سود شیرین یارانه‌های ارزی در جیب قاچاقچیان/ کشف ۳۰ هزار تن شکر احتکار شده

تخلف احتکار و عرضه خارج از شبکه ۳۰ هزار تن شکر در قزوین کشف شد.

به گزارش اکونگار، چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی وضعیت قاچاق در کشور را مورد بررسی قرار داد. حدود ۳۰ شیوه برای قاچاق در قالب رویه‌های تجاری قانونی و از مبادی رسمی‌شناسایی شده و بیش از ۹۵ درصد کالاهای قاچاق در قالب رویه‌های قانونی انجام می‌شود». این گزارش همچنین اعلام کرد بیش از ۳۵ درصد واردات کشور از طریق قاچاق صورت می‌گیرد و تنها امکان کشف ۴ درصد از کالاهای قاچاقی وجود دارد. نهاد پژوهشیِ پارلمان در ادامه گزارش خود تأکید کرد از مجموع ۲۲۳ تکلیف قانونی ۲۶ دستگاه و نهاد مرتبط در حوزه پیشگیری و مقابله با پدیده قاچاق، فقط ۶۲ تکلیف انجام شده است.

انتقاد تلخ از یارانه ۱۲میلیاردی شکر / دشمن سلامت مردم را تقویت می‌کنید +فیلم

یارانه ارزی شکر به کام قاچاقچیان

شکر، یکی از کالاهایی است که از یارانه ارزی برخوردار می‌شود تا قیمت این کالا و سایر محصولات وابسته به آن دچار تغییر و نوسان نشود. بر اساس آمار فقط در یک سال گذشته دولت ۳۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی را به شکر اختصاص داده است؛ همچنین مالیات بر ارزش افزوده این کالا را با تخفیفی خاص و ویژه از ۹ درصد به یک درصد رساند، اما این مساعدت مالی و مالیاتی سبب نشد قیمت شکر در محدوده مصوبه ستاد تنظیم بازار یعنی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت فله و ۳۴ هزار تومان به صورت بسته‌بندی بماند و بر اساس گزارشهای محلی و میدانی شماری از برندها و فروشگاه‌ها شکر را از ۴۲ هزار تومان تا ۶۴ هزار تومان عرضه می‌کنند. این در حالی است که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر مورد نیاز کشور، تنها حدود ۵۵۰هزار تن سهم خانوارهاست؛یعنی همان قند و شکر بسته بندی شده که دولت بخاطر مهار قیمت آن ۳۲۰۰۰ میلیارد تومان یارانه می‌دهد.شکر خارجی به دلیل برخورداری از کمک یارانه‌ای دولت نصف قیمت میانگین جهانی وارد کشور می‌شود و این تفاوت چشمگیر، بازار قدرتمند و پرسودی از فروش زیرزمینی آن به صورت فله به کشورهای همجوار و همسایه تشکیل داده است.

کشف پرونده تخلف و احتکار در حوزه شکر 

به گزارش جهان صنعت، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از کشف تخلف احتکار و عرضه خارج از شبکه ۳۰ هزار تن شکر در قزوین خبر داد.

photo_2024-01-29_11-09-53

مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پیرو طرح نظارت بر بازار شکر، بازرسین وزارت جهاد کشاورزی با همکاری پلیس امنیت اقتصادی در قزوین، ۳۰ هزار تن شکر خانوار که با ارز یارانه ای وارد کشور شده بود را کشف و ضبط کردند.

وی افزود: از این میزان شکر ۱۱ هزار تن احتکار و ۱۹ هزار تن عرضه خارج از شبکه بوده است که پرونده آن به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.

امرالهی تصریح کرد: در مجموع ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال جریمه برای این تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش شده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان