اقتصاد اسراییل روی مین جنگ با حماس

درحالی که جنگ غزه وارد سومین روز خود شده است کارشناسان تاثیر جنگ بر اقتصاد اسرائیل را بررسی کردند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، نبرد بین اسرائیل و حماس می‌تواند ضربه‌ای به اقتصاد اسرائیل و منطقه وسیع‌تر شرق مدیترانه برای تبدیل شدن به قطب صادرات گاز طبیعی به اروپا و نقاط دیگر باشد. زمانی که شورون، غول انرژی آمریکایی، سهام ۲ میدان گازی بزرگ دریایی اسرائیل را به دست آورد، این آرزوها تقویت شد. شورون انرژی، در توسعه صنعت گاز اسرائیل پیشتاز بود.

این تأسیسات دارای امنیت شدید هستند، اگرچه یکی از سکوهای تولید تحت کنترل شورون به نام تامار، در حدود ۱۵ مایلی دورتر از عسقلان، شهری در جنوب اسرائیل، قرار دارد و به طور بالقوه می‌تواند در برابر حملاتی که از غزه سرچشمه می‌گیرد، آسیب‌پذیر باشد. در جریان جنگ در سال ۲۰۲۱، دولت اسرائیل به شرکت شورون دستور داد تا پروژه گازی تامار را به طور موقت تعطیل کند.

به نقل از نیویورک‌تایمز، شورون در بیانیه‌ای آخر این هفته گفت که بر تامین مطمئن گاز طبیعی به نفع بازار داخلی اسرائیل و مشتریان منطقه‌ای متمرکز شده است. این شرکت سوالاتی در مورد ادامه عملیات تاسیسات به اسرائیل ارجاع داد. آنچه مشخص است این شرکت برنامه‌های توسعه‌ای زیادی برای میدان‌های گازی اسرائیل داشته و دارد اما درگیری شدیدی که از روز شنبه آغاز شد به طور بالقوه می‌تواند سرعت سرمایه‌گذاری در میادین گازی در منطقه را کاهش دهد.

این وضعیت می‌تواند تلاش‌های اسرائیل برای جذب بیشتر شرکت‌های انرژی بین‌المللی برای حفاری گاز را مختل کند. انتظار می‌رفت ورود شورون به اسرائیل راه را برای سایر شرکت‌های بزرگ انرژی بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در آنجا باز کند. از طرفی بانک مرکزی اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که برای حفظ ثبات در طول جنگ اسرائیل با حماس، تا ۳۰ میلیارد دلار ارز خارجی را در بازار آزاد می‌فروشد.

به نظر می‌رسد که این حرکت به سرعت بازار را آرام می‌کند، زیرا شیکل از زیان‌های اولیه بهبود یافت. پیش از اعلام این خبر، شیکل بیش از ۲ درصد تضعیف شده بود و به پایین‌ترین سطح سه سال گذشته یعنی ۳/۹۲ در هر دلار رسید. شیکل اکنون با ۰/۶ درصد کاهش به نرخ ۳/۸۶ رسیده است. همچنین، قیمت سهام و اوراق قرضه اسرائیل هفت درصد کاهش یافت و بسیاری از مشاغل روز یکشنبه تعطیل شدند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان