دلار در آستانه ورود به کانال ۵۳هزار تومان / سیگنال پیشگیرانه فرزین، کارساز خواهد بود؟

درحالی که قیمت دلار، هفته را صعودی آغاز کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که امکان اصلاح قیمتی ارز وجود دارد.

به گزارش اکونگار، بازار ارز از روز گذشته روند صعودی جدی را در پیش گرفت. دولت در ماه‌های گذشته با کنترل بازار و سرکوب قیمت دلار، آن را حوالی کانال 50هزار تومان حفظ کرده بود، اما از هفته گذشته با سیگنال‌های داخلی و خارجی دلار از کانال 50هزار تومان فاصله گرفت و صبح امروز به کانال 54هزار تومان هم نزدیک شد. 

کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر تحت تاثیر اتفاقات مختلفی مانند تنش‌های خاورمیانه، بسته شدن ورودی دلار از صرافی‌های عراق و ... است. 

خیز دلار برای عبور از کانال ۵۰هزار تومانی / پرش فنر قیمت ارز چقدر جدی است؟

به اعتقاد کارشناسان در ماه‌های پایانی سال، دولت بازار ارز را از حالت سرکوب قیمتی خارج می‌کند تا با نوسان‌گیری از بازار منابع مورد نیاز برای عیدی و حقوق کارمندان را تامین کند. کوچکترین تغییر در بازار ارز منجر به افزایش تقاضا شده و اختلاف قمیت به وجود آمده می‌تواند به یک منبع درآمدی برای دولت تبدیل شود. فروش ارز از سوی دولت با نرخ بالاتر یک منبع درآمدی در ماه‌های پایانی سال است. 

افزایش تقاضا تعادل بازار ارز را برهم زد؟

همچنین تحلیلگران بازار معتقدند که، در سه ماهه پایانی سال به دلیل افزایش سطح تقاضا برای دلار بازار دچار یک تغییر می‌شود. بسیاری از سفرهای خارجی در روزهای پایانی سال رقم می‌خورد و به همین دلیل در دو ماه پایانی سال سطح تقاضا برای دلار بسیار بالا است. به همین دلیل در بازار یک افزایش قیمتی به وجود می‌آید. 

دلار

نقش بازار عراق در تعیین قیمت دلار 

از سوی دیگر روز دوشنبه 12دیماه  عراق اعلام کرد که بر اساس مصوبه جدید، صرافی‌های رسمی این کشور مجوز خرید و فروش ارز با ایرانی‌ها را ندارند.انتظار می‌رفت بازار ارز تحت تاثیر این خبر قرار بگیرد، چون بسیاری از معامله‌گران معتقدند که این خبر یک سیگنال جدی به بازار ارز بود. به نظر می‌رسد، اجرایی شدن این مصوبه راه‌های ورود ارز به کشور را با مشکلات جدی رو به رو می‌کند و یکی از مهمترین مبادی ورودی ارز به کشور بسته خواهد شد. کارشناسان معتقدند در صورت اجرای این قانون یک ریسک جدید به بازار ارز کشور وارد شده و ممکن است دلار کانال 50هزار تومانی را از دست داده و جهش شدیدی را تجربه کند. 

روند رو به رشد قیمت دلار در دو روز گذشته

بررسی روند بازار ارز نشان می دهد که قیمت دلار تهران روز پنجشنبه هفته قبل در حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شده بود، روز شنبه و بر اساس ادعای برخی از معامله گران، با رشد هیجانی خود به نزدیک مرز ۵۳ هزار تومان رسید. نکته قابل تامل این است که در شامگاه روز گذشته و در بین تعطیلی بازارها همچنان نرخ دلار روند رو به رشد داشت و صبح امروز قیمت دلار حوالی 52هزار و 800 تومان در نوسان بود. 

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز، این روزها قیمت دلار و تتر به محدوده مقاومتی رسیده است. حتی روز گذشته بسیاری از کارشناسان عنوان کردند که عبور دلار از قیمت 52هزار و 200 تومان سقف قیمتی دلار را تا 52هزار و 900 هم ارتقاع می‌دهد. 

احتمال جهش قیمتی در بازار ارز

به اعتقاد کارشناسان در صورت عبور دلار از سقف قیمتی 52هزار و 800 تومان و حرکت موازی قیمت درهم با دلار مسیر رشد نرخ ارز هموار شده و ممکن است یک جهش قیمتی تازه در نرخ دلار و برخی ارزها رخ دهد. 

سیگنال مثبت فرزین به بازار ارز

درحالی که حوالی ظهر امروز دلار از مرز 52هزار و 800 تومان عبور کرد، اما با سیگنال‌های بانک مرکزی بازار به سمت تعادل حرکت کرد. رییس کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ ارز و ایجاد التهاب در بازار طلا و سکه گفت: گفت: بانک مرکزی به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است؛ همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد. تصمیم جدید ما این است که از چهارشنبه طلا در مرکز مبادله ارزی عرضه شود.

نوسان قیمت دلار در کانال 52هزار تومانی

پس از سیگنال رییس کل بانک مرکزی به بازار طلا و ارز قیمت سکه 2میلیون تومان در بازار کاهش یافته و از 34میلیون به 32میلیون رسید و نرخ دلار در بازار آزاد از 52هزار و 900 تومان به 52هزار و 570تومان رسید.

تحلیلگران فنی معتقدند که اگر قیمت دلار از مرز 52هزار و 800 تومان عقب نشینی کند، امکان اصلاح قیمتی وجود دارد و ممکن است تا پایان روز قیمت دلار در بازار آزاد به کانال 51هزار تومان نزدیک‌تر هم شود.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان