اعلام زمان برگزاری اولین جلسه کمیته مزد ۱۴۰۳ / مطالبه اصلی نمایندگان کارگری چیست؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار خبر داد که مقرر شده جلسه شورای عالی کار روز دوشنبه با حضور اعضای سه جانبه برگزار شود.

به گزارش اکونگار، در سال ۱۴۰۲، شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران را با ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۲ تومان تعیین کرد. این افزایش دستمزد در حالی صورت گرفت که نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ به ۴۴.۸ درصد رسید. این بدان معناست که افزایش دستمزد کارگران با تورم همخوانی نداشته و قدرت خرید کارگران کاهش یافته است.

مشکلات معیشتی کارگران در سال 1402

از جمله مشکلات مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ کاهش قدرت خرید آنها بود. افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ با تورم همخوانی نداشته و قدرت خرید کارگران کاهش یافته است. این امر باعث شده است که کارگران برای تامین نیازهای اولیه خود با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

 از سوی دیگر افزایش 27درصدی حقوق کارگران یک نابرابری در پرداخت دستمزد به شمار می‌رود. در حال حاضر، تفاوت زیادی بین دستمزد کارگران در بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد. این امر باعث شده است که کارگران بخش خصوصی با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

حقوق کارگران

خلف وعده دولت در موضوع ترمیم مزد کارگران

نا چند روز پیش اعتراضات کارگران به افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۲ ادامه داشت و کارگران خواستار افزایش دستمزد متناسب با تورم و اجرای کامل قانون کار بودند، اما دولت با خلف وعده ترمیم مزد، برگزاری جلسات شورای عالی کار و تصمیمگیری درمورد ترمیم مزد را به تعویق انداخت. 

برگزاری اولین جلسه کمیته مزد 1403

به گزارش ایلنا، محسن باقری، از نمایندگان کارگری شورایعالی کار از برگزاری اولیه جلسه کمیته مزد ۱۴۰۳ ذیل شورایعالی کار خبر داد.

وی گفت: دوشنبه ۲۵ دی‌ماه، ساعت ۱۰ صبح کمیته سه‌جانبه دستمزد با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان در محل وزارت کار برگزار خواهد شد.

به گفته رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، درخواست گروه کارگری محاسبه سبد معیشت ۱۴۰۳ به صورت واقعی و مبتنی بر واقعیات اقتصادی و قیمت کالاهاست.

باقری افزود: ما انتظار داریم محاسبات سبد معیشت در نشست دوشنبه آغاز شود؛ بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، بند الزام‌آور قانون است و بایستی مزد ۱۴۰۳ برابر با سبد حداقلی هزینه‌های زندگی تعیین شود.

این نماینده کارگری تاکید کرد: ما در شرایط فعلی با بحث‌های مزد منطقه‌ای مخالفیم و دستور کارِ نشست کمیته دستمزد بایستی محاسبات سبد معیشت باشد؛ تا همین الان هم برای محاسبه سبد معیشت ۱۴۰۳ دیر شده و تاخیر بیشتر جایز نیست.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان