سناریوی اصلاح قیمت‌ها و از دست رفتن جایگاه قیمتی دور از ذهن نیست. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان