خزانه دولت نتانیاهو، تاب تورم دارد؟

روایت اسراییلی از بار سنگین هزینه جنگ غزه / نبرد با حماس چند درصد تولید ناخالص را می‌بلعد؟

بررسی‌های صورت گرفته توسط وزارت دارایی اسراییل نشان می‌دهد که هزینه اولیه جنگ غزه برای این کشور بالغ بر ۵۱ میلیارد دلار است.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت، بر اساس پیش بینی کارشناسان و موسسات اقتصادی، جنگ غزه برای این کشور هزینه‌های بسیاری دارد به گونه‌ای که گفته می‌شود، هزینه اولیه جنگ غزه برای اسراییل بالغ بر 51 میلیارد دلار است.

بر اساس گزارش این روزنامه محلی،مبلغ مذکور حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل را تشکیل می‌دهد و باید این مبلغ صرف هزینه‌های جنگ شود.

این روزنامه در گزارش خود آورده است که، برآوردهای اولیه توسط وزارت دارایی اسراییل نشان می‌دهد جنگ با غزه 200 میلیارد شیکل (51 میلیارد دلار) برای بودجه دولت هزینه خواهد داشت.

وزارت دارایی اسراییل در گزارشی اعلام کرد که هزینه‌های جنگ بر بودجه دولت و اقتصاد کشور تحمیل خواهد شد، به نظر می‌رسد هزینه‌های جنگ غزه برای اقتصاد اسراییل به قدری بالاست که خزانه دولت را تحت تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل جنگ طولانی نمی‌شود و سربازان ذخیره به محل‌های کار خود بازخواهند گشت.

این روزنامه می‌گوید: «اگرچه این اعداد و ارقام فقط هزینه‌های مقدماتی جنگ را نشان می‌دهد و  وضعیت بی‌ثبات دارد، اما بر اساس بسیاری از مفروضات اولیه، هزینه جنگ غزه برای اقتصاد اسراییل به 200 میلیارد شیکل یا حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.»

اقتصاد اسراییل

ارزیابی وزارت دارایی از هزینه‌های جنگ غزه برای اسراییل حاکی از آن است که «در صورت  ادامه حمله‌های زمینی، پایان جنگ با روند کندی پیش خواهد رفت و این موضوع بر اقتصاد کشور تاثیر مستقیم دارد. هرچه مدت زمان جنگ طولانی‌تر می‌شود، بازگشت اقتصاد اسراییل به وضعیت قبلی سخت‌تر خواهد بود.  

ارتش اسرائیل حملات هوایی و زمینی خود به نوار غزه را که از زمان حمله غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر گسترش داده است. گسترش جنگ منجر به کندی صلح می‌شود، در نتیجه اقتصاد اسراییل با تداوم جنگ باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کند.

دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه روز شنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان بمباران‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه به 9500 نفر از جمله 3900 کودک و 2509 زن رسیده است.

درحالی که اقتصاد اسرائیل پس از همه گیری کووید-19 به شدت بهبود یافت و ثابت کرده  که در برابر پیامدهای خارجی مقاوم است. در میان تقاضای قوی و بازار کار فشرده، تورم از محدوده هدف بانک مرکزی بالاتر رفته است. چالش‌های جمعیتی، مربوط به افزایش سهم گروه‌های جمعیتی با وابستگی ضعیف به بازار کار و پیری، بر رشد آتی و پایداری مالی این کشور فشار خواهد آورد. پرداختن به این چالش‌ها و کاهش نابرابری‌های بزرگ بازار کار مستلزم تعیین انگیزه‌های کاری مناسب و ارائه حمایت بهتر برای والدین شاغل است.حال اینکه جنگ غزه یک بار مالی دیگر بر دوش اقتصاد اسراییل خواهد گذاشت.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان